Kennisplatform voor Oost Nederland

NUNNER Logistics Zijderoute Amsterdam

Geplaatst op 30 november 2017
NUNNER Logistics Zijderoute Amsterdam

NUNNER Logistics plant begin maart 2018, net na het Chinees Nieuwjaar,  om de eerste trein in de geschiedenis rechtstreeks van Amsterdam naar China te laten vertrekken vanuit de TMA terminal in Amsterdam, naar de stad Yiwu.

Na haar vertrek vanuit Nederland zal de trein in Yiwu in het oosten van China aankomen, na een reis door Duitsland, Polen, Wit-Rusland, Rusland en Kazachstan. Het overbruggen van de afstand van 11.000 km zal minder dan 3 weken duren, hetgeen de helft is van de tijd die het overzee kost.  Naast het feit dat het fors  goedkoper en veiliger is dan luchtvracht produceert spoorvervoer ongeveer 20 maal minder CO2 dan luchtvracht.

Erik Groot Wassink, directeur Special Products zegt : “We zijn trots om Amsterdam aan ons spoornetwerk toe te voegen naast de directe treinen die we reeds inzetten tussen China en  Neuss (D) en Moskou (RUS).  Deze nieuwe locatie  biedt voor verladers in Noord Nederland een schitterende nabijgelegen spooraansluiting naar China, hetgeen geld, tijd en CO2 uitstoot bespaart”.

NUNNER,  die de nieuwe verbinding realiseert, werkt hiervoor  nauw samen met het Oostenrijkse “Rail Cargo Group” (in grootte de tweede spoorvervoerder van Europa), met “Havenbedrijf Amsterdam” en met de eigenaar van de terminal “TMA Logistics”.  NUNNER maakt reeds gebruik van de 550.000m2 metende terminal van TMA voor de opslag van staal dat binnenkomt per schip en dat per barge, trein of wegvervoer wordt gedistribueerd binnen Europa en naar Centraal Azië.

“de nieuwe verbinding vormt een perfecte verbreding van ons terminal activiteiten in Amsterdam” volgens Willem Mantel, General Manager van TMA Logistics. “Het maakt onze hub nog interessanter. Via shortsea en barge verbinden we niet enkel Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk met de China trein, maar ook Rotterdam, Antwerpen en andere delen van Nederland en België zijn op een goedkope en duurzame wijze direct verbonden met onze terminal van waaruit NUNNER’s China trein zal vertrekken”.

Ook voor Rail Cargo’s Managing Director Tufan Khalaji is de nieuwe verbinding een waardevolle uitbreiding van het bestaande netwerk. Hij geeft aan :”Met deze nieuwe directe verbinding tussen Amsterdam en Yiwu kunnen we onze looptijden naar de Chinese kust verder optimaliseren. Yiwu  ligt slechts 290 km van Shanghai. Daarom is deze nieuwe verbinding de snelste route tussen Nederland en de oost kust van China.

De nieuwe service is deel van China’s  “One Belt, One Road Program” die de oude zijde route tussen China en Europa nieuw leven inblaast. The originele zijde route dankt haar naam aan de lucratieve handel in zijde die langs deze route bedreven werd en die begon tijdens de Han dynastie (van 207 v.C. tot 220 n.C.).

Havenbedrijf Amsterdam is een sterke voorstander van deze nieuwe, duurzame treinverbinding, aangezien het de logistieke mogelijkheden uitbreidt van de Amsterdam Metropolitan Port. Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “Dit initiatief versterkt onze strategie om te groeien als multimodale haven. Niet alleen zal het een enorme stimulans geven aan onze logistieke hub functie in relatie tot andere belangrijke Europese logistieke centra, ook zal het de verschillende shortsea verbindingen vanuit Amsterdam versterken.”

Delen via

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: