Kennisplatform voor Oost Nederland
Johan Kippers
Kippers HRM Advies HRM-advies

Hoe dichtbij is ongewenst gedrag?

Dat ongewenst gedrag overal kan voorkomen wordt steeds zichtbaarder. En het gaat ook zeker niet alleen maar over seksueel getint gedrag of discriminatie. Vooral wanneer er sprake is van een hoge werkdruk met harde deadlines is het risico op ‘het uit de slof schieten’ erg groot.

We hebben het gezien bij ‘De Wereld Draait Door’, waar de programmamaker had bedacht dat er 5 dagen per week een topprogramma moest zijn van bijna een uur. Iedereen kan bedenken welke hectiek daar dagelijks speelde. En natuurlijk was het beste eigenlijk nog niet goed genoeg.

Geen wonder dat, onder zulke omstandigheden, het niet altijd prettig werken zal zijn. En dat er regelmatig forse uitspraken worden gedaan.

Maar kijk eens even in je eigen organisatie. Ook hier zijn deadlines, met hoge kwaliteitseisen, niet altijd voldoende handjes en met in je nek hijgende klanten die het nóg sneller, goedkoper én beter willen. Als manager probeer je het allemaal geregeld te krijgen. En daarmee ontstaat het risico dat het ook intern niet altijd zo vriendelijk en leuk meer gaat. Je weet het….. maar het moet! Het is de klant toegezegd. De deadline staat. En extra mensen (als die al te vinden zijn) kosten veel geld, dus daar gaat je marge. Wat overblijft is dat je meer gaat vragen van je medewerkers. En dat daarbij de druk ‘wat’ wordt verhoogd. Door de stress wordt de toon er niet altijd vriendelijker op.

Zo kan het heel gemakkelijk uit de hand lopen. Sterker nog, zo gaat het best wel vaak mis. En natuurlijk worden slechts misstanden bij ‘interessante bedrijven’ in de pers breed uitgemeten.

In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, wil je niet dat goede medewerkers vertrekken omdat ze zich onheus behandeld voelen. Daarom is het belangrijk dat ze hun frustraties kunnen delen met iemand die het bedrijf kent, maar toch onafhankelijk is. Zoals een externe vertrouwenspersoon. En die er voor kan zorgen dat er door het management serieus wordt geluisterd naar wat hun mensen frustreert.

De vertrouwenspersoon kan hierin de smeerolie zijn in de complexe machinerie van organisatie-processen. Waarmee weliswaar de deadlines en alle daarbij horende werkdruk niet zijn weggenomen, maar waar door goede communicatie én de juiste toon het bedrijfsproces gaande wordt gehouden.

Zodat je niet, als die onlangs weggestuurde Leidse hoogleraar, je hoeft te verontschuldigen met: “ik zie in dat ik in de afgelopen periode zo nu en dan onaangenaam en ongeduldig ben geweest op een ouderwetse manier, die niet meer past in de huidige tijdgeest”.

Delen via

Zoeken naar: