Kennisplatform voor Oost Nederland

SureBridge: dé renovatieoplossing voor betonnen bruggen

Geplaatst op 11 september 2021
SureBridge: dé renovatieoplossing voor betonnen bruggen

De Nederlandse infrastructuur telt meer dan 40.000 bruggen en viaducten. Maar liefst zeventig procent hiervan is gebouwd voor 1980 en voldoet niet meer aan de huidige normen. Met name op het gebied van betonnen bruggen staat Nederland in het komende decennium dan ook voor een grote vervangingsopgave. Met het SureBridge-systeem bieden bouwbedrijf Strukton Civiel en composietspecialist FiberCore Europe een innovatieve oplossing om deze bruggen op een duurzame manier te renoveren en de levensduur ervan met maar liefst vijftig jaar te verlengen.

De SureBridge-methode is oorspronkelijk door FiberCore Europe ontwikkeld in een samenwerkingsverband met tien Europese landen, de Verenigde Staten en de Europese Commissie. Een centrale rol in het systeem speelt het gebruik van een prefab InfraCore composietpaneel, dat een licht gewicht koppelt aan een hoge trekkracht. De juiste bevestiging van dit paneel op het brugdek is essentieel en daarom is Strukton Civiel in 2017 toegevoegd als partner. Sindsdien is gezamenlijk verder gewerkt aan de doorontwikkeling van het innovatieve concept. Inmiddels zijn met succes diverse pilottrajecten doorlopen.

Langere levensduur

Daar waar FiberCore Europe de kennisontwikkeling rondom SureBridge met zich meebrengt, specialiseert Strukton Civiel zich in het schuifvast bevestigen van het composietpaneel op het bestaande brugdek. “Door de samenwerking tussen het beton en het composiet wordt de sterkte van de bestaande brug aanzienlijk verhoogd. Hierdoor voldoet de constructie weer tot vijftig jaar aan de hedendaagse eisen qua belasting”, legt rayonmanager Strukton Civiel Noord & Oost Jan Hendrik Fischer uit.

Duurzaam en circulair

Volgens Pascal Lakerveld, commercieel manager bij FiberCore Europe, biedt renoveren met composiet een aantal grote voordelen ten opzichte van het simpelweg vervangen van een brug. “De SureBridge-methode maakt het slopen van bestaande materialen zoals het landhoofd en brugdek overbodig. De bestaande constructie wordt voor honderd procent hergebruikt en er worden alleen nieuwe materialen aan toegevoegd. Dit leidt weliswaar tot een iets grotere constructiehoogte, maar ook tot een twee keer zo hoge draagkracht. Uniek aan het systeem is daarnaast de mogelijkheid om smalle bruggen te verbreden met bijvoorbeeld een voet- of fietspad.”

Tijd- en kostenbesparing

De duurzame en circulaire SureBridge-methode zorgt voor een kostenbesparing tot wel vijftig procent in vergelijking met nieuwbouw. Ook kunnen de werkzaamheden aan een brug in slechts 25 procent van de tijd worden afgerond. Hierdoor is er sprake van aanzienlijk minder hinder voor de omgeving. Aan opdrachtgevers die voor de vervangingsopgave van een brug staan, heeft Fischer dan ook een duidelijke boodschap. “Schroom niet en vraag ons of wij een SureBridge kunnen toepassen. De opdrachtgever verzekert zich hiermee tegen geringe kosten van een perfect product dat decennialang meegaat. Wij schakelen snel en komen altijd met een eerlijk advies.”

Wereldprimeur in Hardenberg

Inmiddels is de eerste brug volgens de SureBridge-methode opgeleverd in Hardenberg. Daar waar de uitvoering aan een brug normaal gesproken al snel een half jaar kan duren, werd dit project in slechts zeven weken afgerond. Bij een goede brugfundering is het in de toekomst zelfs mogelijk om de uitvoeringstijd tot vier of vijf weken te beperken. 

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: