Countus: sterk lokaal verankerd en breed gespecialiseerd

12 oktober 2020 Economie

Countus is van oudsher een fiscaal en financieel accountantsbureau dat vooral bekendheid genoot in  de agrarische sector. Tegenwoordig is het bedrijf veel meer dan dat. Countus is uitgegroeid tot een kennisorganisatie die ook sterk vertegenwoordigd is in het mkb, met een groot aantal specialisaties. Kenmerkend is de lokale verankering waarbij men zo dicht mogelijk bij de klant is gevestigd. Een bewuste strategie van deze businesspartner van het midden- en kleinbedrijf.

Het interview met Gerrit Jan Gerrits, regiodirecteur Zuidoost Nederland, businessteamdirecteur Bertijn Vos van regio Vechtdal en Rob Postma, businessteamdirecteur van Twente, vindt plaats in de Enschedese vestiging aan de Zuiderval. Het zal niet het enige kantoor in deze regio blijven. Als het aan Countus ligt wordt het aantal vestigingen in Twente verder uitgebreid.

Dichtbij de klant

Countus kiest er bewust voor om zichtbaar dichtbij haar klanten te opereren. Het aantal lokale vestigingen in Oost Nederland is de laatste jaren sterk gegroeid. Waar de meeste concullega’s inzetten op centralisatie en het afstoten van lokale vestigingen, bewandelt Countus de omgekeerde weg. “Individuele klanten moeten een vast aanspreekpunt hebben in hun woon- en werkgebied. Het ontwikkelen van een persoonlijke zakelijke relatie is essentieel voor ons en voor de klant. Door lokaal georiënteerd te zijn met onze kleinschalige businessteams kunnen we onze klanten helpen om snel te schakelen en anticiperen op veranderingen in hun markt”, zegt Gerrits.

Mkb-breed adviseren en coachen

Countus bestrijkt een breed palet aan klanten in met name het mkb. Dat varieert van zorginstellingen, horeca en recreatiebedrijven, tot en met ondernemingen in de maakindustrie. Volgens Gerrits bestaat circa 45% van de inkomsten van Countus uit mkb-klanten die behoefte hebben aan advisering en coaching omtrent tal van zaken.

Daarom is Countus uitgegroeid tot een allround bedrijfsadviseur met tal van specialismes. Bertijn Vos: “We ondersteunen bedrijven bijvoorbeeld bij overnames en contractvorming, financiële en fiscale vraagstukken, maar we verzorgen ook mediation en coaching. Daarnaast ondersteunen we onze klanten bij strategische operaties. Actueel momenteel zijn automatiseringstrajecten waarbij we meedenken met bedrijven over tal van zaken. We signaleren dat bedrijven via digitale software steeds sneller beschikken over allerlei businessdata waarop ze snel moeten anticiperen. Die forecasting en businessanalyses worden steeds belangrijker en daar denken we actief in mee.”

Persoonlijk en proactief sparren

Daarbij probeert Countus zo persoonlijk en proactief mogelijk te opereren. Business-specialisten nemen de tijd om met de klant te sparren en nemen daarbij waar mogelijk het initiatief. Zo belde businessteamdirecteur Rob Postma vanuit de Enschedese vestiging al zijn klanten op in deze coronacrisis. “Dat doe ik en mijn collega’s vanuit een oprechte interesse voor onze klant, niet vanuit een commercieel oogpunt. Eerlijk gezegd – toen de horeca moest sluiten vanwege de corona – heb ik twee nachten slecht geslapen, omdat mijn aandacht direct uitging naar mijn klanten in dit segment. Ik heb al mijn klanten gebeld om hun problematiek te inventariseren en op welke overheidssteun ze recht hadden. We wilden zo snel mogelijk tijdelijke kredieten voor elkaar krijgen voor klanten die diep in de financiële problemen zaten. Countus heeft al het mogelijke gedaan om onze klanten bij te staan in deze moeilijke periode.”