Kennisplatform voor Oost Nederland
Frank Dammers
Koersgenoten B2B Marketeer

Waarom niet iedereen relatiemateriaal is

Toegegeven, wanneer mijn vrienden hun droomvrouw moeten beschrijven, dan staat ‘een goed stel hersenen’ zelden bovenaan het lijstje voor relatiemateriaal. Toch zijn ze goed in staat om een heldere en gedetailleerde beschrijving van hun ultieme vrouw te geven. Leeftijd, haarkleur, ambities, opleiding en een aantal andere iets meer persoonlijke voorkeuren. Allemaal parate kennis. Waarom is het voor ondernemers dan zo uitermate lastig om hun droomklant te beschrijven?

Veel ondernemers die ik spreek hebben last van het wij-zijn-er-voor-iedereen-syndroom. Het niet kunnen kiezen. Ze hebben geen droomklant, maar ze zijn er voor iedereen. Ze denken dat, door voor die éne doelgroep te kiezen, ze een andere verliezen. Ze denken dat ze kansen laten liggen. Dat ze klanten mislopen. En dat ze dan voor niets hebben geïnvesteerd in een breed netwerk.

Ik heb ervaren dat het tegenovergestelde waar is. Als je er voor iedereen bent, ben je er voor niemand. De kans dat je klanten misloopt omdat niet duidelijk is tot wie je je richt, is vele malen groter dan wanneer je dat wel weet. Beter is om te kiezen waar je jouw marketingpijlen op gaat richten. Bepaal in welke doelgroep het meeste en beste relatiemateriaal zit.

Kies voor goedkoper

Als je iederéén wilt bereiken, dan heb je een flink advertentiebudget nodig. Je moet op verschillende kanalen aanwezig zijn om iedereen te bereiken. Vakbladen, social media, dagbladen, google, etc. Wanneer je kiest voor een niche, kies je voor een overzichtelijke groep, die door haar kleine omvang voordelig te bereiken is.

Kies voor relevantie

Als je een duidelijke doelgroep hebt, wordt het veel eenvoudiger om hen te raken met jouw content. Het gaat hooguit om enkele duizenden personen met veel overeenkomsten. Je weet precies waar deze droomklanten zich bevinden, waar ze online samenkomen en wat ze lezen. Je kent hun pijnpunten, gedrag en behoeften. Je weet zelfs waar ze ’s nachts van wakker liggen en wat ze echt leuk vinden. Al deze kennis gaat jou helpen om relevante verhalen te schrijven die ze graag willen lezen.

Kies voor geloofwaardigheid

Voor de (potentiële) klanten in je doelgroep word jij zelf veel aantrekkelijker als zij weten dat je er speciaal voor hen bent. Ze krijgen dan het idee dat je alles van hen weet, omdat je de hele dag met hen bezig bent. Je spreekt immers hun taal, begrijpt hun problemen en kent hun business. Als jij wilt leren golfen, zoek je ook een trainer die zich in golfen heeft gespecialiseerd. Dat is beter dan een trainer die zich óók nog richt op tennis, zeilen en skiën.

Kies voor minder concurrentie

Er zijn veel goede slagers in Nederland, maar voor de beste kookworst van Nederland moet je toch echt bij Brantjes uit Beverwijk zijn. Althans als je het mijn vader zou vragen. Slager Gert-Jan is lid van de Worstmakersgilde en in zijn eigen worstmakerij maakt hij dagelijks heerlijke worstsoorten. Natuurlijk heeft hij goed vlees van topkwaliteit, maar hij onderscheidt zich bij de worstliefhebbers. Oftewel zijn droomklanten.

Bij Koersgenoten hebben we heel bewust gekozen voor de maakindustrie. Wij herkennen ons in de drang van deze ondernemers om slimme oplossingen te bedenken, die de wereld een stukje mooier maken. We kennen hun wereld en spreken hun taal. Ook op onze website – www.koersgenoten.nl – spreken we bewust deze doelgroep aan. En niet geheel toevallig zijn we nu voornamelijk voor bedrijven uit de maakindustrie aan het werk. Maar waarom het voor ondernemers lastig is om te kiezen, begrijp ik nog steeds niet.

Als je niet kiest, word je gekozen.

Delen via

Zoeken naar: