Kennisplatform voor Oost Nederland

Verbeter de passie en prestatie

Driekwart van de werknemers wil wel van baan veranderen, maar doet het niet. Een vast contract en zekerheid van inkomen zijn hiervoor de belangrijkste redenen. Wat zorgt ervoor dat medewerkers (weer) met plezier naar hun werk gaan? Hoe kun je een context creëren waarin het beste in mensen naar boven wordt gebracht? Welke ingrediënten zijn er nodig om structureel de passie en prestatie van een organisatie te verbeteren?

Onderzoek laat zien dat het veel efficiënter is het om de sterke punten van medewerkers te bepalen en hun functie hierop aan te passen. ‘Minder dan twee op de tien werknemers weten hun sterke punten het merendeel van de tijd te benutten.’ Dat betekent dat ruim 80% van de mensen het grootste gedeelte van de tijd vanuit hun zwaktes werkt. Hoe is dat mogelijk?

Aandacht voor wat er niet deugt
Onderzoek wijst uit dat de dagelijkse praktijk in bedrijven en instellingen wordt beheerst door het zogeheten ‘reparatie denken’. Om te groeien en verbeteren kijken we vooral naar wat er niet deugt  en proberen we dat te repareren.

Tijdens functioneringsgesprekken wordt vijf minuten gepraat over wat er goed is gegaan. De meeste tijd wordt besteed aan de ontwikkelpunten (een andere benaming voor de zwakke punten) die volgens de betreffende manager moeten worden verbeterd. Door de nadruk te leggen op wat er gerepareerd dient te worden, zorg je ervoor dat medewerkers minder gemotiveerd zijn en slechts een gedeelte van hun potentieel inzetten voor het bedrijf.

Het beste in mensen naar boven brengen
Hoog tijd dus voor een sterke punten revolutie binnen organisaties. Bedrijven behoren aandacht te hebben voor de natuurlijke gaven van werknemers om dan iedere werknemer zo te positioneren en zijn of haar ontwikkeling zo te bevorderen, dat deze talenten worden getransformeerd tot regelrechte sterke punten.

Jan Berkelmans
LMI Nederland

Delen via

Zoeken naar: