Loyaal aan je eigen regio: maakwerk is mensenwerk

4 mei 2020 Nieuws

Wees loyaal, koop lokaal! Deze leus is overal te lezen, evenals de Engelse variant #buylocal. Maar de loyaliteit waarom wordt gevraagd gaat verder dan het overeind houden van de retail in eigen dorp of stad. Want ook voor inkoop en productie kun je als bedrijf vaak prima in eigen regio terecht.

Juist in deze tijd is het goed eens aan de buurman te denken voor de productie van jouw producten. Goed voor de handel in de eigen regio en met je buurman is het nu eenmaal gemakkelijker communiceren. Bovendien hebben jullie elkaar nu hard nodig. Ja, toch? De Coronacrisis dwingt ons om onze eigen bedrijfsprocessen eens goed onder de loep te nemen én te kijken wat er eigenlijk in de eigen regio allemaal gebeurt.

De maakindustrie is in Nederland groot en bovendien in hoge mate geautomatiseerd. De betrouwbaarheid van levering is groot en gemakkelijk te controleren. Als je dichtbij elkaar gevestigd bent, stap je ook makkelijk naar elkaar toe. Al is het op anderhalve meter afstand, dat is nog altijd heel wat soepeler dan anderhalf duizend kilometer verderop.

Wij spreken voor onze magazines ontzettend veel ondernemers. De kwaliteiten die zij van zichzelf weten te hebben én die ze elkaar toedichten, hebben de Nederlandse economie grootgemaakt. Zeg wat je doet, doe wat je zegt. Eerlijkheid, betrouwbaarheid, recht voor z’n raap, nuchterheid. Ik zou niet graag zien dat veel mensen die ik de afgelopen jaren heb gesproken, met al deze mooie kwaliteiten, thuis zouden komen te zitten omdat er geen orders meer binnenkomen.

Omdat de vraag is opgedroogd. Omdat we allemaal niet meer durven. Omdat de Coronacrisis ons lamlegt. Ik had nog een paar ondernemerskwaliteiten vergeten te vermelden: durf, lef, eigenwijsheid. Ook dat is ondernemerschap. Produceren in Azië goedkoper? Oh ja, heb je weleens een offerte in eigen land opgevraagd dan? Durf juist nu over de schutting te kijken. Het kan geen kwaad eens je licht op te steken bij een andere ondernemer, eens in je eigen branche of bedrijfskolom te informeren wat er mogelijk is.

Maakwerk is mensenwerk. Ook in fabrieken waar robots en cobots de razendsnelle productie hebben overgenomen staan mensen aan het roer. Een bedrijf is niets zonder mensen. Ook dat komt in elk interview naar voren, Coronatijd of niet: ‘onze mensen zijn ons goud waard’. Het goud van onze economie is dat we het altijd samen hebben willen doen en juist dat moeten we in deze tijd niet vergeten.

Tine van Knijff-van Hijum

P.s. Ook voor je CO2-reductie en vervoerskosten is het heel goed eens te kijken naar het aantal kilometers dat jouw product maakt vanaf fabriek tot en met levering!