HCS: Specialist in IT, audiovisuele en cloudoplossingen

17 oktober 2018 Innovatie

Holland Computer Systems. Decennialang was het een gekende speler in voornamelijk Oost-Nederland. Maar de vlag dekte de lading niet meer. Dus is HCS geboren. Nog steeds gevestigd in Hengelo, maar zich tegenwoordig vooral toeleggend op audiovisuele toepassingen en cloudoplossingen. ‘Net voor de zomer introduceerden we ook de nieuwe huisstijl. Nu zijn we er helemaal klaar voor’, aldus John Loohuis, die samen met Robert Jonker het directieduo van het bedrijf vormt.

‘Het woord computer is niet meer van deze tijd; wij focussen ons vooral op de cloud. Voor de educatiemarkt werken we veel met Google, voor de zakelijke markt met Office 365 en Sharepoint van Microsoft. We hebben heel veel kennis in huis op dit gebied. Daarom zijn we van de focus op hardware afgestapt en veel meer naar de functies gaan kijken. Natuurlijk kunnen we nog steeds allerlei computers en randapparatuur leveren, maar voor ons is dat niet de hoofdzaak. We willen de klant echt helpen met het inrichten van alle kantoor- en educatiefaciliteiten.’

Touchscreens
Dit levert ook een verbreding op als het om apparatuur gaat. ‘We werken in het onderwijs bijvoorbeeld veel met touchscreens. Feitelijk zijn dat de opvolgers van de digiborden, je moet het als een grote tablet aan de muur zien. Die leveren we standaard met vijf jaar garantie, daar kan geen beamer tegenop’, lacht Loohuis. ‘Die waren altijd heel storingsgevoelig. Bovendien is de beeldkwaliteit van de touchscreens véél beter en je kunt er natuurlijk veel meer mee. Ook in de combinatie met Chromebooks en tablets.’

Sharepoint
Microsoft Sharepoint en vooral het effectief inrichten ervan is een specialisme van HCS. ‘Je moet het zien als een portal, waar iedereen met de juiste rechten op kan inloggen om documenten te delen en te bewerken. Die documenten staan allemaal in de cloud, je hebt geen harde schijf meer nodig. Wij richten de volledige infrastructuur erachter voor de klant in, zodat iedereen er zo effectief mogelijk mee kan werken. Een productiemedewerker kan wel de documenten van een machine zien, maar bijvoorbeeld geen documenten op directieniveau. Bovendien kun je in Sharepoint heel gemakkelijk samen in één document werken.’

Documentbeheer 2.0
Bij die inrichting houdt HCS rekening met allerlei zaken. ‘Bijvoorbeeld ook met de nieuwe privacywet AVG. We zorgen ervoor dat paspoortnummers en IBAN-nummers niet gedeeld kunnen worden. In feite is het documentbeheer 2.0.’

Touchscreens en Kinomo Hypersvn
‘De educatiemarkt loopt voor op de zakelijke markt. Daar beginnen we nu ook met de levering van touchscreens, terwijl ze op scholen al veel langer gebruikt worden. Digiborden worden niet eens meer geleverd. Zakelijk zijn er veel mogelijkheden, bijvoorbeeld bij het presenteren. Dan stream je je content van je laptop, tablet of zelfs telefoon naar het scherm.’

AV én IT
‘We onderscheiden ons doordat we uit de AV én de IT komen. Die twee werelden combineren we. We kunnen onze klanten alles leveren, van videoconferencing tot domotica, of toepassingen rond het Internet of Things. Skype voor bedrijven, maar ook beeldschermcommunicatie. Waarmee bedrijven gasten en personeel kunnen informeren of bezoeker kunnen verwelkomen. Een soort kabelkrant, maar dan met veel meer vormen van content. En we durven ook in nieuwe toepassingen te stappen, zoals de Kinomo Hypersvn, waarmee je een soort 3D-hologram creëert. Dat kun je heel goed gebruiken in je reclame- en marketinguitingen.’

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.hcs.nl <

HAPPY INNOVATION
HCS presenteert zich met de slogan Happy Innovation. Dat Happy slaat ook op de faciliteiten voor het personeel. ‘We zijn speler in een markt waar veel vraag naar personeel is. We proberen onze mensen te werven door ze een aantrekkelijk salaris, maar ook fijne secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden te geven. Een Playstation, Netflix, een vrijdagmiddagborrel en andere dingen. Dat levert blije medewerkers op en dat zorgt er weer voor dat ze extra gemotiveerd zijn in hun werk. En daar profiteren onze klanten weer van; dus zijn zij dan ook blij.’<