Profile Heuver opent een nieuw filiaal in Twente, dat de huidige vestiging in Enschede gaat vervangen. Een betere bereikbaarheid, maar zeker ook een betere locatie om vanuit service te verlenen is de belangrijkste reden om te verhuizen, zegt Charel Nijhuis. De general manager is verantwoordelijk voor de twaalf filialen van Profile Heuver in Noordoost Nederland, de vestiging in Venlo en Bevri banden in Zeewolde, die onderdeel uitmaken van Heuver Group.
“Heuver is aandeelhouder in de Profile-organisatie. Profile werkt in de Benelux, Heuver is dé internationale totaalleverancier van banden- en wielen voor truck, landbouw en grondverzet. Daarbij behoort Heuver tot de top van Europa. In Hardenberg hebben we daarvoor een opslag van meer dan 40.000 vierkante meter, daarnaast hebben we in Duitsland en Frankrijk ook magazijnen voor de markten van die landen.”
Mobiele service
De nieuwe vestiging komt op het industriepark Westermaat, bij Borne en Hengelo. “Het wordt een zakelijk filiaal, net als we al in Apeldoorn en Venlo hebben. Daar hebben we positieve ervaringen opgedaan. We noemen het de vestiging Twente, omdat het voor veel Twentse transporteurs de uitvalsbasis zal worden. Er zal in ieder geval geen retail in het filiaal plaatsvinden. Veel klanten in de zakelijke sector vragen vooral naar mobiele service. Dat betekent dat wij met onze servicebusjes en -vrachtwagens naar de klanten toe gaan”
Dat is ook een reden om naar Westermaat te gaan. “In Enschede zitten we in het Havengebied. Dat is zeker geen slechte plek, maar het is niet optimaal. En zeker niet voor mobiele service. In het nieuwe pand zitten we dicht bij de A1 en A35 en sowieso veel centraler. Zo kunnen we onze klanten –transporteurs en landbouw- en grondverzetbedrijven – maximaal service verlenen.”
100% uptime
“Die service bestaat uit het zorgen voor 100% uptime. Zorgen dat de transporteurs niet stil komen te staan. Daar zitten allerlei servicecomponenten omheen. Stel dat we een nieuwe klant hebben, dan doen we een nulmeting en een fleetcheck. Dan stellen we een diagnose van de staat van de banden van de vrachtwagens en trailers. Van daaruit houden we de vloot in de gaten met ons bandenmanagementsysteem. Daar komen dan acties uit, van balanceren en uitlijnen tot uiteindelijk eventueel vervangen van banden. Zo komen we tot een optimaal kilometerrendement voor de klant.”
Zoals gezegd is Nijhuis verantwoordelijk voor de Heuver-vestigingen in Noordoost Nederland, Bevri Banden in Zeewolde en de Heuver-vestiging in Venlo. “Bevri Banden hoort sinds kort ook bij de Heuver Group, een mooie toevoeging op ons bedrijf. En de vestiging in Venlo is qua ligging een beetje een vreemde eend in de bijt, maar dat is een locatie die we vanuit een mindere situatie weer rendabel hebben gemaakt met de manier van werken zoals we dat binnen Heuver gewend zijn. Het is in Limburg wel een iets andere cultuur dan hier, maar het werkt wel zoals we het doen. We hebben er een mooi team neergezet, die we net als al onze monteurs voortdurend trainen, zodat hun kennis up-to-date is en iedereen de juiste kwaliteit levert.”
Drie succesfactoren
“We hebben drie kritische succesfactoren, die we zowel in Venlo als straks ook in Twente gebruiken. Ten eerste: is er voldoende marktpotentieel? Nou, dat is in Twente natuurlijk heel goed, met veel transportbedrijven en ook in de landbouw en grondverzet is het goed vertegenwoordigd. En dat is in Venlo ook zo, als je daar rondrijdt als bandenleverancier en serviceverlener, dan loopt het water je in de mond. Wel iets anders, want er meer sprake is van doorvoer.”
“De tweede factor die we meenemen, is de leiding. