SMARTHUB ACHTERHOEK Steeds meer slagkracht

25 januari 2019 Nieuws

Samenwerking. Het is een jarenlange Achterhoekse traditie die de regio al veel heeft gebracht. Een sterk hedendaags staaltje is SmartHub Achterhoek. De meer dan 130 organisaties die hierin samenwerken, slagen er steeds beter in om hoogopgeleide jongeren te bereiken en aan de Achterhoek te binden.

SmartHub Achterhoek is ongeveer drie jaar geleden opgericht met het oog op een economisch gezonde toekomst van de Achterhoek. Toin de Ruiter, lid van het SmartHub projectteam, vertelt: ‘Het is ons duidelijk dat werkgevers in de Achterhoek jong talent veel te bieden hebben, maar dat jongeren dit nog veel te weinig weten. We zetten ons in om hen aan de Achterhoek te binden. Alleen dan kunnen we onze voorzieningen, scholen en werkgelegenheid op niveau houden. Als we jongeren kunnen verleiden om naar de Achterhoek te komen voor werk en zich hier te vestigen met hun toekomstige gezin, dan profiteert uiteindelijk iedereen in de regio hiervan. Van school tot ziekenhuis, van broodjeszaak tot voetbalclub en van ondernemer tot inwoner.’

Krachten bundelen
Want dat werk is er voldoende. Sterker nog, veel organisaties zitten te springen om hoger opgeleid, jong talent. Toin: ‘Maar in je eentje is het moeilijk om die doelgroep te bereiken. Vooral met jongeren die niet of niet meer in de Achterhoek wonen, kom je lastig in contact. Het idee van SmartHub is, dat we de krachten bundelen. Samen zetten we de Achterhoek op de kaart als dé stage- en afstudeerregio van Nederland. De Achterhoek onderscheidt zich doordat je hier bovengemiddeld veel organisaties vindt die volop innoveren, bijvoorbeeld op het gebied van smart industry. Deze kracht is te weinig bekend, net als de vele uitdagende stages en afstudeeropdrachten die dit met zich meebrengt voor hoger opgeleide jongeren. Daar brengen wij verandering in.’

Breed aanbod
Maar smart industry is slechts een van de focuspunten. Ook zorgorganisaties, onderwijsinstellingen, overheden en woningcorporaties zijn bij SmartHub aangesloten. ‘Als je als jong stel overweegt om je in de Achterhoek te vestigen, is het natuurlijk van belang dat er voor beide partners uitdagend werk te vinden is’, licht Toin toe. ‘Daarom laten we in de profilering van SmartHub het brede carrièreaanbod zien, met vacatures in uiteenlopende sectoren.’

Alles op één plek
Dat carrièreaanbod is zichtbaar op de gezamenlijke vacatureportal, die onlangs geheel vernieuwd is. ‘Er zijn veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd, waardoor het nu nog gemakkelijker is voor organisaties en talenten om met elkaar in contact te komen’, vertelt Toin enthousiast. ‘Voor talenten is het natuurlijk ideaal dat ze maar op één plek hoeven te zoeken naar relevante vacatures in de Achterhoek. Ze kunnen een eigen profiel aanmaken, waarin ze bijvoorbeeld hun studierichting, motivatie en softwarekennis vermelden. De aangesloten organisaties kunnen de profielen inzien en rechtstreeks contact leggen. Maar organisaties hebben daarnaast de mogelijkheid om zichzelf te presenteren op een eigen bedrijfspagina. En uiteraard kunnen ze hun actuele vacatures plaatsen en beheren. De vacatureportal trekt veel bezoekers die ook echt wel wat tijd op de site doorbrengen. We voorzien dus duidelijk in een behoefte.’

Talentprogramma
Daarnaast zijn er ‘Achterhoek-ambassadeurs’ aangesteld: jongeren die in hun eigen studentenstad de Achterhoek promoten tijdens open dagen, introductieweken en bedrijfsdagen. ‘We zorgen ervoor dat zij regelmatig een van de aangesloten organisaties kunnen bezoeken. Zo kunnen ze hun medestudenten echt goed adviseren over de carrièremogelijkheden in de Achterhoek. Ze brengen daarbij ook zeker het Talent Program onder de aandacht. Dit is een uniek talentprogramma dat de organisaties gratis aan hun stagiair of afstudeerder kunnen aanbieden. Deelnemers werken aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ze ontdekken waar hun talenten en kwaliteiten liggen. Daarnaast krijgen ze bij verschillende organisaties in de Achterhoek een kijkje achter de schermen’, aldus Toin.

Inzet van video
‘Een ander onderdeel van onze contentmarketing, is het vertellen van de verhalen van de jongeren zelf. We houden interviews met jongeren die uit eigen ervaring weten hoe goed de begeleiding, kansen en de doorgroeimogelijkheden hier zijn. De doelgroep is goed te bereiken via video, daarom zetten we dat veel in. Een nieuw project is SmartHub On Tour. Hierin wordt een jongere meegenomen ‘on tour’ langs organisaties in de Achterhoek waar hij of zij goed zou passen. Hier wordt een professioneel filmpje van gemaakt Daarnaast gaat de eerste SmartHub- vlogger binnenkort van start. Hij gaat bij leeftijdsgenoten langs die iets vertellen over hun stage of afstudeeropdracht bij een Achterhoekse organisatie en maakt daar een vlog over’, vertelt Toin.

Grote groep volgers
Toin vervolgt: ‘Deze video’s en interviews plaatsen we op onze smarthub.nl en delen we ook via social media. Op Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn hebben we een grote groep volgers verzameld, en
dat aantal stijgt nog steeds flink. Vooral die verhalen en filmpjes waarin jongeren zelf aan het woord komen, worden veel geliket en gedeeld. Het is natuurlijk altijd leuker om van een leeftijdsgenoot te horen hoe het
is om hier stage te lopen of te werken, dan dat een directeur van een organisatie het verhaal vertelt.’