Liever bovenop

2 maart 2016 Mark van Schie | INcompanyCASSO | Incassospecialist

Omzet maken en een factuur kunnen sturen is fijn, maar wat te doen als betaling uitblijft? Ik merk dat veel cliënten het niet prettig vinden om bij de klant te vragen waar het geld blijft. Het wordt als noodzakelijk kwaad beschouwd, typisch van die klusjes die blijven liggen wanneer je druk bent met andere dingen.

Door consequent te handelen, voorkom je dat (potentiële) klanten de illusie krijgen dat ze bij jou ‘gratis kunnen shoppen’, dat je niet op de centen zit. Zo wil je ook helemaal niet bekend staan, toch? Daarnaast is het tegenover de netjes betalende klanten niet meer dan terecht dat je moeite doet om iedereen aan zijn of haar betalingsverplichtingen te houden. We weten immers allemaal wie uiteindelijk moet opdraaien voor de afgeboekte vorderingen: de klanten die wel stipt betalen.

Mijn ervaring is dat, wanneer je met de klant omgaat zoals je zelf behandeld wilt worden, het je niet kwalijk wordt genomen als je informeert naar de betaling. Vind je het vervelend om de klant te vragen waarom de factuur nog niet is voldaan? Dat kan ik me goed voorstellen, maar laat het niet op z’n beloop. Iemand anders krijgt dan wel betaald en jouw factuur of herinnering verdwijnt steeds verder onderop de stapel. Met een actief debiteurenbeheer zorg je ervoor dat jouw factuur of aanmaning bovenop de stapel komt te liggen!

Tip: Wist je dat de Nederlandse overheid medio 2012 eisen heeft gesteld aan de inhoud van de laatste aanmaning? Ik heb een voorbeeld van een correcte versie (met toelichting) op mijn website gezet onder het kopje downloads. Je mag daar kosteloos gebruik van maken.

Wilt u in contact komen met Mark van Schie of wilt u zijn overige columns lezen? Kijk dan op zijn eigen columnisten pagina.