Robuuste communicatie

4 januari 2017 | |

Stel: je kantoor brandt af. Of een datacentrum gaat in vlammen op. De helft van de telefoonmasten raakt ernstig beschadigd door een zuidwesterstorm. Wat heeft dit voor impact op je bedrijfsvoering?

Het zijn zaken waarvan je hoopt en misschien zelfs wel denkt dat ze jou niet overkomen. Maar toch moet je erover nadenken! Want wat gebeurt er met jouw onderneming wanneer je een dag of langer niet fysiek op je bedrijfslocatie kunt werken? Je niet bij bedrijfsgegevens kunt? Je niet bereikbaar bent? Voor elke ondernemer is het van belang dat je altijd en overal bereikbaar kunt zijn voor je  klant, zelfs wanneer je te maken krijgt met grote en minder grote uitdagingen. Jouw dienstverlening moet tenslotte altijd doorgang kunnen vinden. Ingewikkeld? Dat valt erg mee.

Business Continuity Management
Om het voorbeeld van het door brand ontoegankelijk geworden kantoor vast te houden: als je  m medewerkers vanuit een flex-kantoor of vanuit huis kunnen werken via de cloud, dan heb je al een  groot deel ondervangen. Maar wanneer een deel van de mobiele communicatie uitvalt, worden de zaken wat ingewikkelder. Naast spreiding van je gegevensbeheer en communicatie kan het mobiele deel van onze communicatie ook functioneler en robuuster. Wij noemen dat Multi Mobile, een optie waarmee je jouw medewerkers verdeelt over meerdere mobiele netwerken. Keuze voor het netwerk waarbij ieder individu (lokaal) de beste dekking heeft, speelt hierin zeker een rol. En bij een eventuele storing op het ene mobiele netwerk kunnen de medewerkers op het andere alle inkomende communicatie naadloos overnemen. In de alledaagse praktijk is Multi Mobile een meerwaarde; als blijkt dat een aantal medewerkers op mobiel netwerk A een matig bereik heeft, kun je eenvoudig switchen naar mobiel netwerk B. Op die manier wordt de impact van een communicatiestoring – waar dan ook in de keten en ongeacht de aanleiding – verkleind. Belangrijk voor elke ondernemer, van groot tot klein. Oplossingen die voorheen alleen beschikbaar waren voor grootzakelijk, zijn nu mkb-ready gemaakt. Groot voordeel is dat jij gewoon de regie blijft houden over je telecommunicatie. Je bent en blijft altijd in control en jouw klant kan je gewoon via één nummer bereiken, waar dan ook en zoals jij dat wilt. De klant hoeft zich niet druk te maken om waar jij of je werknemers zich bevinden en of netwerk A tijdelijk out of order is en de communicatie via netwerk B loopt. Sterker nog, de klant merkt hier helemaal niks van. Het gaat al lang niet alleen meer om bellen an sich, het gaat vooral om de meerwaarde die je als ondernemer met effectief beschikbaar zijn genereert. Dit begint met een robuuste en optimale bereikbaarheid zodat jij altijd verder kunt met ondernemen voor jezelf en je klanten.

Florian Overkamp
Oprichter Speakup