Kennisplatform voor Oost Nederland
Marcel Hielkema
VNO-NCW Midden Netwerken

Winst én impact

‘Bedrijven die niets bijdragen aan de samenleving moeten zich afvragen of ze wel bestaansrecht hebben’, zegt Feike Sijbesma in een interview in NRC, ter gelegenheid van zijn afscheid als bestuursvoorzitter van DSM. Grote woorden van een groot topbestuurder, die in hetzelfde artikel ‘het moreel kompas van het Nederlandse bedrijfsleven’ wordt genoemd.

Ik ben blij met alle aandacht voor de maatschappelijke rol van het bedrijfsleven. In januari was het onderwerp van gesprek op het World Economic Forum in Davos, en recent tijdens de Bilderbergconferentie van VNO-NCW in mijn buurgemeente Oosterbeek, stond de impact van het bedrijfsleven op de samenleving op de agenda. Ik was daar in de gelegenheid om vanuit mijn invalshoek – mkb-ondernemer in de regio – en ervaring mijn mening te geven.

Ik durf te stellen dat er – op enkele uitzonderingen na – géén ondernemer is die puur winstgedreven is. Voor iedere ondernemer – zeker bij ondernemers in het midden- en klein bedrijf, maar ook bij steeds meer aandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven – is er altijd iets anders wat hem of haar echt drijft. Ja, het resultaat onder de streep is absoluut van belang, al is het maar omdat je door een goed rendement nog meer banen kan creëren en impact kan hebben op de maatschappij.

In mijn opinie zijn ondernemers per definitie maatschappelijk en sociaal. Sterker nog, ik ken eigenlijk geen niet-sociale of a-sociale ondernemers. Een ondernemer creëert banen en voelt zich verantwoordelijk voor zijn of haar medewerkers. Iedere ondernemer weet maar al te goed dat niet-tevreden medewerkers niet bijdragen aan een goed resultaat, laat staan aan een prettige werkomgeving. Bovendien nemen deze medewerkers sneller afscheid – zeker in deze krappe arbeidsmarkt. Door banen te creëren en mensen te ontwikkelen en aan het werk te houden, heeft iedere ondernemer een belangrijke impact op onze economie.

Daarnaast is een ondernemer zich altijd bewust van de omgeving waarin hij of zij woont en werkt, en waar zijn of haar medewerkers en klanten wonen en werken. Wanneer het de omgeving goed gaat, gaat het in veel gevallen de onderneming ook goed. Mede om die reden zie je dat veel ondernemers de lokale voetbalclub of zangvereniging sponsoren, tijd steken in ondernemersverenigingen, bijdragen aan de jaarlijkse oranjeviering of een goed doel ondersteunen. Ondernemers maken het verschil. Op dus naar nog meer (sociaal) ondernemerschap!

Marcel Hielkema
voorzitter VNO-NCW Midden

Delen via

Zoeken naar: