Kennisplatform voor Oost Nederland

Klantwaarde vergroten met Twents design

Geplaatst op 26 april 2021
Klantwaarde vergroten met Twents design

IDpartners bestaat dertig jaar, is gestart vanaf de Universiteit Twente en is nu een bureau met tien designers en engineers opgeleid aan de  Universiteit Twente en Saxion.

In de gesprekken met Prof. Fred van Houten* bij de start van de opleiding industrieel ontwerpen (IO) begin jaren 2000, ging het vaak over de interessante combinatie van design en techniek voor de maakindustrie (B2B). De maakindustrie, verenigd in de Verenigde Maakindustrie Oost kent toeleveranciers en OEM’ers. Om innovatie bij maakbedrijven te initiëren kunnen industrieel ontwerpers een actieve rol spelen. Een van de initiatieven hiervoor is TechNet, waar ontwikkelaars en toeleveranciers samenwerken: www.technetoost.nl.

Een overtuigend ontwerp maakt een product sterker. Designcriticus Lucas Verweij schreef een interessant boek, ‘De Designfactor’ met ondertitel:

‘Waarom alles onweerstaanbaar wordt als het mooi en makkelijk is’

Design geeft toegevoegde waarde die klanten onbewust waarderen. Vroeger was ‘mooi’ design leuk meegenomen, door de internationale concurrentie is het nu een ‘must have’ .

Emotioneel

Ongeveer 70% van de communicatie is visueel. Daarom bepaalt vormgeving de eerste indruk. Ziet de machine er robuust uit, is de machine bijv. hygiënisch kortom wekt deze vertrouwen? Aspecten die je met vormgeving sterk kan beïnvloeden. Ook machines hebben emotionele waarde voor de klant. Met name voor machines is het van belang dat deze qua uiterlijk voldoen aan de kwaliteitsverwachting.

Design communiceert een belofte …

Bij machines is er minder persoonlijke affectie dan bij consumentenproducten, toch is er wel degelijk emotie in de zin van een verwachting. Merken maken hier gebruik van om een bepaalde positieve emotie op te wekken. Als voorbeeld een verpakkingsmachine. Functioneel is deze hygiënisch, maar het uiterlijk communiceert dat ook.

De emotionele functie heeft meerdere kanten:

  • Sterke merken willen een positieve reputatie;
  • Met vormgeving kun je een positieve emotie en affectie creëren;
  • Vormgeving kan de kernkwaliteiten van een merk versterken V
  • Door consistent design wordt een consistent gedrag benadrukt

Commercieel

Design ondersteunt het imago van merken. Als het design nadruk legt op kwaliteiten zoals hygiëne, robuustheid, snelheid etc. dan communiceert de machine dit zelf en zal de sales meer toenemen.

Design creëert interesse …

Het beste is als design er  erg overtuigend uitziet: ‘ik ben Fit for duty’. Als voorbeeld het UPS systeem van Hitec Power Protection uit Almelo. Belangrijk is dat deze betrouwbaarheid uitstraalt van gegarandeerde energievoorziening. Een mooi voorbeeld dat succesvol is in de internationale markt.

Meer Twents Design op www.idepartners.nl

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: