Nabij Vriezenveen verrijst de komende jaren een energiehub die een belangrijke schakel vormt in de regionale energietransitie. Energiehub Twente wordt gebouwd bij de zandwinning Oosterweilanden. Hier worden een bestaand zonnepark, een drijvend zonnepark en mogelijk een toekomstig windpark gekoppeld aan slimme technologie voor opslag, omzetting in waterstof en lokaal gebruik van energie.
Centraal staat de integratie van een elektrolyser voor de productie van groene waterstof, in combinatie met een batterijopslagsysteem en een tank- en laadstation. Energiehub Twente is een samenwerking tussen Hydronex (dochteronderneming van Roelofs Groep), Fieten Olie en de gemeente Twenterand. Hierbij is ook kennispartner H2Hub Twente betrokken.
Zandwinlocaties gebruiken
“Hydronex is opgericht om onze ambitie waar te maken om in 2030 klimaatneutraal te zijn”, vertelt Marcel Grit, commercieel directeur bij Roelofs Groep. “We hebben negen zandwinningen in Nederland, die locaties lenen zich uitstekend voor duurzame opwek. Hier kunnen zonnepanelen op water worden geplaatst, dat maakt de landschappelijke impact kleiner. Vanuit Hydronex ontwikkelen we energiehubs met een centrale rol voor waterstof; Twenterand en Steenwijk zijn nu het meest gevorderd.”
Om de stap naar de praktijk te zetten, werkt Hydronex samen met Fieten Olie. “Samen hebben we FR Energyhubs B.V. opgericht”, aldus Grit. “Wij brengen de kennis van energiehubs en waterstoftechnologie in, Fieten Olie zijn expertise met tankstations en brandstoffen. Met de gemeente als derde partner ontstaat zo een krachtig samenwerkingsmodel.”
Visie op de energietransitie
Voor Richard Fieten, directeur van Fieten Olie, is de deelname een logische stap. “Wij zijn als familiebedrijf groot geworden in fossiele brandstoffen, maar willen onze energiemix verbreden. Elektrisch laden en groene waterstof horen daarbij. Als je toekomstbestendig wilt zijn, moet je investeren in nieuwe energie. De twee generaties voor mij maakten ook transities mee, dit is de volgende. In 2026 bouwen wij op deze locatie een mobiliteitsplein, met een modern tank- en laadstation. Daar kunnen vrachtwagens en personenauto’s waterstof tanken en elektrisch laden, direct langs de N36.”
Lokaal opwekken en gebruiken
De gemeente Twenterand heeft eveneens een voortrekkersrol. Wethouder Arjan Hof: “Wij waren in 2019 de eerste gemeente die zelf een zonnepark ontwikkelde en zelf exploiteerde. Dat gaf ons bewustzijn en betrokkenheid bij de energietransitie. Vanuit die ervaring hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor waterstof. Twenterand heeft bedrijven in bijvoorbeeld de transport en industrie die veel energie nodig hebben of verbruiken. Voor hen is de beschikbaarheid van groene energie cruciaal. Wij willen actief meewerken aan deze energiehub zodat lokaal opgewekte energie ook lokaal gebruikt kan worden.”
Slimme oplossingen
De energiehub speelt in op een grote uitdaging: het overvolle elektriciteitsnet. “De elektrolyser die waterstof maakt, werkt ook als congestieverzachter”, legt Grit uit. “Niet alle opgewekte stroom hoeft meer het net op, maar wordt omgezet in waterstof die je kunt gebruiken, opslaan en vervoeren. Daarmee creëren we flexibiliteit en zorgen we dat zowel gemeenten als bedrijven hun energiedoelen kunnen halen.”
Hof benadrukt de urgentie: “Bedrijven die willen uitbreiden, lopen vast omdat er geen elektriciteitsaansluitingen mogelijk zijn. Met de energiehub bieden we een deel van de oplossing. We overwegen als gemeente om aandeelhouder te worden, omdat we vinden dat energievoorziening een verantwoordelijkheid is richting onze inwoners en ondernemers.”
Start bouw in 2026
De vergunningsfase is inmiddels grotendeels afgerond en er zijn subsidies toegekend. Op dit moment worden gesprekken gevoerd met potentiële afnemers van groene waterstof en wordt gesproken met banken voor de financiering. Parallel hieraan is het inkoopproces voor de elektrolyser, de compressor en de trailervulinstallatie gestart. Voor de bouw worden waar mogelijk lokale aannemers en leveranciers betrokken.
“We leren door te doen”, zegt Grit. “We investeren in kennis en ervaring, zodat we straks koploper zijn in duurzame energie.”
Samenwerken
Fieten vult aan: “We vinden het belangrijk dat deze hub zo snel mogelijk daadwerkelijk bijdraagt aan de energietransitie in onze regio. Hier kunnen straks trucks lokaal geproduceerde waterstof tanken. Dat is echt uniek.”
Wethouder Hof besluit: “Met deze energiehub maken we Twenterand tot een groen eiland in een zee van netcongestie. We laten zien wat er mogelijk is als gemeente, ondernemers en kennispartners de schouders er samen onder zetten.”
De komende maanden worden de contracten afgerond. In 2026 start de bouw van het mobiliteitsplein en in 2027 de bouw van de waterstofinstallatie, met als doel eind 2027 de Energiehub Twente volledig operationeel te hebben.

