Dirksen bedrijfskleding creëert ‘Happy People’ op de werkvloer

9 oktober 2020 Economie

Het klinkt misschien wat vreemd, maar de drager staat centraal bij Dirksen Bedrijfskleding en niet de kleding. Het van oorsprong familiebedrijf uit Almelo stelt alles in het werk om de medewerker zich lekker te laten voelen in zijn kostuum, maatpak of werkkleding. Happy People creëren op de werkvloer, dat is het credo van deze leverancier van bedrijfskleding, Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) en disposables.

Van HEMA-medewerker tot de douaniers op Schiphol. Van laboranten van Abbott tot de ambtenaren van het ministerie van Financiën, Justitie en de FIOD en BOA’s of het showroompersoneel van Mercedes. Je kunt het zo breed niet bedenken of Dirksen Bedrijfskleding kleedt diverse werknemers aan. Werk- en veiligheidskleding, vrije tijdskleding, uniformen, driedelige kostuums, maar ook PBM’s, zoals de inmiddels befaamde mondkapjes en gelaatsmaskers tot aan de wegwerphandschoenen- en schorten, de zogeheten disposables.

Dirksen Bedrijfskleding is vooral actief in de industrie, maar het marktaandeel in de overheid, zorg en dienstverlening mag niet onderschat worden. “Wij richten ons niet specifiek op een bepaalde doelgroep. Iedereen die een bepaalde behoefte heeft in bedrijfskleding kunnen we bedienen. Daarbij spelen verschillende belangen een rol, zoals bescherming, uitstraling en imago, veiligheid of uniformiteit”, stelt algemeen directeur Alex Postma van het familiebedrijf, dat in 1987 begon als groothandel in reiniging en facilitaire producten, maar sinds 1994 ook een kledingtak heeft.

Comfort, veiligheid en bescherming

De kledingdrager is de belangrijkste persoon voor Dirksen Bedrijfskleding. Zijn/haar wensen qua draagcomfort, veiligheid en bescherming staan voorop. “De medewerkers moeten zich iedere dag kwijten van hun taak. Dat kunnen ze maar beter doen in kleding die comfortabel zit, waar ze zich prettig in voelen en hen beschermt tegen alle mogelijke risico’s”, meent Postma. Dirksen Bedrijfskleding neemt bij elke individuele medewerker de maat op om te zien wat het beste bij hem of haar past. “Kijk, de een voelt zich fijn in een strakker zittend shirt of jas, terwijl de ander een ruimer vallend kledingstuk prefereert. Door onze individuele maataanpak voorkomen we klachten achteraf”, aldus Postma.

Kledingmanagementsysteem

Zo presteerde Dirksen Bedrijfskleding het om binnen acht weken 10.000 werknemers van het Ministerie van Justitie aan te kleden. Hoe doe je dat? “We maken een plan van aanpak. Van tevoren kanaliseren we het probleem met de bedrijfskleding en brengen we de wensen in de kaart. Daarnaast moeten we voldoende coupeuses hebben die verstand hebben van stoffen en het vermaken en innemen van kleding.”

Indien gewenst kan een zakelijke klant gebruikmaken van het kledingmanagementsysteem van Dirksen Bedrijfskleding. Daarin staan allerlei data over de uitgave van het bedrijf aan werkkleding, wat er verbruikt wordt en wat de maten zijn van elke medewerker. Elke individuele medewerker kan zelf zijn kleding bestellen als de werkgever dat goedvindt. “Vooral bij bedrijven waar het budgettair strak is geregeld, laten ze die verantwoordelijkheid over aan het personeel.”

Positieve en negatieve effecten coronacrisis

Het zijn hectische tijden bij Dirksen Bedrijfskleding geweest door de coronacrisis. Dit heeft zeker effecten gehad op het bedrijf, zowel positief als negatief. Het positieve is dat er veel additionele vraag kwam vanuit nieuwe klanten naar PBM’s en disposables. “Er is nog nooit zoveel focus geweest op hygiëne en veiligheid voor medewerkers.” Zo zijn bijvoorbeeld alle HEMA-medewerkers uitgerust met virus-beschermende PBM’s van Dirksen. Een neveneffect van deze virusuitbraak is volgens Postma dat er een blijvende vraag is naar beschermende werkkleding met het accent op hygiëne. “Er is absoluut meer aandacht gekomen naar veiligheid en bescherming op de werkvloer en dat blijft ook zo”, verwacht hij.

Vervelende gevolgen van corona ondervindt het bedrijf ook. “Helaas is de markt overspoeld met gelukszoekers die allerlei inferieure PBM’s en disposables verkopen op een markt die in disbalans is. De wereldwijde vraag is enorm gestegen, terwijl het aanbod als gevolg van lockdowns en schaarste van grondstoffen dalende is. Dat heeft een gigantisch prijsopdrijvend effect. Daar hebben we nu nog last van. Het zal nog wel even duren voordat aanbod en vraag naar PBM’s en disposables weer in evenwicht is.”