Frappant: Hoe scherp is jouw propositie?

25 april 2017 Trends

Oost-Nederland. Inmiddels misschien wel de meest innovatieve kant van het land. Of het nu gaat om briljante innovaties die de wereld over gaan, de omarming en toepassing van Smart Industry, vernieuwing in de zorg, een andere kijk op utiliteitsbouw… De wijzen konden wel eens écht uit het oosten komen!

Mooi en indrukwekkend allemaal, maar hoe vertel je dat aan de rest van Nederland, Europa, de wereld? De ‘Oosterse’ mentaliteit is er vaak ook één van ‘goed werk verkoopt zichzelf’ en ‘zo doen we dat gewoon’. En die bescheidenheid en vanzelfsprekendheid is te bewonderen, maar het kan er ook voor zorgen dat je de kaas van het brood wordt gegeten. Door partijen die nét wat meer de spotlights opzoeken, wat hoger van de toren blazen of wat harder schreeuwen. Is dat dan de juiste manier? Nee, het is eenvoudig: Be good and tell it. In die volgorde.

Vind en benoem je kracht
Onderscheidend vermogen, dat is waar iedereen naar op zoek is. Zowel privé als zakelijk. Hoe onderscheid je je van de massa? Hoe zorg je ervoor dat je niet bij mensen in het ‘verkeerde vakje’ belandt? Hier komt marketing en positionering om de hoek kijken. En dat is meer dan een leuke slogan die je overal onder kunt plakken; het kiezen van een scherpe positionering vraagt om aandacht. Het dwingt je om zorgvuldig naar je organisatie, je product, je proces en je mensen te kijken. Wat is de reden dat mensen zaken met ons doen? Wanneer zijn onze klanten blij? En waar worden wij blij van? Soms zijn er meerdere sessies nodig om die echte kern te vinden, soms ligt het eigenlijk al voor het oprapen. Gebruik het en ga het actief benoemen in een taal die bij je klanten past. Laat je inspireren door wat andere merken doen. Kijk naar je concurrenten, zodat je weet dat je een positie kiest die nét even anders is. Maar kijk vooral ook naar hele andere branches.

Alles voor een glimlach
Een mooi en bekend voorbeeld is Coolblue. De webshop (met inmiddels meerdere stenen winkels) voor consumentenelektronica heeft het in haar communicatie helemaal niet over de ‘spullen’. Hun credo: Alles voor een glimlach. En dat gaat over het proces, over de mensen die moeite doen om klanten blij te maken. Natuurlijk, de mooie spullen die ze verzenden helpen daarbij, maar die spullen zijn ook ergens anders te koop.

Of dit voorbeeld uit onze eigen regio: Kramp. Dé technische groothandel van Europa belooft ‘IT’S THAT EASY’. Ook dat zegt niet direct iets over de producten, maar over de manier van samenwerken. Gemak is een groot goed, dat realiseert Kramp zich dagelijks en ze wil het werk van haar klanten elke dag een stukje makkelijker maken. Door continuïteit te bieden, snelheid, relevante informatie op het juiste moment. En dat daar ook een groot en kwalitatief hoogwaardig productassortiment bij hoort, dat is een voorwaarde. Neem daar een voorbeeld aan, het kan tot hele mooie, vernieuwende inzichten leiden! Soms is het zelfs zo dat een mooie propositie een verandering in de manier van werken teweeg kan brengen. De belofte die aan de markt wordt gedaan wordt dan ook – of voorál – intern een motto.

Tijd voor actie
Tevreden met hoe je bedrijf zich op dit moment presenteert in de markt? Is het krachtig genoeg? Voldoende onderscheidend van de concurrenten? Wéét de markt überhaupt wel waartoe jullie in staat zijn? Als het antwoord op één of meer van deze vragen nee is, of  zelfs wanneer je twijfelde, dan is het tijd voor actie. En vergeet vooral niet te genieten van dit mooie proces, want je leert jezelf en je organisatie beter kennen dan ooit!