Kennisplatform voor Oost Nederland
Ilson Sanders
Leap. The Innovation Agency Subsidies | Financieren | Innoveren

Het vluchtpad der innovatie

“People forget facts, but they remember stories”. Dat zijn de wijze woorden van de Amerikaanse auteur Campbell. Eén van mijn favoriete verhalen betreft de Griekse legende van Icarus. Daarin had vader Daedalus vleugels uit veren en bijenwas in elkaar geknutseld om van het eiland te vliegen waarop de twee vastzaten. Het vluchtpad was hierbij essentieel. Vlieg laag en de vleugels worden nat en te zwaar. Vlieg te dicht bij de zon en ze smelten weg. Icarus deed dat laatste, viel daardoor in zee en verdronk.

Waarom begint een subsidieadviseur in godsnaam over een Griekse mythe? Nou, allereerst vanwege de eerste zin van deze column. Uiteraard is het ook relevant voor mijn column. Het is namelijk een goede analogie voor de marktlancering van uw innovatie en de zogenoemde “Valley of Death”. De Valley of Death is een punt in het innovatietraject waarbij de ontwikkeling van een innovatie niet over kan slaan naar een marktentree. De innovatie vindt geen steun, verkrijgt onvoldoende (geld)middelen, is daarmee niet rendabel en dooft deerlijk uit.

Om steun te verkrijgen moet de innovatie vernieuwend zijn. Tegelijkertijd moet het realiseerbaar blijven. De lijn die daarin gedanst wordt is dun. Je vliegt al snel te laag over het water, of te dicht bij de zon. Een subsidietraject is hierbij een geweldig hulpmiddel. Uiteraard zit er een monetair voordeel aan verbonden. Maar een subsidietraject is ook ontworpen om een vluchtpad aan te houden. Een set aan elementen waar je plan aan moet voldoen voordat de subsidieverstrekker hem goedkeurt. Niemand wil een onrealistisch project financieren.

Men is al snel geneigd vooral over de vernieuwing na te denken, maar is het technisch haalbaar? Is er al wel een gedegen marktonderzoek gedaan? Heeft u al nagedacht over gebruiksgemak? Wat is uw plan B, C én zo nodig plan D? Subsidietrajecten zijn ontworpen om de aanvrager daarover na te laten denken. Daarnaast sluiten ze goed op elkaar aan, wat een heuse “subsidieketen” mogelijk maakt. Een goed voorbeeld is de MIT-haalbaarheid/MIT-R&D tweetrapsraket.

Een dergelijke subsidieketen is aan te sluiten aan de fase van innovatie waar u zich in bevindt. Daarin is veel mogelijk. Wij kunnen per innovatiestap met u meedenken en daarop inhaken met een relevant subsidietraject.

Keertje bellen? Stippelen we samen een vluchtpad uit, dat vliegt een stuk fijner!

Delen via

Zoeken naar: