Kennisplatform voor Oost Nederland

Themaspecial Businessmodellen innoveren Van AI-integratie en tech-optimalisatie tot cultuurtrouw en impact maken

Geplaatst op 18 juni 2025

‘Mensen willen geen boor van zes millimeter. Ze willen een gat van zes millimeter’, aldus Theodore Levitt, Amerikaanse econoom en Harvard-professor. Afnemers willen niet per se een product kopen: ze willen dat je een probleem voor ze oplost. Zodra je dat inzicht krijgt, kun je je businessmodel hierop aanpassen. Kijk op Oost-Nederland was benieuwd welke rol innovatie en voortschrijdend inzicht spelen in de bedrijfsvoering van ondernemingen in onze regio. We vroegen het aan zes verschillende organisaties, met zeer diverse businessmodellen.

Wat maakt de organisatie waar u werkt bijzonder?

Simone Zomer, DGA van Solestus: Solestus Personeelsdiensten is een uitzendbureau dat met name gericht is op transport en logistiek. De persoonlijke manier van omgaan met onze chauffeurs en overige personeelsleden maakt ons bijzonder. We kijken naar de mens en kunnen zo een goede match tussen onze medewerkers en inleners creëren. Daarnaast hebben we een eigen opleidingsinstituut voor Nascholing Code 95, taallessen, EHBO, BHV en de NIWO-opleiding.

Maartje Mutter, Head of Culture bij Baseflow: Baseflow is een softwarebedrijf met een focus op mensen. Wat ons bijzonder maakt, is de manier waarop we met elkaar samenwerken. Een gezonde werkplek begint met oprechte aandacht voor de mensen. De medewerkers staan op de eerste plek – niet alleen omdat dat goed voelt, maar omdat we ervan overtuigd zijn dat dit de enige manier is om als organisatie duurzaam en impactvol te blijven.

Bert Otter, innovatieadviseur bij Novel-T: Novel-T is een stichting zonder winstoogmerk. De founders zijn Universiteit Twente, Hogeschool Saxion, Gemeente Enschede, Twente Board en Provincie Overijssel. Novel-T helpt ondernemers met innovatieve ideeën om te starten, vernieuwen en te groeien. We ondersteunen nieuwe koplopers uit de Twentse regio op het gebied van ondernemerschap en innovatie: ondernemen met impact, voor zowel nieuwe als bestaande bedrijven. Dit doen we met diverse programma’s en support. We helpen op het gebied van netwerk, talent, kennis en kapitaal. Belangrijke thema’s hierbij zijn onder andere circulariteit en digitalisering.

Maik Jansen, directeur van Autolease Twente: Wij bieden duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen op maat, waarbij we klanten volledig ontzorgen zodat zij een zorgeloze rijervaring hebben. We kunnen alle beschikbare merken en modellen auto’s wegzetten in verschillende leaseconstructies: huur, shortlease, financial lease en operational lease. Of het nu gaat om een enkele luxe auto voor een DGA, of een heel wagenpark tot wel honderd auto’s. Wij hebben alles in eigen huis: van inkoop en contractbeheer tot service en onderhoud.

Bas Bolhaar, commercieel directeur bij Fenix Industries: Bij Fenix Industries gieten we non-ferro en RVS-legeringen in enkelstuks en kleine series. Dit eeuwenoude ambacht hebben we volledig getransformeerd in een hightech productieproces, passend bij de huidige tijd. Mede door de inzet van de nieuwste 3D-zandprinttechnologie, reverse engineering en geavanceerde simulatiesoftware.

Arjan Mooij, Managing Director van Rhenus Logistics – Home Delivery & High Tech: Wij leveren bulky items (witgoed, bruingoed, meubels, sportapparatuur, etc.) aan consumenten, eventueel inclusief montage en installatie. Ons bedrijf is onderdeel van een groot geheel: Rhenus Logistics heeft 1160 vestigingen wereldwijd met 46.000 werknemers en staat in de top 5 van logistieke providers wereldwijd. Het mooie is dat je dat eigenlijk bijna niet merkt. We krijgen veel ruimte om te investeren in systemen en faciliteiten: dat zijn de voordelen van het onderdeel zijn van een internationale onderneming. Maar wat wij lokaal doen is mensenwerk en dat doen we met de collega’s op de werkvloer en op de weg. We streven samen naar de hoogste kwaliteit en zorgen dat we daar plezier bij hebben.

Hoe zou u het businessmodel van uw organisatie omschrijven?

Jansen (Autolease Twente): Ons businessmodel bestaat uit inkoop van nieuwe en jong gebuikte auto’s van alle merken. Dit doen we via eigen kanalen en diverse samenwerkingspartners. Deze auto’s zetten we weg op basis van korte of lang lopende contracten (zoals huur, shortlease, financial en operational lease). Daarnaast bieden we ondersteuning en service op het gebied van wagenparkbeheer, CSRD-rapportages (CO2-dashboarding), vervangend vervoer, onderhoud en reparatie.

Otter (Novel-T): Ons businessmodel is niet standaard. We bedienen verschillende klantgroepen: MKB-ondernemers van 5 tot ongeveer 50 medewerkers, Start-ups, studenten met projecten binnen de regio en onderzoekers. Zij hebben allemaal hun eigen expertise en vragen. Onze ‘producten’ zijn programma’s op het gebied van ondernemerschap, groei en innovatie Allemaal bedoeld om baanbrekende resultaten te behalen. Samen met onze founders en klanten werken we aan een ambitieus ecosysteem.

Bolhaar (Fenix Industries): Door ons al vroeg in het ontwerpstadium mee te laten denken, kunnen wij onze klant goed adviseren over de toe te passen legering. We zetten onze kennis en ervaring in om een goed homogeen gietstuk te creëren. Ook hier maken we gebruik van moderne technologie, zoals gietsimulaties gecombineerd met meer dan veertig jaar praktijkervaring.

Mooij (Rhenus Logistics): Ons businessmodel is gebaseerd op vier belangrijke kernwaarden: het centraal stellen van de klant, het leveren van operationele performance en kwaliteit, ondernemerschap, en focus op werknemers. We hebben recent een ‘hub and spoke’-netwerk opgezet en we ontwikkelen deze door naar een volledig MESH-model. We willen onze chauffeurs en de producten van onze opdrachtgevers zo dicht mogelijk bij de klant hebben zodat kwaliteit, service en snelheid gegarandeerd zijn tegen optimale en flexibele kosten.

Zomer (Solestus): We zijn actief op het snijvlak van arbeidsbemiddeling en talentontwikkeling. Ons businessmodel draait om twee complementaire pijlers: uitzenden en het verzorgen van opleidingen. Deze combinatie stelt Solestus in staat om niet alleen snel in te spelen op de vraag van de arbeidsmarkt, maar ook om actief bij te dragen aan de duurzame inzetbaarheid en groei van medewerkers. Solestus verdient aan het uurtarief dat in rekening wordt gebracht bij opdrachtgevers. De marge tussen het tarief en het loon van de uitzendkracht vormt de kern van de inkomstenstroom. Daarnaast verdienen we aan het geven van opleidingen.

Mutter (Baseflow): Wij creëren software voor onze klanten, voor de gebruikers en voor onszelf. Dit doen we op drie manieren. We ontwikkelen software in multidisciplinaire teams, we ondersteunen bedrijven met strategisch advies, bijvoorbeeld door tijdelijk een consultant of een CTO/CPO te plaatsen. En we coachen en begeleiden andere techbedrijven via training en mentoring om hun eigen succes te vergroten. Onze missie draait om het bouwen van een cultuur van vertrouwen en het maken van een positieve impact op onze medewerkers, klanten en de techwereld.

Wat zijn de doelstellingen van uw organisatie en is innovatie daarvan een essentieel onderdeel?

Bolhaar (Fenix Industries): Ons doel is om de meest moderne, duurzame en efficiënte gieterij van Europa te zijn voor het gieten van non-ferro en RVS-legeringen in enkelstuks en kleine series.

Mooij (Rhenus Logistics): Onze doelen zijn het leveren van service, het garanderen van continuïteit en winstgevendheid aan onze aandeelhouders en het duurzaam uitvoeren van de dienstverlening richting onze klant. Duurzaamheid wordt hierin al genoemd. Ons korte termijnbeleid is dat we dit zo snel mogelijk opgeschaald willen hebben, samen met onze partners. Ons lange termijnbeleid is onze auto’s volledig elektrisch en geladen op groene stroom op de weg hebben en onze panden voorzien van duurzame energie voor een prettige werkomgeving.

Mutter (Baseflow): We willen het softwarebedrijf zijn met de hoogste medewerkerstevredenheid van Nederland, dat is onze grootste ambitie. Als onze mensen gelukkig zijn, volgen de goede ideeën, mooie oplossingen en tevreden klanten vanzelf. Groei is belangrijk, maar wel op een manier die in lijn is met onze cultuur. Innovatie zit in hoe we samenwerken, leren en de relaties die we opbouwen.

Zomer (Solestus): Ons doelstelling is het realiseren van natuurlijke groei en het uitbreiden van ons aanbod naar technische professionals. Innovatie is bij ons met name gericht op digitalisering en geavanceerde software. We kijken bijvoorbeeld naar efficiëntere manieren voor het verwerken van gegevens, het maken van arbeidsovereenkomsten en hoe we de informatiestroom naar onze medewerkers zo transparant mogelijk maken.

Jansen (Autolease Twente): Wij willen de regionale leider zijn in zakelijke mobiliteit door innovatie en klantgerichte, flexibele oplossingen. We willen doorgroeien naar ruim zesduizend leasecontracten: tweeduizend hiervan zijn directe zakelijke klanten, nog eens tweeduizend komen via een intermediair en de overige tweeduizend komen binnen via onze groep, op basis van private lease.

Otter (Novel-T): Ons ‘Big Hairy Audacious Goal’ luidt als volgt: In 2033 schrijven we een boek over hoe we 100.000 ondernemers hebben geholpen met het veranderen van de wereld door innovatie! Innovatie zit in alles wat we doen en waar we ondernemers mee inspireren.

Welke ontwikkelingen zijn er gaande in uw branche, als het gaat om innovatie?

Mutter (Baseflow): De afgelopen jaren heeft kunstmatige intelligentie (AI) enorme vooruitgang geboekt. Bij Baseflow gebruiken we AI om geavanceerde functionaliteiten aan onze producten toe te voegen, wat de gebruikerservaring aanzienlijk verbetert. Bovendien biedt AI waardevolle ondersteuning aan ontwikkelaars in hun dagelijkse werkzaamheden, door repetitieve taken te automatiseren en slimme suggesties te doen.

AI-oplossingen moeten wel altijd aansluiten bij wat onze klanten nodig hebben en voldoen aan onze kwaliteitsstandaarden. Uiteindelijk gaat innovatie niet alleen om nieuwe techniek, maar vooral om betekenisvolle en betrouwbare toepassingen.

Zomer (Solestus): Het gebruik van met name AI-gestuurde platforms neemt toe. De jongere generatie bij ons op kantoor vindt dit geweldig en pakt het heel snel op. Zelf moet ik er erg aan wennen: ik heb altijd de angst dat het de persoonlijke ‘touch’ wegneemt. Het persoonlijke contact met al onze mensen vinden we belangrijk en dat is wat bij Solestus voorop moet blijven staan.

Mooij (Rhenus Logistics): Innovatie draait bij ons om het ontzorgen van onze klanten en het ontwikkelen van een duurzame vloot en gebouwen. Onze processen ontwikkelen zich meer en meer om de klant heen, en die klant wil ontzorgd worden.

Otter (Novel-T): Er zijn heel veel trends in de markt, met name voor onze doelgroep. Denk aan verregaande digitalisering en de razendsnelle opkomst van Artificial Intelligence. De snelheid waarmee deze technologie op hen afkomt geeft veel druk bij bedrijven. Maar denk ook aan circulariteitsvraagstukken en relevant blijven als bedrijf. Innovatie staat niet altijd boven aan het lijstje van ondernemers. Ze beseffen wel dat het nodig is, maar er echt iets mee doen vraagt om actie. Daar proberen wij onze programma’s op af te stemmen, met een stok achter de deur. We vertellen ze niet wat ze moeten doen, maar wel dat ze het moeten doen.

Bolhaar (Fenix Industries): Innovatie zit bij ons in optimalisatie van onze gietsystemen door de inzet van geavanceerde simulatietechnieken en AI. Daarnaast willen we onze productie verder automatiseren door robotisering, geavanceerde 3D-scans en printtechnologieën. Ook denken we graag mee over het realiseren van een snelle levertijd, door bijvoorbeeld een kleine voorraad aan te houden en op afroep te leveren.

Jansen (Autolease Twente): De verdere elektrificatie en verduurzaming van het wagenpark in Nederland wordt steeds belangrijker. Bovendien neemt de vraag naar korte en flexibele leasecontracten toe: klanten gaan voor minder bezit en meer toegang tot mobiliteit. Dat willen ze graag bereiken zonder gedoe of verplichtingen. Door wetgeving neemt ook de vraag naar inzicht, monitoring, uitstoot en rapportering aanzienlijk toe. Daarnaast zien we een toenemende vraag naar het delen van auto’s en naar fietslease.

Is het nodig om de markt te analyseren en uw businessmodel daarop aan te passen?

Otter (Novel-T): Het is uitermate verstandig om af en toe het businessmodel van je eigen bedrijf tegen het licht te houden. Het liefst via een eenvoudig businessmodel-canvas of een lean canvas. Het helpt ook om dit samen met een business developer van Novel-T te doen: vreemde ogen geven soms een interessant inkijkje in je eigen bedrijfsvoering.

Jansen (Autolease Twente): Dat is absoluut noodzakelijk en dat doen we dan ook voortdurend. Wij zijn een organisatie met korte lijnen en een grote en directe betrokkenheid, van zowel onze medewerkers als onze klanten. We vinden het allemaal van groot belang om goed op de hoogte te blijven van de behoeften in de markt. We blijven goed op de hoogte door alle ontwikkelingen te volgen via de kanalen die de branche rijk is.

Zomer (Solestus): We volgen de markt op de voet en zien veel verschuivingen: bedrijven willen niet meer met zomaar elk uitzendbureau zaken doen. De SNA-registratie wordt steeds belangrijker, zeker met de komst van de wet WTTA: die moet gaan zorgdragen voor een eerlijker speelveld. Het aantal arbeidsmigranten neemt toe, ook wij kunnen niet meer zonder. We verwachten niet dat de personeelstekorten snel zijn opgelost: arbeidsmigranten nemen een steeds belangrijkere positie in op de arbeidsmarkt. Dit vraagt wel veel van onze backoffice, want het onboarden van deze medewerkers en het afwikkelingen van de benodigde documenten kost veel tijd.

Het aanpassen van ons businessmodel is niet meteen noodzakelijk, wel volgen we de wijzigingen in de pensioenwet op de voet. Binnen Solestus kennen we diverse aansluitingen bij pensioenfondsen, van STIPP tot het Pensioenfonds Vervoer en een lijfrente.

