PERSONAL PUBLISH Samen met Kijk op oost Nederland, een goed stel

29 januari 2019 Nieuws

Op 21 en 22 november vond de TrendsExpo plaats, de grootste regionale ondernemersbeurs van de regio Zwolle in de IJsselhallen. De organisatie ligt in handen van het communicatieplatform Personal Publish uit Zwolle, dat ook Kijk op oost nederland uitgeeft. In hoeverre sluit dit ondernemersevent aan bij de ambities van Personal Publish? Eigenaar Hylke Thiry legt het uit.

Wie is Personal Publish?
‘We zijn een multimediaal communicatieplatform van acht enthousiaste medewerkers dat zich richt op zowel particulieren als ondernemers.
In Zwolle staan we goed op de kaart dus we richten ons ook op kansen elders, zoals in de regio Oost-Nederland. We bestaan sinds 2011 en zijn sindsdien langzaam gegroeid qua activiteiten en events. De TrendsExpo is daar sinds 2017 bijgekomen; afgelopen maand hebben we de tweede editie mogen organiseren. Een echt succes met 150 exposanten en enkele duizenden bezoekers; we zijn met 40% gegroeid.’

Hoe heb je over de beurs gelopen?
‘Ik ben trots dat ik dit samen met mijn collega’s heb mogen doen. Maar ook wij hebben het niet alleen gedaan. Zo hebben we veel opgetrokken met IJsselhallen- exploitant Libéma. Daarnaast waren er nog andere lokale bedrijven bij de organisatie betrokken. En het partnerschap met partijen als MKB regio Zwolle en VNO-NCW Midden was een stimulans. Dat is ook de kracht van ondernemerschap: je moet zelf doen waar je goed in bent, maar met anderen samenwerken, die op hun werkterrein de beste zijn. Dat is goed gelukt.’

Wat doen jullie zoal meer?
‘We onderscheiden ons multimediaal op drie fronten: online, offline met magazines en met events. De TrendsExpo is zo’n voorbeeld. Maar we organiseren ook veel kleinere events, zoals netwerkborrels, themalunches en sportieve events. Dit geven we vooral vorm en inhoud via ons zakelijke platform Regiolokaal voor de regio Zwolle, dat ook het gelijknamige magazine vier keer per jaar uitgeeft. Daarnaast maken we mooie magazines en websites voor consumenten zoals de glossy’s BijzonderKampen en BijzonderZwolle. Leuk om dit met een team van tekstschrijvers en fotografen te maken, maar zeker zo leuk voor zowel inwoners als toeristen om door te bladeren en te lezen.’

Hoe zie je Kijk op oost nederland?
‘Sinds een jaar is dit ondernemersmagazine erbij gekomen, waarin we maar liefst vijf keer per jaar de diversiteit van ondernemend Overijssel en de Achterhoek mogen uitvergroten. Het valt me elk nummer weer op wat er allemaal gebeurt in Oost-Nederland, vaak met een enorme reikwijdte. Het is mooi om ondernemers hun verhaal daarin te laten doen. En ook met de recente overname van het ondernemersmagazine Kijk op het noorden per 1 januari 2019 sluiten we mooi aan op die behoefte. ik hoop dat we daarmee zowel naar binnen als naar buiten laten zien wat we kunnen en hoe we elkaar samen kunnen versterken. Eigenlijk ook wat we in Zwolle met Regiolokaal doen.’

Wat biedt Regiolokaal ondernemers?
‘Die behoefte aan samenwerking geldt overal: we merkten ook in Zwolle dat er behoefte was aan meer verbinding tussen het mkb onderling, en tussen en met zzp’ers. Wij bieden een platform waar je member van kunt worden; we hebben nu ruim 420 members en we groeien nog steeds. Ze zien de waarde in van dat lidmaatschap dat diverse voordelen biedt, zoals je bedrijfsprofiel op onze site www. regiolokaal.nl tot korting op onze events, inkoopvoordeel bij andere leden, gratis toegang bij de netwerklunches en viermaal per jaar de kick-off van het magazine. De bezoekers vinden het een leuk uitje, waarbij je oude bekenden treft of andere ondernemers ontmoet.’

Eigenlijk zoals TrendsExpo ook is?
‘Ja, hoewel deze beurs ook toegankelijk is voor andere ondernemers uit Zwolle, en niet onbelangrijk van buiten onze regio. Die ondernemers zien in de regio Zwolle ook kansen. Een teken dat Zwolle echt een regiofunctie heeft, voor Oost-Nederland, maar ook voor Noord-Nederland.’

Zie je kansen voor een bovenlokale beurs?
‘Als het aan mij ligt zeker; de kwantitatieve én kwalitatieve groei van de laatste TrendsExpo onderstreept mijn idee dat deze ondernemersbeurs nog een paar jaar nodig heeft om op het gewenste niveau te komen. Onze ambitie is uit te groeien tot dé ondernemersbeurs van Noordoost-Nederland, waar ik ook graag de ondernemers uit Salland, Twente en de Achterhoek voor uitnodig om mee te denken over die ambitie. Maar ondertussen gaan we nu alweer voor onze komende editie van 2019 op 13 en 14 november; en ook daar bent u welkom!