Kennisplatform voor Oost Nederland

Zeepbel wordt geblazen

In het Financiële Dagblad van eind december stond een artikel over ‘Angst bestaat niet meer in Sillicon Valley’. Na vijftien jaar lijkt de zeepbel weer terug op het toneel, aangezien investeerders miljoenen – zo niet miljarden – stoppen in bedrijven zonder enige winst en vaak nog maar met beperkte omzet. Alternatieve taxidienst Uber is zo al $ 51 miljard waard. Een absurd hoog bedrag voor een dienst die in veel landen (gedeeltelijk) verboden wordt en waar nieuwe regelgeving om dit wel mogelijk te maken er nog niet komt. Niet geheel onbelangrijk, het bedrijf bestaat nog maar enkele jaren.

Is het wel nodig om een bedrijf direct zoveel waarde toe te kennen om het succesvol te laten worden? Dat internettechnologie en disruptive businessmodellen zorgen voor snelle groei is een feit. Dat geld nodig is om zaken te versnellen is ook juist. Maar kun je ook niet veel doen met een paar miljoen? Waar concepten rondom het delen en inzetten van ‘overwaarde’ als paddenstoelen uit de grond komen en waar bezit plaats maakt voor gebruik, voelt het voor mij raar dat er zoveel geld in wordt gestopt.

Wie investeren in Uber? Bijvoorbeeld Microsoft, Tata, Baidu, Google, Goldman Sachs en Amazon. Bedrijven die vaak cash geld hebben liggen en hier een goede plek voor zoeken. Rendement halen doe je niet meer op de bank en op de beurs ook liever niet. Hier zit immers het grote publiek en dus heb je te maken met de grillen van de markt. Vaak niet meer op basis van gevoel, maar uitsluitend analyse en algoritme.

Dus ga je op zoek naar een plek waar emotie nog wel een rol speelt. Immers, emotie maakt meer los dan analyse en kan dus ook tot hogere winsten leiden. Dit blijkt ook wel uit de snelle waardestijging van een bedrijf als Uber, waarbij investeerders elkaar volgens mij aansteken. Google investeert?

Dan wil je als Microsoft de boot niet missen. Dat het ditmaal buiten de beurs omgaat, maakt het alleen maar lastiger te volgen. Want het bedrijf is hierdoor niet verplicht tot openheid van zaken, dus wat gebeurt er nu precies met het geld? Dus pompen maar en de luchtbel is geblazen.

Of de bel knapt weet ik niet. Daarvoor zijn de omstandigheden anders dan vijftien jaar terug. Internet is serieuzer en dat je geld kunt verdienen met andere businessmodellen weten we allemaal. Toch zie ik liever grote successen die niet deze hoge investeringen nodig hebben gehad. Voor mij worden dat de echte spelers.

Wilt u in contact komen met Jurgen Rutgers of wilt u zijn overige columns lezen? Kijk dan op zijn eigen columnisten pagina.

Delen via

Zoeken naar: