Volop inzetten op ontwikkeling Mennens

7 december 2018 Nieuws

Toen we vorig jaar op bezoek waren bij Mennens in Hengelo, viel al op dat het bedrijf dat specialist is in hijsen, heffen en werken op hoogte de zaken zo keurig op orde had. Toch kon het nog beter, volgens directeur Nicole Hensema. Dus maakte het toch al nette bedrijfspand op Bedrijventerrein Oosterveld een facelift.

‘We zijn hier zo’n zeven jaar geleden ingetrokken en toen zijn de materialen die we destijds hadden op een op dat moment zo logisch mogelijke manier neergezet. Toch bleek dat niet de ideale manier te zijn. Zo keken klanten als ze zich bij onze balie meldden, rechtstreeks tegen een stellage aan. Niet echt klantvriendelijk en ook niet mooi. In samenspraak met de medewerkers uit de werkplaats hebben we hun ruimte nu efficiënter ingedeeld. Wat kost tijd en heeft geen toegevoegde waarde? Wat zorgt voor frustratie bij bijvoorbeeld het zoeken naar gereedschap? Hoe kunnen we zo efficiënt en klantvriendelijk mogelijk werken? Die zaken hebben we aangepast en opgelost.’

Opener en frisser
‘Daarnaast hebben we een aantal nieuwe werkbanken aangeschaft en andere ergonomische aanpassingen gemaakt. Met als resultaat dat we nu een fijne werkruimte hebben voor onze mensen en bovendien een meer open en frissere ruimte om onze klanten te ontvangen. We krijgen er goede reacties op. Van klanten, maar bijvoorbeeld ook tijdens de IKT-bijeenkomst die we hier in juli hadden. Collega-ondernemers waren onder de indruk.’

Mennens besteedt veel aandacht aan presentatie. Zoals dus bij de inrichting van het bedrijfspand, maar ook bij de aankleding van het personeel en de look en feel van de bussen waarmee de monteurs op pad gaan.

Over die monteurs gesproken: Mennens kan er nog wel een paar gebruiken. ‘Maar het is een open deur om te zeggen dat het een uitdaging is om aan goed personeel te komen. Veel collega-bedrijven zijn ook op zoek naar uitbreiding. Daarom doen wij er in ieder geval alles aan om onze medewerkers te behouden. Door ze opleidings- en doorgroeimogelijkheden te bieden, bijvoorbeeld. We zetten op allerlei fronten volop in op ontwikkeling van ons bedrijf en ons personeel.

Zeven vestigingen als pluspunt
Wat voor Mennens Hengelo een pluspunt is: de monteurs rijden gemiddeld 50 kilometer per dag. Niet meer. En dat is bij andere bedrijven wel anders. ‘We hebben laatst nog een monteur uit de Achterhoek aangenomen die bij zijn vorige werkgever door het hele land actief was. Hij werd gek van de files. En hij wist niet dat als hij om vier uur bij zijn laatste klant wegreed, of hij om zeven uur wel thuis zou zijn. Dat is funest voor je gezinsleven. Bij ons is gemiddelde reisafstand zo’n drie kwartier.’ ‘Dat kan mooi, omdat we als Mennens zeven vestigingen hebben, mooi verspreid over het land. Zo kunnen we heel Nederland bedienen. We plannen zo efficiënt mogelijk, samen met de collega’s uit de andere vestigingen. En we houden ook altijd rekening met de kwaliteiten van onze mensen. Onze monteurs werken niet als eenlingen, maar echt als een team. Zo kunnen we onze klanten ook het best bedienen.’

Veiligheid verkopen
‘Wij verkopen veiligheid’, stelde Hensema eerder al in Kijk op oost nederland. Veiligheid voor klanten, betoogde ze toen. ‘Zij besteden steeds vaker hun vragen rechtstreeks aan ons uit en vertrouwen er dan op dat wij met de juiste oplossing komen.’ Marktleider Mennens is niet voor niets ISO-, EKH- en VCA-gecertificeerd. ‘Wij hebben vakmanschap hoog in het vaandel. En veiligheid voor onze klanten én onze medewerkers zeker ook.’

Innovatie door middel van Augmented Reality
Gedreven en deskundig, vernieuwend en vertrouwd, doeltreffend en solide en landelijk en dichtbij. Dit octet aan termen kenmerkt Mennens, dat bedrijven adviseert over heffen en hijsen en hef- en hijsmateriaal renoveert, repareert, keurt en inspecteert. En ook daarin zit nog volop ontwikkeling. ‘Mennens heeft met succes AR (Augmented Reality) uitgetest om servicemonteurs bij de klant te assisteren door ‘in-house’-specialisten. Het MARRA (Mennens Augmented Reality Remote Assistance) project werd opgestart om na te gaan hoe we onze klanten een betere service kunnen verlenen door het gebruik van AR/VR-technologie. We zullen de mogelijkheden van dit systeem verder uitbouwen in de toekomst. Samen met onze moeder in Zweden (Axel Johnson International, red) zijn we daarmee aan het experimenteren.’ Volop ontwikkelingen dus, bij Mennens.

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.mennens.nl