Mooij (Rhenus Logistics): Wij kijken continu naar hoe de markt zich ontwikkelt en wat opdrachtgevers en consumenten willen. We zien een duidelijke shift naar volledig ontzorgen. Dat zie je terug in onze dienstverlening en hoe deze zich ontwikkelt. Ook kijken we continu naar technologische ontwikkelingen op het vlak van IT, elektrisch rijden en duurzaamheid. We willen frontrunner zijn en blijven in het leveren van uitmuntende service op een hoogtechnologische en duurzame manier. Het feit dat we onderdeel zijn van een grote en internationale onderneming, maakt dat we ook veel van onze collega’s in de rest van de wereld leren. We nemen elkaars best practices over.

Mutter (Baseflow): De afgelopen jaren zijn we minder gaan focussen op alleen het bouwen van software. We zijn ons meer gaan richten op het begeleiden van tech-organisaties op strategisch niveau: via advies, coaching en samenwerking. Deze verschuiving kwam van binnenuit, omdat we merkten dat we op deze manier meer impact konden maken. Voor ons is dit de juiste richting, doen waar we goed in zijn, op een manier die aansluit bij wie we zijn als organisatie.

Bolhaar (Fenix Industries): We vinden het belangrijk om continu op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de markt en hierop te anticiperen. Dit doen we om te waarborgen dat we een betrouwbare partner zijn en blijven op zowel kwaliteit, duurzaamheid als efficiëntie.

Hoe ziet uw organisatie eruit over vijf of tien jaar? Is voortdurende innovatie van uw businessmodel nodig om ambities te behalen?

Mooij (Rhenus Logistics): Ons businessmodel is gebaseerd op het feit dat we dichtbij de klant willen zijn. Dat principe zal niet veranderen. De manier waarop we dit kunnen doen verandert wel, want de omgeving om ons heen verandert en daar passen we onze manier van werken op aan. We beoordelen dus voortdurend of wat we doen nog past in de huidige tijd.

Bolhaar (Fenix Industries): In de toekomst staat hier in Oldenzaal de meest moderne gieterij van Europa. Hiervoor moeten we continu blijven innoveren op techniek en duurzaamheid, waardoor we een goede strategische partner zijn voor onze klanten en een aantrekkelijke werkgever waar alle medewerkers trots op zijn.

Jansen (Autolease Twente): Over vijf jaar zijn we de nummer één in Noordoost-Nederland op het gebied van zakelijke lease en lopen we voorop als het gaat om dashboarding en CSRD-vraagstukken. Ook zijn we dan verhuisd naar een AA-locatie, met een pand dat onze groei van zowel personeel als aanbod kan borgen én past bij onze gewenste uitstraling. Ons doel is de beste te zijn en te blijven in ons vak, kort op de bal en dichtbij de klant. Wie goed doet, goed ontmoet, we blijven tenslotte Twentenaren. Onze pay-off zal over vijf of tien jaar nog steeds hetzelfde zijn: voor elkaar.

Mutter (Baseflow): Over vijf tot tien jaar zijn wij uitgegroeid tot een volledige ‘self governance’ organisatie, waarin onze cultuur van vertrouwen en persoonlijke groei centraal staat. We streven naar nog meer autonomie en transparante processen om zelfsturing te faciliteren. Innovatie van ons businessmodel blijft nodig om flexibel te reageren op veranderingen in markt en technologie, zolang het ook maar bij de mensen blijft passen.

Otter (Novel-T): Dat is afhankelijk van veel factoren. Maar willen we onze missie laten slagen, dan is groei nodig vanuit het hele ecosysteem. Over vijf tot tien jaar moet het overduidelijk zijn waar onze klantgroepen binnen dit ecosysteem terechtkunnen om hun ambities waar te maken. Hier hoort uiteraard ook het inzetten van innovatie in onze eigen organisatie bij.

Zomer (Solestus): We hopen dat ons bedrijf over vijf tot tien jaar uitgegroeid is naar een organisatie met meerdere vestigingen in Nederland. En dat we bekend staan als een betrouwbare partner met kennis van zaken.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: