Kennisplatform voor Oost Nederland

‘Bouw aan betekenisvolle relaties die waarde toevoegen’

Geplaatst op 21 april 2025

Als ondernemer is het belangrijk te bouwen aan je eigen merk, want leads die voortkomen uit personal branding-activiteiten converteren tot wel zeven keer meer. We nemen nu eenmaal liever contact op met mensen bij wie we een goed gevoel hebben, dan met een bedrijf dat we alleen kennen van een naam en logo. Bouwen ondernemers in Oost-Nederland bewust aan hun eigen personal brand en hun werkgeversmerk? We vroegen het aan een aantal heel verschillende organisaties. Uit de antwoorden blijkt dat er heel bewust wordt gewerkt aan ‘sterke merken’.

Wat maakt de organisatie waar u werkt bijzonder?

Jordy Kamphuis, medeaandeelhouder van Human Employability Group (met als werkmaatschappijen The Vital Company en het Ministerie van Inzetbaarheid): Wij zijn de energieke en rebelse aanjager van optimale inzetbaarheid, werkgeluk en vitaliteit. Hoog over samengevat: wij zijn de strategisch partner op dit gebied voor werkend Nederland. Samen werken aan De Vitale Organisatie®.

Erik van Lenthe, directeur van Ausems en Kerkvliet: Wij ondersteunen werkgevers bij het gezond, vitaal en gemotiveerd houden van hun medewerkers. Wij begeleiden als gecertificeerde arbodienst bij verzuimbegeleiding en bij het voorkomen van verzuim. Voor gemeenten brengen we in kaart welke mogelijkheden mensen hebben om te participeren in de maatschappij, of om vanuit de Wmo vast te stellen wat nodig is om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. De combinatie van onze diensten maakt ons uniek. Wij zien een hele grote verscheidenheid aan mensen: van jong tot oud, werkend en niet-werkend en met heel verschillende vraagstukken en opvattingen. Wij zijn erkend als opleidingsinstelling voor bedrijfsartsen, wat ons aantrekkelijk maakt voor artsen die zich willen specialiseren tot bedrijfsarts.

Daniël Spaan, algemeen directeur van Kemari: Wij zijn een strategisch creatief bureau dat merken bouwt. Wij werken middels het verbinden van drie kernonderdelen: data-analyse en (merk-)inzichten, strategieontwikkeling, creatieve uitwerking en activatie. Het meest onderscheidende is Kemari middels de combinatie van onze feitelijke (data-)gedreven aanpak met gerichte creatieve uitwerking, waarbij we de efficiëntie en nuchterheid van onze Twentse locatie voor ons laten werken. Wij prediken realisme, zowel naar de interne organisatie als extern. Realisme maakt dat je terug moet naar de basis. Daarin brengen we de juiste focus aan, om vervolgens een ambitie na te streven die daadwerkelijk te realiseren is.

Ard Heuten, eigenaar van Inspiration Builders: Wij zijn een organisatieadviesbureau met een focus op de menskant van de organisatie. Veel ondernemers liggen wakker van personele zaken zoals leidinggeven, verzuim, of de juiste mens op de juiste plek. Wij geloven dat als medewerkers met plezier naar hun werk gaan, ze het beste presteren. Wij herkennen talent in een organisatie. Pas als iedereen op de juiste plek zit en de organisatie klaar is voor de toekomst, zijn wij tevreden.

Robert Heinst, ondernemer Olympia Achterhoek, Liemers, Midden-Twente: Olympia Achterhoek, Liemers en Midden-Twente richt zich op betekenisvol werk voor iedereen en het creëren van een duurzame regionale arbeidsmarkt. Wij verbinden flexkrachten met werk dat hen voldoening geeft, waarbij we hun talenten en drijfveren centraal stellen. Uniek is onze focus op ontwikkeling en samenwerking met partners om kennis en kunde te behouden. We geloven in de kracht van werk als bron van welzijn en zorgen ervoor dat werk zowel individueel als collectief waardevol is.

