Kennisplatform voor Oost Nederland
Robert Heinst
Olympia Arbeidsmarkt

Jouw verhaal als kompas

Oorlog, corona, een hogere brandstofprijs en rente, minder koopkracht, personeelskrapte, het zijn zaken die invloed hebben op een mogelijke economische recessie. Moet je als ondernemer nog wel toekomstplannen maken? Er gebeurt immers veel in korte tijd. Mijn advies: zorg in ieder geval dat je wendbaar blijft en dat je met jouw missie anderen inspireert. Maak onderscheid met jouw verhaal en gebruik dit als kompas.

Als de samenleving verandert, is het belangrijk dat we als mens en organisatie snel kunnen meebewegen. De best presterende bedrijven schakelen snel. Dit vereist flexibiliteit en pro-activiteit in een organisatie. Ook op de arbeidsmarkt zijn flexibilisering en aanpassingsvermogen nodig om wendbaar te blijven. Dat vraagt om investeren in een strategisch personeelsbeleid. Heb je al nagedacht wat de huidige turbulente tijd betekent voor jouw organisatie en personeel in de toekomst? Wat heb je straks nodig en hoe kun je op een duurzame manier en vanuit goed werkgeverschap op- en afschalen?

Inspirerende missie
Een inspirerende missie is essentieel om op het juiste pad te blijven. Zie het als een kompas waarop je drijft. Samen met een vooruitstrevende visie geeft het richting en focus. Het brengt de organisatie verder en helpt anticiperen op veranderingen. Ook helpt het je bedrijf onderscheidend te profileren en positioneren in de huidige arbeidsmarkt. Want steeds meer werkzoekenden zijn op zoek naar een werkgever die betekenisvol is.

Jouw persoonlijke verhaal

Een heldere missie en visie hebben is één, ervoor gaan staan en deze goed uitdragen is een tweede. Ik geloof erin dat je als ondernemer jouw gunfactor vergroot als je de missie en visie van de organisatie deelt met een persoonlijke missie. Bij Olympia Oost-Nederland hebben alle medewerkers een Persoonlijke Betekenisverklaring gemaakt. Deze verklaring vertelt wat iemands drijfveren, roeping en passie zijn. Het geeft zelfinzicht en focus en medewerkers weten waarom ze doen wat ze doen. Met hun eigen verhaal kunnen zij keuzes maken en anderen helpen via hun werk betekenis te geven. Ook jij kunt mensen inspireren en in beweging brengen met een Persoonlijke Betekenisverklaring. Daar kunnen je stakeholders niet omheen én het draagt bij aan het behoud van je medewerkers en het werven van nieuwe mensen. Zeker in deze huidige arbeidsmarkt!

Dus zoek je een kompas in zekere én onzekere tijden? Maak dan eens écht kennis met jezelf. Wil je meer weten over de Persoonlijke Betekenisverklaring? We delen graag onze ervaringen.

Robert Heinst

Ondernemer Olympia Oost-Nederland

Delen via

Zoeken naar: