Colpro continu blijven vernieuwen en anticiperen

18 december 2018 Ambacht

Van Shanghai tot Noorwegen kennen ze Colpro. En dat is best bijzonder voor een bedrijf uit Vroomshoop. ‘We bestaan 28 jaar en de laatste vier jaar heb ik samen met Henk van Dijk de leiding’, vertelt directeur Raymond Hudepohl. Hij is niet voor niets trots op de onderneming, die wand- en dakbeplating, gevelbekleding en koel- en vriesruimtes produceert en cleanrooms, klimaatkamers en ovens bouwt.

Dat bouwen doet het bedrijf onder de noemer Colpro Technical Solutions, de panelen en platen fabriceert en levert het als Colpro Building Systems. En dat doen ze succesvol. ‘In Noorwegen leverden we bijvoorbeeld in 2016 10.000 vierkante meter geluidwerend plafond voor een treinstation: een tunnel van 12 kilometer lang, met in het midden een station.

En dat 80 meter onder de grond! Je gaat met een lift 80 meter de berg in en dan kom je op het station uit.’

Siberië Express
Een ander indrukwekkend staaltje haalde het bedrijf aan de andere kant van de wereld uit. ‘In Shanghai leverden we twee ovens af voor een fabriek. Die hebben we hier volledig gebouwd en door de klant laten keuren. Vervolgens hebben we het vervoer geregeld. Via de Siberië Express ging het naar Wladiwostok, waarna de ovens ook via het spoor doorgingen naar China.’ Ook de distributie regelt Colpro voor de klant. ‘We houden dat graag zelf in de hand en er gaan ook altijd mensen van ons mee.’

Als Hudepohl eenmaal op zijn praatstoel zit over de internationale projecten van zijn bedrijf, dan is hij moeilijk tegen te houden. Zo verhaalt hij over 150 luchtbehandelingskasten voor een project in Egypte, een oven voor België, wereldwijde levering van aardappeldroogkasten of entreeportalen voor Volkswagen-dealers in Nederland. ‘Het internationaal zakendoen inspireert me, maar ik ben net zo trots op de projecten die we in Nederland doen. Zoals de laadstations van Fastned die we maken.’

Diversiteit als kracht
‘We zijn heel divers, daarom bestaan we ook nog. We willen continu blijven vernieuwen en anticiperen op de markt. Het bedrijf is ooit ontstaan als leverancier voor koelmeubelen, toonbankvitrines en koelcellen, maar we doen nu vooral de wat apartere dingen. Oplossingen die bijvoorbeeld door architecten worden voorgeschreven. Steeds weer doorontwikkelen, dat is onze kracht.’

Dat doet Colpro ook als het gaat om het bedrijf. ‘We werken momenteel in twee ploegen, van 6.00 tot 22.15 uur. In totaal werken hier veertig mensen, vrijwel uitsluitend uit Vroomshoop en naaste omgeving en bijna allemaal nog relatief jong. Maar we hebben ook een aantal ervaren mensen in dienst, die de jongeren weer begeleiden. Die wisselwerking is heel belangrijk; mensen moeten hier ook vooral plezier in het werk hebben. Mooie dingen maken, dat is ons streven

Automatisering
‘De groei is er nog niet uit en die proberen we vooral op te vangen met automatisering. Ook omdat het gebouw ons beperkt. Maar we willen hier niet weg. Compactere machines moet dus de oplossing zijn, in combinatie met bijvoorbeeld drie ploegen. Al is het heel lastig om aan goed personeel te komen. Daar heeft de hele markt last van, maar omdat we hier bijzondere en aparte producten maken, hebben we daar niet zomaar mensen voor gevonden.’ Hoewel Colpro onder de kleinmetaal- CAO valt, vindt Hudepohl zijn bedrijf geen staalbouwer. ‘We zetten geen complete constructies in elkaar. We lassen bijvoorbeeld niet, maar kanten en zetten wel. We ontwikkelen, ontwerpen en zorgen voor oplossingen. Goed functionerende oplossingen die ook nog eens mooi zijn.’

Meer informatie
Kijk op de website www.colpro.nl