Kennisplatform voor Oost Nederland

De tussenhandel leeft

Het internet leidt tot het wegvallen van de tussenhandel. Een uitspraak die vaak wordt gehoord als het gaat om de invloed van internet op het zakendoen. Denk hierbij aan de onzekere toekomst voor veel Retail-bedrijven of aan handelsbedrijven die wegvallen, omdat we onze producten nu ook rechtstreeks bij de producent kunnen kopen. Het bestellen van een product uit China is nu bijna net zo eenvoudig als het aanschaffen van ditzelfde product bij een winkel in ons eigen land; alleen de prijs is vaak veel interessanter.

Is de tussenhandel dan definitief ten einde? Nee. Kijk naar de zogenaamde ‘deel-economie’ concepten zoals AirBnB, Flixbus en Taxiboeken. Wat doen deze partijen? Het product of de dienst van een ander, ontsluiten via een centrale plek zodat het eenvoudig te kopen is. Maar ook met handigheidjes, als het kunnen vergelijken van het aanbod, een review kunnen plaatsen op een aanbieder en het direct kunnen betalen van de gekozen dienst. Waarin verschillen deze concepten van de tussenhandel zoals we die ook in het verleden kenden?

Het verschil is volgens mij ‘technologie’. Waar handel in het verleden vaak bestond bij gratie van ‘vertrouwen’ en ‘exclusiviteit’ – ook al omdat de plekken waar de producten vandaan kwamen niet bekend waren – gaat het nu om de slimmigheid die je er omheen bedenkt. Het laten zien van een lijst van kamers in de verhuur of taxi’s in de stad maakt je niet uniek. Wel de slimme filters op zoekopdrachten, de persoonlijke adviezen op basis van eerder vertoond gedrag en informatie die handig is om te hebben (bijvoorbeeld ‘waar is mijn taxi nu’?).

Kan dit in elke markt? Ik denk het wel. De voorbeelden zijn er ook in de markt van elektronica (Kieskeurig.nl), auto verhuurbedrijven (TripManager), vliegtickets (Tix.nl) en ga zo maar door. Het verdienmodel lijkt hierbij telkens verschillend, maar het komt eigenlijk altijd neer op een percentage van de omzet die wordt gemaakt. Ook niet veel anders dan hoe de tussenhandel altijd al heeft gewerkt. Eigenlijk is de tussenhandel dus florerender dan ooit te voren, als je ziet welke marktwaarde veel van deze nieuwe partijen toegedicht krijgen. Het niet zelf maken, hebben of leveren van hetgeen je verkoopt wordt als een positieve eigenschap gezien. De tussenhandel leeft!

Welke markt is de volgende die kan worden losgeschud door een tussenhandel? Wij denken graag met je mee.

Reageren? Dat kan via column@jurgenrutgers.nl

Delen via

Zoeken naar: