Een tribune vol met ondernemers, adviseurs, vakmensen, specialisten in de bouw, kenners en een afvaardiging van de nieuwe generatie vanuit Saxion en De Universiteit Twente vormden het publiek van een middag vol inspiratie en liet zich vooral kenmerken door verbinding en vernieuwing. Samen echte impact creëren: daar was het de Hengelose vestigingen van Dura Vermeer vooral om te doen.
Met verschillende keynote sprekers, zoals Barbara Baarsma, directeur kennisontwikkeling van de Rabobank, Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen en neuropsycholoog Margriet Sitskoorn, kreeg het Seminar een interessante invulling.
The next crisis is coming
De titel van de vierde editie van het seminar van de Hengelose vestigingen van Dura Vermeer heeft een verrassende titel, maar wel eén met een duidelijke boodschap: up to a higher level ’the next crisis is coming’. Een profetische blik is dit zeker niet. De slogan hoeft niet al te letterlijk genomen te worden want de economie kent altijd zijn pieken en dalen. Het gaat meer om de onderliggende boodschap dat bedrijven niet achterover moeten gaan hangen nadat ze heelhuids de crisis uit zijn gekomen. Ze moeten vooruit blijven denken en innoveren. En daarbij niet terugvallen in oude patronen.
Hoe het terugvallen in oude patronen voorkomen kan worden? Margriet Sitskoorn, Neuropsycholoog, gaf tips over eigenschappen die nodig zijn om succesvol te zijn, in haar lezing over hoe ons brein werkt. “Met voldoende rust, tijd, wilskracht en volharding kunnen we ander gedrag dan patroongedrag vertonen.”
Verantwoordelijk voor de toekomst
In de crisisjaren werden we ons, al dan niet noodgedwongen, bewust van het feit dat de wijze waarop wij met elkaar leefden niet houdbaar was. Of het nu ging om onze economische en organisatorische modellen, het gebruik van onze grondstoffen of de wijze waarop we als mensen met elkaar om sprongen. Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen: De bouw heeft gamechangers nodig om te innoveren in de nieuwe economie’; “Groei is een product van hoe mensen samenwerken”.
Dura Vermeer voelt zich verantwoordelijkheid voor die toekomst en om die reden was het organiseren van het tweejaarlijkse seminar dan ook een logische keus. “Als je als bedrijf, en specifiek als bouwbedrijf, je vernieuwingen niet op peil houdt, dan ben je op den duur ten dode opgeschreven.” Aldus Henk Pluimers, directeur Dura Vermeer Bouw Hengelo.
Tijd voor een echt duurzame samenleving
Het is noodzakelijk om in een vraag gestuurde markt relevant te blijven voor je klanten. Nu de economie weer aan het kantelen is, zien we in de markt dat we weer neigen naar een aanbod gestuurde markt en korte termijn successen. We moeten oppassen dat we niet in de valkuil stappen om alle inspanning van de afgelopen jaren over boord te gooien nu bedrijven weer investeren en de koopkracht weer stijgt. Het is nu tijd om te laten zien dat we echt willen werken aan een duurzame samenleving. Barbara Baarsma, directeur kennisontwikkeling van de Rabobank: “het gaat niet alleen om feiten, maar ook om het vertrouwen in die feiten”.
De transitiebeweging die de afgelopen jaren is ingezet, op basis van vertrouwen en met alle sociale en technologische innovatie, moeten we blijven vasthouden, want crisis jaagt veranderingen aan en dat biedt kansen. En met dat uitgangspunt verlieten zo’n 750 gasten de grote zaal van bet Rabotheater in Hengelo.