Kennisplatform voor Oost Nederland

Koffie uit een eerlijke koffiemachine

Geplaatst op 6 augustus 2025

Bij ETNA Coffee Technologies gaat passie voor koffie samen met een diepgewortelde toewijding aan technologie en duurzaamheid. En dat dragen ze bij het bedrijf uit Doetinchem ook actief uit. ‘Onze missie is niet alleen het leveren van kwalitatief hoogwaardige koffiemachines, maar we willen ook een positieve impact hebben op de wereld om ons heen’, zegt Linda van de Maat, directeur Operations van ETNA.

De geschiedenis van ETNA gaat ver terug. Het bedrijf bestaat al meer dan 165 jaar en werd in Breda gestart als ijzergieterij. Begin deze eeuw werd de focus verlegd naar volautomatische koffieautomaten. Anno nu verlaten jaarlijks enkele duizenden koffiemachines het moderne bedrijfspand aan de Expeditieweg in Doetinchem. Het gaat dan om tabletopmodellen, vaak met verse bonen, die vooral te vinden zijn op plekken zoals kantoren en in de horeca.

Minimale milieu-impact

Bij het produceren van de machines streeft ETNA naar een minimale milieu-impact, van grondstofselectie tot productie. ‘Onze circulaire Triple R-benadering — reduce, repair, reuse — vormt een belangrijke basis voor de manier waarop wij innoveren en ons businessmodel vormgeven’, aldus Van de Maat, die vervolgt: ‘Total cost of ownership is cruciaal voor ons. De basis is dat we machines maken die lang meegaan én eenvoudig te repareren zijn. Daardoor blijven de gebruikskosten relatief laag. Dat maakt dat onze machines in aanschaf iets meer kosten, maar door minder onderhoud zijn ze uiteindelijk voordeliger.’

Open en transparant

ETNA is open en transparant over haar duurzaamheidsaanpak. Een bewuste keuze, volgens Van de Maat. ‘Duurzaamheid en circulair ondernemen zijn onderwerpen waar wij al jaren heel bewust mee bezig zijn. Het is een van de fundamenten van wat we doen en wie we willen zijn.’ Dat het spannend is om daar zo open over te zijn, ontkent ze niet. ‘We willen een duurzame machine maken. Tegelijk willen we niet dat het lijkt alsof we aan greenwashing doen. We doen ons dus niet groener of duurzamer voor dan we werkelijk zijn. Wij vertellen oprecht wat we doen. Maar doen we dat goed? Dat laat zich moeilijk vergelijken. Er zijn niet heel veel voorbeelden van de wijze waarop wij het aanpakken. Onze intenties zijn in ieder geval heel goed.’

Vier pijlers

Bij ETNA worden acties ondernomen op vier pijlers: milieu, sociaal ondernemerschap, circulariteit en herkomst. Dat gaat onder meer over het reduceren van de CO2-uitstoot van de productie, het energiezuinig maken van de machines en het scheiden van afvalstromen. In de praktijk betekent dit dat iedereen die bij ETNA werkt of voor het bedrijf produceert, vanaf het begin van elk proces nadenkt over duurzaamheid. ‘Het is voor ons zo’n belangrijk thema dat het niet bij één persoon mag liggen. Duurzaamheid komt overal in terug: van onderzoek, ontwikkeling en inkoop tot productie en marketing. Daarom hebben we een duurzaamheidsteam waarin alle disciplines zijn vertegenwoordigd.’

Kanttekening

Met alle aandacht die er binnen de verschillende disciplines voor duurzaamheid is, ligt het zwaartepunt van het werk toch echt in de keten zelf. ‘Ruim 75 procent van de onderdelen die wij gebruiken, komt uit Europa,’ vertelt Van de Maat, die daarbij direct een belangrijke kanttekening plaatst. ‘We kijken hierbij natuurlijk vaak naar het eindproduct dat wij gebruiken. Maar we weten soms nog niet goed wat er daarvoor in de keten gebeurt. Waar komen de ruwe materialen voor dat product vandaan, bijvoorbeeld. Daar zijn we eerlijk over, en dat proberen we steeds beter in kaart te brengen.’

Eerlijk apparaat

Van de Maat merkt op dat niet alleen het verhaal van ‘eerlijke koffie’ goed landt bij partners, maar ook het verhaal van de ‘eerlijke koffiemachines’. Voor haar een bevestiging dat ETNA op de goede weg is. ‘Duurzaamheid is voor ons echt een serieus onderwerp. Als je eerlijke koffie wilt schenken, vinden wij het belangrijk dat de koffie ook gezet wordt in een eerlijk apparaat. We willen de planeet waarop we leven beschermen, hechten waarde aan eerlijke handel, een gezond en prettig arbeidsklimaat en we ondersteunen lokale initiatieven.’ Op de website www.etna-ct.com is in het duurzaamheidsverslag meer over de eerlijke koffiemachines te lezen.

Vitale bedrijfsvoering

Linda van de Maat is eind 2024 toegetreden tot het bestuur van VNO-NCW Achterhoek. De director operations bij ETNA Coffee Technologies in Doetinchem is al ruim twintig jaar werkzaam in de Achterhoekse maakindustrie. Daar waar mensen en processen samenkomen én tastbare producten worden gemaakt, voelt de inwoonster van Doetinchem zich als een vis in het water.

Namens VNO-NCW maakt Linda van de Maat ook deel uit van het stichtingsbestuur van DOA (Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek) en zit zij aan de thematafel Energie & Circulair. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen, met oog voor inclusiviteit, participatie, duurzaamheid en circulariteit, zie ik als een basisvoorwaarde voor een vitale bedrijfsvoering. Daarom wil ik als regiobestuurder van VNO-NCW Achterhoek graag meedenken over vraagstukken die nu belangrijk zijn voor ondernemers.’

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: