Kennisplatform voor Oost Nederland
Martin Noeverman
Noeverman Commercieel Advies Commercieel Advies

Kies en wordt gekozen

Je ziet ze wel eens rijden, bedrijfsbusjes met de hele zijkant vol klussen die ze voor je willen doen. Als slogan iets als ‘Tegelzetten, stukadoren… en meer!’ Meer wat? Stofzuigerzakken? Pedicure? Je zou er niet eens gek van opkijken. Er zitten een paar handige cowboys tussen.

Zonder heldere kerntaak is niet duidelijk wat je precies doet. Dus belt men je er ook niet voor. Tuurlijk is het lastig als je net begint. Want je wilt jezelf bewijzen en er moet brood op de plank. Maar als je alles wilt doen, ben je nergens echt goed in. Dan scoor je een zesje. Op school was dat (in mijn geval) meer dan voldoende, maar als bedrijf moet je steeds topprestaties leveren. Met een vette acht als ondergrens.

Gevestigde bedrijven bieden een handjevol diensten. Die doen ze op z’n Twents gezegd onmeunig goed. Ook qua nazorg en papierwerk. Dat wekt vertrouwen. En als oom Herman op de verjaardag over hetzelfde probleem vertelt, zeg je: “Hier, ik heb het nummer nog.” Omdat je het bedrijf met die specifieke klus en goede ervaringen associeert.

Eén kerntaak
Specialiseren loont. Door één kerntaak superstrak uit te voeren, bind je klanten aan je. Niet alle klanten. Dat kan en hoeft ook niet. Mensen hebben nu eenmaal een voorkeur op basis van gevoel. Ze kiezen voor je omdat je bijvoorbeeld een specifiek product aanbiedt, snel werkt of omdat jij een unieke belevenis biedt. Omdat jij duidelijk herkenbaar bent.

Zo heb je Audi-gekken en Daihatsu-rijders. Daar is helemaal geen logische reden voor. Beide stukken blik op wielen brengen je van A naar B. Maar de één heeft liever snelheid en een gelikte uitstraling, de ander wil goedkoop rijden en heeft lak aan gladde praatjes. Smaken verschillen.

Kies één manier om jezelf te profileren. Dan komen er vanzelf klanten die zich daarbij thuis voelen. Sommigen ook niet en dat is prima. Je kunt niet iedereen bedienen.

Specialiseer. Dan weten klanten je te vinden. Ten eerste omdat jij duidelijk maar één ding doet. Da’s makkelijk te onthouden. Ten tweede omdat je er steeds beter in wordt doordat je het zo vaak doet. Omdat je ergens voor staat. Resultaat: ijzeren reputatie.

Martin Noeverman
Noeverman Commercieel Advies

Delen via

Zoeken naar: