Royal Kaak is een begrip in de Achterhoek. Het familiebedrijf begon in 1846 in Terborg als smederij, maar is in ruim 175 jaar uitgegroeid tot wereldmarktleider in complete productielijnen voor brood- en banketproducten. Met inmiddels wereldwijd bijna duizend werknemers en klanten verspreid over het hele continent, levert Kaak alles wat nodig is om van deeg tot eindproduct te komen.
Lodewijk van der Borg, begin deze eeuw bij Kaak begonnen als technisch directeur, is sinds 2011 CEO. Onder zijn leiding heeft de onderneming een grote groei doorgemaakt en zijn er heel belangrijke stappen gezet op het gebied van technologische innovatie en maatschappelijk bewust ondernemen. In het sfeervolle bedrijfsrestaurant op het hoofdkantoor in Terborg, verhaalt de CEO met trots over de jongste uitbreiding van Royal Kaak in Zuid-Afrika. Vanuit een nieuw kantoor in worden verkoopondersteuning, service en reserveonderdelen geboden aan bakkerijen op het Afrikaanse continent. “Het versterkt onze aanwezigheid en verbetert de samenwerking met klanten en leveranciers in de regio”, zo zegt Van der Borg.
Analyseren op afstand
Royal Kaak heeft zich ontwikkeld tot leverancier van complete bakkerijlijnen voor de industriële bakkerijbranche – van silo tot transportband, van opslagsystemen tot koel- en vriesinstallaties. Innovatie heeft altijd in het DNA van het bedrijf gezeten. In de huidige tijd krijgt dat vooral vorm in digitalisering. Dat heeft volgens Van der Borg een belangrijke plek ingenomen in de bedrijfsvoering. Zo worden productielijnen tegenwoordig uitgerust met sensoren die data verzamelen over prestaties en energieverbruik. Die gegevens worden direct geanalyseerd, zodat afwijkingen snel worden ontdekt en stilstand wordt voorkomen. “Door realtime bedrijfsprocessen te monitoren worden problemen tijdig gesignaleerd en kunnen we klanten wereldwijd vaak op afstand helpen.”
Dat alles vraagt natuurlijk ook veel van de medewerkers. De techniek ontwikkelt zich snel en dat betekent dat ook de mensen mee moeten bewegen. Royal Kaak investeert daarom veel in het opleiden van de medewerkers. Bijvoorbeeld op het gebied van robotisering of nieuwe software. Zo blijven zij op de hoogte van de nieuwste technieken.
Organiseren
Met Quick Response Manufacturing (QRM) heeft Royal Kaak ook een belangrijke slag geslagen in het bedrijfsproces. Door deze bedrijfsstrategie toe te passen zijn de doorlooptijden in productie en bedrijfsprocessen drastisch verkort. “Maar”, zo zegt Van der Borg, “het is niet alleen een productiemethode, maar ook een manier van organiseren: minder nadruk op massaproductie, meer focus op kleinere series, flexibiliteit en maatwerk. Minder wachttijden en overdrachtsmomenten, meer verantwoordelijkheid bij medewerkers en daardoor sneller en beter in kunnen spelen op wensen van klanten die om maatwerk vragen. Daarom werken wij bij Royal Kaak in multidisciplinaire teams die complete modules of producten kunnen ontwikkelen en produceren. Voordeel hiervan is dat niet alleen de doorlooptijden korter worden, maar ook de kwaliteit, eigenaarschap en motivatie van medewerkers toeneemt.”
Slimmer en duurzamer
QRM sluit ook goed aan bij de innovatieve koers van Royal Kaak, zoals het gebruik van 3D-metaalprinten. Deze techniek wordt gebruikt om bakkerijmachines slimmer en duurzamer te ontwikkelen. Bij 3D-metaalprinten worden onderdelen laag voor laag opgebouwd uit metaalpoeder. “Zo kunnen complexe vormen sneller en efficiënter worden geproduceerd, met minder materiaalverspilling. Het resultaat: innovatieve, lichte en toekomstbestendige oplossingen voor de internationale voedingsindustrie”, zo legt Van der Borg uit.
Vertrouwen
Duurzaamheid ziet Van der Borg dan ook niet als een nevenactiviteit, maar als kern van de strategie. “Wij streven bij Royal Kaak naar productielijnen met een minimale ecologische voetafdruk. Daarvoor moeten wij niet alleen onze eigen processen verduurzamen, maar ook onze klanten helpen om energie, water en grondstoffen efficiënter te gebruiken.” De CEO kijkt met vertrouwen naar de toekomst, ook al is hij van mening dat het gebruik van AI meer impact gaat hebben dan de hele industriële revolutie. “Wij beschouwen kunstmatige intelligentie dan ook niet alleen als een technologische tool, maar ook als een strategische katalysator voor industriële vooruitgang. Het is voor ons een essentieel onderdeel van onze toekomststrategie. Door AI te integreren in onze bedrijfsprocessen, van productie tot service, proberen wij onze concurrentiepositie te versterken en kunnen we snel inspelen op veranderende behoeften van de markt.”