Eric Krabbe, directeur-eigenaar van Djopzz Groep: Bij de Djopzz Groep – bestaande uit AT.Groep, Advizius en Djopzz – creëren we een werkomgeving die klaar is voor de toekomst. We begeleiden werkgevers en werknemers naar duurzame oplossingen door werving, inclusiviteit en loopbaanbegeleiding te combineren. We ondersteunen werknemers en werkzoekenden bij het vinden van werk dat past bij hun talenten. Voor werkgevers vinden we het juiste talent en helpen we bij goed werkgeverschap, door ze te adviseren bij SROI-beleid en het halen van de SROI-doelstellingen. Ook begeleiden we bedrijven en organisaties bij de PSO-certificering. Bovendien coachen en begeleiden we mensen met een arbeidsbeperking of vanuit re-integratie. Zo dragen we bij aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Talent, leiderschap, vitaliteit, reputatie, communicatie: dit zijn bouwstenen die uw personal brand goed op de kaart kunnen zetten. Herkent u zich in deze termen?

Spaan (Kemari): Zeer zeker. Deze elementen zien wij als blauwdruk voor de branding van Kemari. We combineren hard skills zoals data en analyse met soft skills zoals creativiteit en communicatie. We ontwikkelen een duidelijke eigen signatuur: Kemari’s Twentse DNA. We zijn consequent in onze methodiek en aanpak, we maken resultaten meetbaar en zichtbaar en we stellen authentieke waarden zoals betrouwbaarheid centraal.

Heinst (Olympia): Deze bouwstenen zijn essentieel voor een sterk personal brand en passen perfect bij mijn persoonlijke waarden en die van Olympia. Wij verbinden talenten met bedrijven, versterken werkrelaties en optimaliseren werkcultuur. Vanuit verbindend leiderschap creëer ik samen met het team een werkomgeving waarin iedereen zich kan ontwikkelen, fouten mag maken, kan experimenteren en van elkaar leert. Daarbij blijf ik in dialoog om persoonlijk leiderschap, groei en innovatie te bevorderen. En dat het werkt, bewijst de onlangs gewonnen titel ‘Olympia ondernemer van het jaar 2024’.

Heuten (Inspiration Builders): Zeker. Vooral het herkennen van talent in organisaties en goed leiderschap zijn kerningrediënten van onze dienstverlening, dus ook van onze eigen organisatie. En wat betreft reputatie: vanuit onze achtergrond herkennen wij de behoeften van ondernemers heel goed als het gaat om het ontwikkelen van medewerkers en tegelijkertijd resultaten willen halen. Ik noem dit ‘warme zakelijkheid’.

Krabbe (Djopzz): Wij ontwikkelen en benutten talent. We stimuleren goed werkgeverschap door persoonlijk leiderschap en door scherpe keuzes te maken in ons ondernemerschap. We bieden groeipaden voor wie dat extra nodig heeft. Vitaliteit bevorderen we door balans tussen werk en privé en inzetten op duurzame inzetbaarheid. Onze reputatie is gebaseerd op ervaring, maatwerk en oprechte betrokkenheid.

Van Lenthe (Ausems en Kerkvliet): Het zijn heel belangrijke aspecten in het beeld dat mensen zich vormen over een persoon of een organisatie. Voor mij springt talentontwikkeling en vitaliteit eruit: vanwege de impact op vitaal kunnen werken en vitaal ondernemen. Daarnaast zijn persoonlijk leiderschap, zelfkennis, verbinding en vertrouwen in mijn optiek heel belangrijke aspecten in het zakendoen en samenwerken met elkaar.

Kamphuis (Human Employability Group): Volledig, het zit notabene in ons DNA. Beide organisaties, The Vital Company en het Ministerie van Inzetbaarheid, barsten van het talent en gevraagd leiderschap anno 2025. Reputatie staat bij ons hoog in het vaandel: wij eisen het hoogst haalbare van onze eigen medewerkers, maar ook van medewerkers die bij onze klanten werken. Uiteraard gaan we nooit over de grens: het gaat over persoonlijke, oprechte aandacht voor het individu. De balans tussen geven en nemen is waar het om draait.

Door te werken aan ontwikkeling zet u uw personal brand nog beter op de kaart. Geldt dit ook voor u?

Heuten (Inspiration Builders): Dat geldt zeker ook voor mij. In mijn werk begeleid ik ondernemers, leidinggevenden en medewerkers. Iedere coach heeft zelf ook een coach nodig om het beste uit zichzelf te halen. Je kunt immers niet alles zelf. De meeste ondernemers hebben moeite met het managen van hun medewerkers. Logisch: het zijn ondernemers en meestal geen managers. En opleidingen houden je scherp en toekomstgericht.

Spaan (Kemari): Absoluut. Meters maken en ervaring opdoen dragen – los van scholing – bij aan het vormen van een stijl en handelswijze die te zijner tijd herkend wordt. Dit overdragen naar/met het team en uitdragen naar ‘buiten’ maakt dat onze stijl breder ‘landt’.

Krabbe (Djopzz): Wij hebben ervoor gekozen de Djopzz Groep te verbinden aan sport en cultuur. We leveren graag een maatschappelijke bijdrage aan initiatieven die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. We zijn hoofdsponsor van het Eredivisie vrouwenvolleybalteam, sponsor van het Zwolse Theater en we dragen bij aan de Singelloop in Enschede. Met ons Djopzz Groep Membership stellen we kaarten voor deze evenementen beschikbaar, zodat onze klanten, cliënten en medewerkers kunnen genieten van unieke ervaringen en culturele evenementen.

Kamphuis (Human Employability Group): Uiteraard. Elk jaar doen wij meerdere assessments, teamsessies en individuele sessies, maar bovenal voeren wij met onze medewerkers het gesprek over het strategisch levensplan. Het opleidings- en trainingsbudget is bij ons ongelimiteerd, zolang het maar bijdraagt aan de doelstellingen van zowel de medewerker als van de organisatie.

Heinst (Olympia): Dat geldt zeker voor mij. Ik zet mijn eigen drijfveren, talent en ervaring in om anderen te inspireren en te helpen groeien. Daarnaast leer ik continu van collega’s en verschillende generaties in onze organisatie. Binnen ons team organiseren we actiemiddagen, we delen inzichten en bespreken talentrapporten om elkaar beter te begrijpen. Daarnaast haal ik inspiratie uit managementboeken en mijn bestuursrol in de franchiseorganisatie. Ook leren we van uitdagingen van opdrachtgevers en verbinden we interne en externe expertise om samen te groeien.

Van Lenthe (Ausems en Kerkvliet): Om duurzaam te kunnen blijven werken is ontwikkeling en blijven leren een noodzaak, zowel qua inhoud als voor persoonlijke ontwikkeling. Bijblijven, het verkrijgen van nieuwe inzichten en het opdoen van kennis moet als vanzelfsprekend worden gezien. In veel vakgebieden is dit ook een must vanuit professionele eisen. Door het volgen van seminars, het lezen van artikelen en wetenschappelijke publicaties en het in gesprek zijn met experts houd ik mijn kennis op peil. Daarnaast heb ik al vele jaren een persoonlijke coach waar ik enkele keren per jaar mee spar.

Veel ondernemers werken ook aan employer branding, om zichzelf op de kaart te zetten als aantrekkelijke werkgever. Bouwt u ook aan een sterk werkgeversmerk?

Heinst (Olympia): Ja, we bouwen structureel aan een sterk werkgeversmerk vanuit een diepgewortelde missie. Bij Olympia helpen we medewerkers hun drijfveren te ontdekken via de Persoonlijke Betekenisverklaring. Door hun verhaal te delen, creëren ze waarde en versterken we onze impact. We bieden ruimte voor ontwikkeling, experimenteren en innoveren tijdens scrumsessies en actiemiddagen. Met verbindend leiderschap en meetbare impact trekken we talent aan en vergroten we betrokkenheid, zodat we een toekomstgerichte en aantrekkelijke werkgever blijven.

Krabbe (Djopzz): Dat vinden we essentieel, want het draagt bij aan de positieve reputatie van ons bedrijf. Onze duurzame relaties bewijzen dat wij onderscheidend zijn in ons DNA. Daarnaast geloven we in een inspirerende werkomgeving. Onze bedrijfscultuur wordt gekenmerkt door transparantie, korte lijnen en een open sfeer. Momenteel zitten we in een spannende, maar ontzettend leuke fase. Onze merken Advizius, Djopzz en AT.Groep werken steeds intensiever samen binnen de Djopzz Groep en er zijn ontwikkelingen op komst…

Kamphuis (Human Employability Group): Daar zijn we vanaf dag één mee begonnen. Volledige transparantie in alles, vertrouwen en verantwoordelijkheid geven, fouten maken mag, wees wie je bent, etc. Daarvan plukken we nu ook echt de vruchten: mensen lopen letterlijk bij ons naar binnen om te vragen of ze bij ons mogen werken. Openstaande vacatures zijn binnen no time vervuld met kwalitatief goede, maar bovenal energieke mensen.

Van Lenthe (Ausems en Kerkvliet): Wij bouwen zeker ook aan ons merk als werkgever. Het begint ermee dat onze mensen met plezier werken, zich kunnen ontwikkelen en zich verbonden voelen met elkaar, met onze klanten en met samenwerkingspartners. Door het persoonlijke contact zijn wij in staat om nieuwe collega’s en nieuwe klanten aan ons te verbinden en duurzame relaties op te bouwen.

Spaan (Kemari): Wij zien zeker de noodzaak tot niet alleen het (her-)bouwen van het Kemari-merk, maar bovenal ook van het onlosmakelijk hieraan gekoppelde werkgeversmerk. Beiden moeten in sync zijn om een eenduidig ‘geluid’ te maken. Momenteel bouwen we aan Kemari 2.0, hieraan gekoppeld bouwen we simultaan aan ons werkgeversmerk.

Heuten (Inspiration Builders): Aantrekkelijk werkgeverschap is heel belangrijk in een krappe arbeidsmarkt. Wij werken vooral samen met een netwerk van professionals, bij onze klanten is het echter een hot item. Wat ik vooral belangrijk vind is de fase na de ‘marketing’-actie. Hoe selecteer ik het juiste personeel? En: hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste mensen aan mijn organisatie blijf binden? Volgens ons doe je dat door mensen in ontwikkeling te brengen.

Ook een personal brand bestaat niet zonder de steun van anderen. Hoe belangrijk is samenwerken en het opbouwen van een community rond uw merk?

Krabbe (Djopzz): Wij stimuleren een cultuur van open communicatie, kennisdeling en teamwork. Collega’s motiveren en ondersteunen elkaar, wat het werkplezier en de kwaliteit van onze dienstverlening vergroot. De sterke onderlinge verbondenheid draagt bij aan een solide bedrijfscultuur, waarin medewerkers zich betrokken en gewaardeerd voelen. Ook buiten onze organisatie bouwen we actief aan een krachtige community. Samenwerking met partners is essentieel voor ons succes, of het nu gaat om duurzame werkplekken of re-integratieprocessen. Wij vervullen een verbindende rol tussen werkgevers, werknemers, gemeenten, het UWV en andere partijen. Met de uitbreiding van onze diensten kunnen we nog sneller en efficiënter schakelen.

Van Lenthe (Ausems en Kerkvliet): Ieder mens is onderdeel van een groter geheel: het is belangrijk om persoonlijke relaties op te bouwen en te onderhouden. In mijn optiek gaat het niet uitsluitend om het opbouwen van een community rondom een (persoonlijk) merk, maar om het opbouwen van betekenisvolle relaties die waarde toevoegen voor beiden. En waar met respect en openheid met elkaar wordt gewerkt.

Heuten (Inspiration Builders): Belangrijk, uiteraard. Wij zijn hier actief in. We hebben intensief contact met mensen uit hetzelfde vakgebied en werken ook intensief samen om tot de beste oplossing voor onze klant te komen. Daarnaast laten we regelmatig iets van ons horen door middel van het schrijven van kennisartikelen, klantverhalen en blogs. Wij delen onze kennis graag kosteloos met ons netwerk, via onze eigen website en kanalen zoals LinkedIn.

Heinst (Olympia): Personal branding is geen soloreis. Het draait om verbinding. Een inspirerende missie geeft richting, maar samen maken we het verschil. Door je persoonlijke verhaal te delen, vergroot je je gunfactor en trek je gelijkgestemden aan. Mensen herkennen zich in je waarden en door samen te werken maak je meer impact. Het helpt bovendien om talent aan te trekken en te behouden. Dit is wat we niet alleen uitdragen, maar zelf ook doen. De keten van succes begint bij mij als ondernemer en werkt door naar het hele team, de flexkrachten en uiteindelijk de klanten en de regio.

Kamphuis (Human Employability Group): Daar kun je in je eentje nooit tegenaan werken. Het belangrijkste voor jou als individu is dat je aan storytelling doet, vertelt waarom je de dingen doet zoals je doet en je visie te pas en te onpas deelt. Dan pas gaan mensen je volgen en creëer je een club van ambassadeurs die vervolgens hetzelfde doen.

Spaan (Kemari): Enorm belangrijk. Focus ten aanzien van het eigen merk maakt dat je zaken daaromheen ‘los’ laat. Dit terwijl deze nauw verwant kunnen zijn aan de eigen propositie. Middels het vormen én betrekken van goede kwalitatieve partners die complementaire expertises bieden, worden wij als Kemari sterker. Hiermee zijn wij in staat om echt de merkregie op te pakken voor onze opdrachtgevers.

Hoe ziet uw organisatie eruit over 5 of 10 jaar? Is de inzet van een stevig personal brand of employer branding nodig om deze ambities te behalen?

Kamphuis (Human Employability Group): Dan hebben we een veelvoud van verschillende labels die actief bijdragen aan vitaliteit, werkgeluk en inzetbaarheid op de werkvloer. Daarvoor hebben we elk individu even hard nodig. Samenhang, verbinding en energie zijn nodig om elkaar aan te jagen tot goed werknemerschap en goed werkgeverschap.

Van Lenthe (Ausems en Kerkvliet): Zeker blijft branding belangrijk, maar ook het duurzaam ontwikkelen van mensen en de organisatie als geheel. Het kunnen inschatten en omgaan met veranderingen die op ons afkomen speelt eveneens een grote rol. Ben je als mens en als bedrijf in staat je aan te passen? En daardoor ‘klaar te zijn’ voor de komende jaren.

Spaan (Kemari): Ik voorzie dat we over 5-10 jaar met Kemari een landelijk opererende speler zijn, mét behoud van onze Twentse identiteit. We willen ons als Kemari breder onderscheiden door onze datagedreven aanpak en meetbare creativiteit. Verder is er de ambitie om deze propositie ook breder te laden, middels additionele losse zelfstandige ‘cellen’ in andere delen van Nederland.

Heuten (Inspiration Builders): Over 5 jaar is Inspiration Builders een organisatieadviesbureau waar werkgevers al hun vragen rondom personeel, leiderschap, aantrekkelijk werkgeverschap en vooral ‘de juiste mens op de juiste plek’ kwijt kunnen. Deze organisatie bestaat uit professionals die de belangen van werkgevers en werknemers uitstekend kunnen combineren en praktisch te werk gaan. Of dat nu bij onze klanten is, of binnen onze eigen organisatie. Een stevig personal brand is hierbij hard nodig.

Krabbe (Djopzz): Heel veel werkgevers helpen met het creëren van een inclusieve, vitale en maatschappelijk verantwoorde werkomgeving die toekomstbestendig is. Wij willen het werkbaar maken voor iedereen.

Heinst (Olympia): In de komende jaren versterken we onze rol als flexibele langetermijnpartner verder vanuit onze focus diversiteit, inclusie, personeelsbehoud en persoonlijke aandacht. We integreren AI-technologieën om werving, selectie en productiviteit te optimaliseren, waardoor we efficiënter en effectiever kunnen opereren. Door proactief in te spelen op arbeidsmarktontwikkelingen en betekenisvol werk te benadrukken, versterken we zowel ons werkgeversmerk als de persoonlijke groei van onze medewerkers. Onze wendbare organisatie en strategische samenwerkingen stellen ons in staat om toekomstige uitdagingen voor te zijn en een voorbeeld te blijven voor zowel medewerkers als opdrachtgevers.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: