BLOM OPLEIDINGEN Tweede nationale onderzoek veiligheid intern transport

15 januari 2019 Nieuws

Drie jaar na de eerste keer in 2015, deed BLOM opleidingen voor de tweede maal onderzoek naar de veiligheid in de wereld van de interne logistiek. Wij spraken met Roy Groothuis, operationeel directeur van het opleidingsbedrijf én volgend jaar columnist voor dit blad, over de verschillen tussen de beide onderzoeken én over hoe zijn markt ervoor staat qua veiligheid.

BLOM kennen de meeste mensen van de opvallende hoofdvestiging tegenover de Ikea in Hengelo. ‘Maar we hebben 20 opleidingslocaties, verspreid over het hele land’, vangt Groothuis aan. ‘We leiden jaarlijks zo’n 20- tot 24.000 heftruckchauffeurs op en daarmee zijn we de grootste speler in de markt. We verzorgen trainingen in onze vestigingen, maar ook maatwerktrainingen bij de klant op locatie. We leren mensen veilig om te gaan met een heftruck, een orderpicker of een combi-hoogbouwtruck.’

Heftruckcertificaat
‘In de Arbowet staat, dat je een goede, een deugdelijke instructie moet hebben gehad, voordat je op zo’n machine gaat zitten.
Als bewijs daarvan krijgen cursisten een certificaat, waarvoor ze iedere vijf jaar op herhaling moeten. Dat moet ook wel, want er verandert veel en sowieso is het goed om kennis op te frissen. Bovendien zie je vaak dat de routine erin sluipt, dat alles snel moet en er is ook veel machogedrag in ‘onze’ wereld. Dat leidt onherroepelijk tot ongelukken of incidenten. Maar
ook opdracht- en werkgevers zijn daar medeschuldig aan, door de toenemende druk die ze hun medewerkers opleggen.’

Om inzicht te krijgen in de veiligheidssituatie in warehouses en vooral ook om te kijken naar de verbeterpunten, kwam BLOM opleidingen met het nationale onderzoek. Bijna 500 heftruckchauffeurs namen de moeite om de vragenlijst in te vullen. Opvallend aan de respondenten: het stijgende percentage vrouwen (2015: 5%, 2018: 12%), al moet wel gezegd worden dat in 2015 meer dan het dubbele aantal mensen de vragenlijst invulde: zo’n 1100.

Stress belangrijke factor
Wat vooral opvalt, is dat de werkdruk in de interne transportwereld is toegenomen, waarbij veel invullers van de enquête aangaven dat er te weinig mensen zijn voor het werk dat moet gebeuren. Toch geeft een dikke 70% van de mensen net als in 2015 aan tevreden te zijn met het werk. In 2018 geeft ruim 30% aan trots te zijn op de organisatie waarvoor hij of zij werkt. Dat is een flinke stijging ten opzichte van drie jaar geleden. Inzoomend op de stress tijdens het werk: bijna 40% geeft aan nooit stress te voelen op de werkvloer, dat was in 2015 slechts 10%.

Maar de hoeveelheid stress die de anderen ervaren, is juist wel toegenomen. ‘Het percentage respondenten dat dagelijks en wekelijks stress ervaart, is gestegen van 22,3% in 2015 naar 33,7% in 2018.’ Daar komt de veiligheid om de hoek kijken, een speerpunt van de praktijkgerichte trainingen van BLOM opleidingen. ‘Onze cursisten zitten niet in de schoolbanken, maar krijgen theorie-instructie in de praktijk. Natuurlijk krijgen ze wel een boek, om zich voor te bereiden en we hebben ook online methodes om leerdoelen te halen. Maar het overgrote deel is praktisch, dat werkt ook het best bij onze doelgroep.’

Vrouwen en gamers
‘Bewustwording, veilig werken en efficiency zijn de doelstellingen voor een goede heftruckchauffeur. Veel rij-uren maken is belangrijk. We hebben bij ons onderzoek gekeken naar werkdruk, plezier, leeftijdscategorieën, de verhouding man/ vrouw, schade en ongevallen. De werkdruk sprong er enorm uit. Die wordt steeds hoger: minder kosten, minder personeel, dat is het streven. Wat ook opviel: de trend van meer vrouwen in de logistiek zet door. Ook logisch: vrouwen zijn veilige en rustige rijders, leert de ervaring. Bedrijven die op zoek zijn naar heftruckchauffeurs, moeten het zoeken bij vrouwen. Of bij gamers. Van hen is de oog- hand-voet-coördinatie goed ontwikkeld, heel belangrijk in de interne logistiek.’

Volgens Groothuis is er wel steeds meer aandacht voor veiligheid. ‘Ook economisch gezien is dat belangrijk. Logisch: ongelukken zorgen voor veel extra kosten. Bijvoorbeeld ziektekosten, of voor vervanging van materiaal. Maar ook qua tijd: als er een ongeval gebeurt, moet er vaak opgeruimd worden. En stilstand is een kostenpost.