Kennisplatform voor Oost Nederland

Hybride werken: wel of niet?   

Geplaatst op 21 juli 2022
Hybride werken: wel of niet?  

De coronacrisis heeft een aantal ontwikkelingen versneld. Zo is hybride werken bij veel ondernemingen gewoongoed en zien we een nieuwe werkomgeving ontstaan. Hoe is dat bij bedrijven in onze regio? Is gedeeltelijk thuiswerken gebruikelijk geworden of toch niet? Kijk op Oost Nederland vroeg het aan een zevental ondernemingen. 

Vertel kort iets over de onderneming waar u werkt. Wat maakt deze bijzonder?

Charel Nijhuis, General manager Profile Heuver: Banden verkopen met vergaande service: zo begonnen we meer dan vijftig jaar geleden. Vandaag de dag is de Heuver group een ambitieuze organisatie, bestaande uit de Heuver bandengroothandel, onze twaalf Profile Heuver vestigingen en BEVRI Wheels en -Banden. Een bedrijf met een sterke focus op groei, dat zowel regionaal als internationaal sterk staat. Met meer dan 370 medewerkers die beschikken over ons profiel en allemaal een visie hebben; goede banden bestaan uit rubber, klanttevredenheid en collegialiteit. Samen zijn wij de Heuver group. Heuver is verder een familiebedrijf waar duidelijk ruimte is voor ondernemerschap. Het brengen van goede ideeën om het voor onze klanten en/of collega’s beter te maken worden gewaardeerd en wordt wat mee gedaan.

Marc Kleinhaarhuis, mede-eigenaar Microsign Business Software:
Microsign ontwikkelt en implementeert met een gedreven team van 25 medewerkers automatiseringsoplossingen voor de branches logistiek, service en onderhoud, groothandel en verhuur. Microsign helpt organisaties succesvol te ondernemen met innovatieve en toekomstgerichte bedrijfssoftware. De basis is een compleet ERP-pakket dat uit te breiden is met (onder andere) geïntegreerde (klant)portalen, mobiele oplossingen, scanning, documentbeheer, automatische factuurverwerking en apps.

Martine Bramer-Bekmann, directeur en mede-eigenaar van VILLA5: Een team van creatieve denkers en doeners gaan aan de slag met jouw marketingvraagstuk. Wij creëren jouw verhaal! En laten je merk of boodschap knallen. Op drukwerk, op een scherm, maar vooral: op het netvlies van jouw doelgroep. We helpen je te bepalen waar je merk voor staat en vertalen deze basis door naar een unieke merkbeleving. Een verhaal dat raakt, pakkende designs en effectieve, opvallende campagnes die raak zijn. We zorgen dat jouw merk en boodschap ertoe doet. Dat jij gekozen wordt. Wat we opleveren is altijd praktisch, logisch en onderbouwd.

Eric Krabbe, directeur van Djopzz: Djopzz is een uitzendbureau, gevestigd in Zwolle en Almelo. Wij geloven dat iedereen die wil werken, ook kan werken. Soms zijn daar andere wegen en paden voor nodig en wij helpen bedrijven de juiste mensen te vinden, juist door anders te kijken. Wat ons bijzonder maakt is dat wij als een van de weinige uitzendbureaus een 30+ bedrijf zijn op de PSO-ladder.

Robert Heinst, ondernemer Olympia-vestigingen Lichtenvoorde, Doetinchem, Haakbergen, Hengelo en Zevenaar: Olympia kiest voor werk van betekenis. We geloven erin dat iedereen een unieke waarde heeft die we tot uitdrukking brengen via ons werk. We laten mensen hun drijfveren en talenten ontdekken en verbinden hen met werk waar zij gelukkig van worden en waar ze goed in zijn. Bij een werkgever waar zij het beste uit zichzelf kunnen halen. Ook maken we werk van ontwikkeling. Als je weet waarom je iets doet, neemt de waarde enorm toe.

Coen Hartering, marketing en verkoop bij de Terborgse HandelsOnderneming B.V. (THO): De THO, met haar hoofdvestiging in Terborg en nevenvestiging in Huissen, is al sinds 1989 sterk in refurbishing, in- en verkoop, verhuur en lease van nieuwe en tweedehandse kantoor- en magazijninrichtingen. Service is hetgeen de THO bijzonder maakt, de THO doet wél dat stapje extra voor haar relaties. Gedegen advies (ook ergonomisch), een enorme voorraad, snelle levering, eigen bezorg- en montageteams en goede garantievoorwaarden tegen betaalbare prijzen.

Ingrid Dekker-Keur, Manager Mens & Organisatie bij Groothuis Bouwgroep en lid van het directieteam: Onze inzet gaat verder. Samen met opdrachtgevers en gebruikers verder kijken, verder denken en verder zijn. Dit zit diepgeworteld in ons DNA. Ons familiebedrijf heeft een geschiedenis die terug voert naar 1959, het jaar waarin Willem en Trijn Groothuis de onderneming startten. Inmiddels is de derde generatie verantwoordelijk voor het familiebedrijf. Een onderneming die gekenmerkt wordt door betrokkenheid, nieuwsgierigheid en de drive om het elke dag beter te doen.

Hoe werd er tijdens de coronacrisis in uw onderneming omgegaan met het thuiswerken?

Dekker (Groothuis Bouwgroep): Voor corona was thuiswerken niet gebruikelijk binnen ons bedrijf en de sector. Toen corona kwam moesten we in één keer om. Al het kantoorpersoneel werd gevraagd zoveel mogelijk thuis te werken. In sneltreinvaart hebben we de organisatie hiervoor klaar gemaakt en ingericht qua systemen. De flexibiliteit van onze mensen was enorm en thuiswerken heeft ons, naast dat het niet altijd leuk was, veel gebracht.

Hartering (THO): Bij de THO was het ‘alle hens aan dek’. Thuiswerkers voorzien van een kwalitatieve, ergonomische thuiswerkplek werd in recordtempo corebusiness. De vraag naar producten voor de thuiswerkplek (ook projectmatig) explodeerde! Iedere thuiswerker heeft andere eisen, behoeftes en wensen. De hiermee gepaard gaande arbeidsintensiviteit maakte dat weinig ‘THO-ers’ vanuit huis hebben gewerkt.

Heinst (Olympia): Wij spreken bij Olympia van plaatsonafhankelijk werken. Dat deden we al voor de coronacrisis. Sommige intercedenten werken deels inhouse bij opdrachtgevers, of op een andere locatie als dat praktischer is. In het begin van de coronacrisis was ons kantoor wel gesloten. De dagstart en overleggen vonden plaats via Teams. Ook hielden we online gesprekken met flexkrachten.

Krabbe (Djopzz): Wij hebben tijdens de coronaperiode alles voorbij zien komen. We hebben met zijn allen volledig thuisgewerkt, middels een strakke planning wisselend op kantoor gewerkt en conform alle maatregelen op kantoor gewerkt. We hebben gemerkt dat we snel in staat waren om ons aan te passen aan de wisselende realiteit en dat iedereen dit anders heeft ervaren. Communicatie (in welke vorm dan ook) is wel erg belangrijk om elkaar aangesloten te houden.

Bramer (VILLA5): Uiteraard hebben wij het advies van het thuiswerken opgevolgd, ondanks dat het voor het team ook een volledig nieuwe situatie was. Gelukkig waren we qua systemen wel zo ingericht dat we kunnen werken op elke locatie. Het team heeft dat uitzonderlijk goed gedaan. We konden ook op deze manier onze dienstverlening uitvoeren en de klanten bedienen met goede resultaten. Ik ben supertrots op ons team en de samenwerkingen met onze opdrachtgevers en partners.

Kleinhaarhuis (Microsign):Wij hebben thuiswerken altijd al gefaciliteerd en zien het ook als een secundaire arbeidsvoorwaarde. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: medewerkers zijn thuis vaak productiever, het scheelt reistijd en je kunt werk en privé beter combineren. De coronacrisis maakte dat het thuiswerken een permanent karakter kreeg.

Nijhuis (Profile Heuver):
Bij de groothandel zijn we bij de start van de coronacrisis meteen overgegaan op grotendeels thuiswerken. Bij onze filialen en bij BEVRI was dit niet mogelijk en zijn we – de regelgeving vanuit de overheid in acht nemende – eigenlijk verder gegaan zoals we gewend waren. Thuiswerken was niet gebruikelijk, maar de coronaperiode heeft laten zien dat wij als bedrijf snel konden schakelen.

Kwamen (eventuele) thuiswerkers terug na de coronacrisis? Of is er voor uw onderneming niets veranderd?

Krabbe (Djopzz): In ons vak heb je de ‘spontane’ ontmoeting nodig om klanten en flexkrachten te verrassen. Dat is dan ook wat iedereen miste en na een periode van veelal thuiswerken ook direct weer probeerde op te zoeken. En dat werkt nu eenmaal beter bij het koffieapparaat dan achter een scherm. We merken dat kantoor weer ‘de basis’ is.

Heinst (Olympia): Onze intercedenten werken allemaal weer op één van onze kantoren of bij opdrachtgevers op locatie. Ons werk draait om verbinden, mensen willen elkaar ontmoeten. Creativiteit en innovatieve ideeën ontstaan door elkaar te zien. We zijn afhankelijk van elkaar, bespreken met elkaar de kandidaten om passend werk voor hen te vinden.

Bramer (VILLA5):Wij worden als team blij van elkaar, werken vaak samen op marketingvraagstukken met verschillende disciplines en geloven in co-creatie en nabijheid. Dat kan op afstand, maar bij voorkeur dichtbij.  Sinds januari zijn we gevestigd in de Heemserhoek, een unieke locatie tussen Zwolle, Emmen, Assen en Enschede. Een marketingcommunicatiehuis: alle diensten om je bedrijf onderscheidend te positioneren en potentiële klanten offline en online te bereiken, bevinden zich hier onder één dak. Verschillende partners zijn hier gevestigd, er is veel expertise aanwezig en we kunnen samen onze klanten goed bedienen en ontzorgen. We hebben het dus aantrekkelijk gemaakt om terug te komen naar kantoor: met een nieuwe locatie en werkplek.

Hartering (THO): Het volledige THO-team is inmiddels weer aanwezig op de werkvloer. Zo nu en dan wordt er nog wel thuisgewerkt, gezien gebleken is dat dit voor diverse werkzaamheden uitkomst biedt. De thuiswerkers van de THO zijn vlot voorzien van de juiste materialen (als dit niet al in orde was) zodat er een prettige en bovenal ergonomische thuiswerkplek gecreëerd kon worden.

Kleinhaarhuis (Microsign): Langzamerhand zie je iedereen dat uit zichzelf weer doen. Een mooie verhouding is 50% thuiswerken en 50% op kantoor, dan zitten wij weer op de situatie van vóór corona. Ons kantoor is een hele fijne plek, vooral belangrijk voor het sociale aspect: elkaar weer ontmoeten.

Nijhuis (Profile Heuver): Bij de groothandel wordt nu hybride gewerkt door de nieuwe ervaring. Contact met collega’s is erg belangrijk en wordt ook als prettig ervaren. Hier hoeven we echter niet 100% voor op kantoor te zijn. Ook heeft het werken met Teams zijn intrede gedaan en dit werkt ook prima voor informatieve overleggen en het verhoogt de efficiency. Er is nu een mix.

Dekker (Groothuis Bouwgroep): Al tijdens corona waren er medewerkers die de wens uitspraken om weer op kantoor te werken. Maar er waren ook collega’s die het prettig vonden om (gedeeltelijk) thuis te werken. Aan beide hebben we gehoor gegeven. Er is voor iedereen plek op kantoor, maar onze medewerkers hebben ook de mogelijkheid om 40% thuis te werken. En we helpen hen indien nodig bij de inrichting van hun thuiswerkplek.

Is er in uw onderneming sprake van een beweging richting een nieuwe werkomgeving?

Heinst (Olympia): Onze vestigingen waren al voor de coronacrisis op de toekomst voorbereid. Het zijn locaties gericht op ondernemen, ontwikkelen, opleiden en elkaar ontmoeten. We werkten al hybride en bieden werkplekken en ruimtes waar je ongestoord kunt werken en overleggen. Ook zijn er informele, huiselijke ontmoetings- en overlegplekken. Daarnaast bieden we ruimtes voor trainingen, zowel voor onze eigen Olympia-collega’s als voor externe partijen. Hierdoor hoeven collega’s uit de regio niet altijd meer naar het hoofdkantoor te rijden. Praktisch en duurzaam!

Dekker (Groothuis Bouwgroep): Omdat een deel van onze medewerkers gedeeltelijk thuiswerkt wordt de ruimte die we hebben in ons kantoorpand niet volledig benut. We kijken naar alternatieven waarbij onze medewerkers kunnen werken waar en op de manier die ze willen. We richten belhokjes, stilteruimtes en plekken in waar projectteams samen kunnen werken. En we willen een plek creëren op kantoor waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, samen creatief kunnen worden en geïnspireerd raken. Dat doen we gefaseerd.

Nijhuis (Profile Heuver):
Er is inderdaad een heel project gaande om een compleet nieuwe werkomgeving te creëren. Hier wordt rekening gehouden met ruimtes voor rust, inspiratieruimtes en informele ruimtes voor contact met collega’s. Hierbij wordt ingecalculeerd dat collega’s niet meer 100% van de werktijd op kantoor aanwezig zijn; er zullen straks minder werkplekken zijn dan het aantal medewerkers.

Bramer (VILLA5):Voordeel van een nieuwe omgeving is dat we het helemaal hebben kunnen indelen en inrichten volgens de laatste visie met betrekking tot post-corona werken. Fysieke (flex)werkplekken en ruimtes met verschillende functies. Denk aan brainstormruimtes, en video-/call-plekken, zodat we zowel werkplek als het ontmoeten van collega’s en de klant faciliteren.

Kleinhaarhuis (Microsign):Microsign is in 2020 verhuisd naar een nieuwe locatie, midden in de coronacrisis. Voor ons bood dat vooral kansen: iedereen werkte thuis, medewerkers hadden geen enkele hinder van de verhuizing. Bij het ontwerp en de inrichting van de nieuwe locatie zijn er ruime werkplekken gecreëerd met voldoende onderlinge afstand. Je kunt letterlijk een rondje door de gang lopen zonder elkaar te hoeven passeren. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan hygiëne, zo zijn er overal automatische kranen en zeepdispensers die je niet hoeft aan te raken.

Krabbe (Djopzz): Kantoor is wel weer de basis en er wordt weloverwogen omgegaan met het thuiswerken: ‘heb ik iets te doen wat concentratie en focus nodig heeft, dan werk ik thuis’. Kantoor is nog meer een ontmoetingsplaats geworden, hier zijn de ruimtes wel iets op aangepast.

Hartering (THO): Van structureel hybride of thuiswerken is bij de THO geen sprake. We zien dit wel binnen onze klantenkring, met name bij grotere organisaties. De THO is blij dit te mogen faciliteren. Grotere projecten faciliteren lukt vaak met tweedehands en/of refurbished meubilair. Circulaire oplossingen zijn niet alleen duurzamer, maar meestal ook financieel aantrekkelijk. De aanpassingen die in beginsel zijn gedaan bij de THO wat inrichting betreft, zullen niet ongedaan gemaakt worden. Meer vloeroppervlak en meer ruimte bevalt de meeste ‘THO-ers’ wel.

Vragen werknemers naar de mogelijkheden voor thuiswerken? Wordt er in uw onderneming nagedacht over de verdeling thuiswerken en aanwezig zijn op kantoor/op locatie?

Bramer (VILLA5):Onze voorkeur gaat uit naar, bij bijvoorbeeld een 32-urige werkweek, drie dagen op kantoor of bij de klant werken en één dag thuis werken. In overleg is er veel mogelijk. Het is uiteraard wel iets waar je in je HR-beleid volop rekening mee moet houden.

Kleinhaarhuis (Microsign):
Deze vraag krijgen wij nooit, omdat het al een vanzelfsprekendheid is binnen Microsign. Een ideale verhouding is in mijn ogen 50% op kantoor en 50% vanuit huis. Dit is echter sterk afhankelijk van functie en woonplaats. Ik zie de vrijheid om te kiezen als secundaire arbeidsvoorwaarde, je straalt er ook mee uit dat je vertrouwen in je medewerkers hebt. Werkgevers die nog traditioneel denken krijgen een probleem, of hebben dat al, met het aantrekken en behouden van talent.    

Heinst (Olympia): Sommige nieuwe medewerkers vragen ernaar. Intercedenten werken altijd hybride, deels op kantoor, deels zijn zij op pad naar opdrachtgevers of bezoeken ze flexkrachten op locatie. Bedrijven, collega’s en flexkrachten ontmoeten is erg belangrijk in ons vakgebied. De juiste werkgever en baan vinden voor flexkrachten is maat- en mensenwerk.

Nijhuis (Profile Heuver): Zowel nieuwe als bestaande collega’s vragen naar de mogelijkheden voor thuiswerken en hier zijn we veel flexibeler in geworden. Er wordt ook op gepland door de diverse afdelingen. Ook kun je er voor kiezen om via de Heuver group een thuiswerkplek aan te schaffen.

Krabbe (Djopzz): Wij hebben geen harde afspraken over thuiswerken en/of op kantoor zijn. We merken dat thuiswerken ‘gewoon’ is geworden. Het is bij ons wel onderwerp van gesprek, waarbij we structureel volledig thuiswerken niet stimuleren. Uitgangspunt is dat de balans voor eenieder goed is en dit stemmen we met elkaar af.

Hartering (THO): Bij het vervullen van de laatste vacatures was deze vraag niet aan de orde. Bij toekomstige vacatures, waarbij werkzaamheden vanuit huis mogelijk zijn, staat de THO hier zeker voor open. Weliswaar op hybride wijze, gezien de THO veel waarde hecht aan persoonlijk contact. De digitale mogelijkheden van tegenwoordig zijn geweldig, maar koffie drinken en een goed gesprek gaan wat de THO betreft nog steeds het best aan een vergadertafel.

Dekker (Groothuis Bouwgroep): Ja, wij merken dat dit een vast bespreekpunt is tijdens de arbeidsvoorwaardengesprekken. Ook onze huidige medewerkers maken in veel gevallen gebruik van de thuiswerkrichtlijn die we sinds oktober hebben. Omdat we een bedrijf zijn en blijven waarin verbinding en samenwerken met elkaar heel belangrijk is, vinden we het wel belangrijk dat medewerkers bereid zijn om op gezette momenten samen te komen.

Hoe ziet de onderneming waar u werkt er over 5 of 10 jaar uit, denkt u?

Hartering (THO): Verschil ten opzichte van het heden zal er zeker zijn, maar of het nieuwe werken dan ingeburgerd is? Wat de THO betreft nog belangrijker is het antwoord op de vraag waar géén verschil zichtbaar moet zijn. Dat is binnen de THO in ieder geval het servicegerichte contact met haar relaties. Meer info over de THO? Kijk eens op de website of loop binnen in Terborg of Huissen.

Krabbe (Djopzz): Digitalisering zal een nog grotere rol spelen. De afgelopen periode heeft ons geleerd dat we niet afhankelijk zijn van op kantoor zijn en dat je je werk op vele locaties kunt doen. Maar ook dat mensen de ontmoeting belangrijk vinden. Hier zullen we dus met elkaar een nieuwe werkelijkheid in vinden. Ik verwacht dat we de komende jaren de juiste balans wel zullen vinden.

Nijhuis (Profile Heuver):
Doordat er nu al volop hybride gewerkt wordt (waar mogelijk) is de Heuver group klaar voor toekomst.  Door de coronacrisis is dit in een stroomversnelling geraakt, één van de positieve bijwerkingen van de crisis.

Bramer (VILLA5): Onze verwachting is dat het hybride werken standhoudt, maar wij mensen hebben ook behoefte aan ontmoeten en live met elkaar in verbinding te zijn. De toekomst zal het duidelijk maken.

Kleinhaarhuis (Microsign):Ik verwacht niet veel verschil. Door onze verhuizing richting het centrum, een mooie en inspirerende werkomgeving, zijn wij klaar voor de komende jaren. De krapte op de arbeidsmarkt maakt dat er een strijd gaande is voor nieuw talent en behoud van bestaande medewerkers. Onze locatie, ruime werkplekken en flexibele arbeidsvoorwaarden maakt dat men graag voor Microsign wil werken. Ik zie dit als noodzaak voor het aantrekken en behoud van medewerkers. Als je hier nu niet op inspeelt is het de vraag of je er als bedrijf over vijf of tien jaar nog wel bent.    Dekker (Groothuis Bouwgroep): Dan hebben we geen vaste werkplekken meer. Is Genemuiden wel onze thuishaven, maar kennen we misschien wel meerdere dependances om reistijden te verkorten. Werkt ook kantoorpersoneel geregeld vanuit de keet op de bouwplaats. Is een mix tussen thuiswerken en op kantoor heel normaal. En heeft ons kantoor een metamorfose ondergaan waarin verbinding, werkgeluk en wellbeing centraal staan.

Heinst (Olympia): Onze missie is mensen en organisaties begeleiden bij de transitie naar werk van betekenis. Naast bemiddelen, zetten we ons netwerk in, delen we kennis, leiden we op en organiseren we (kennis)bijeenkomsten, die aansluiten bij de vraag in de markt. Vanuit een datagedreven beleid weten we waar de kansen liggen. Steeds meer zijn en worden we dé businesspartner voor bedrijven in Oost-Nederland als het gaat om groeiambities, ontwikkeling, benodigde mensen op termijn en aandacht voor het imago als werkgever (employer branding).

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: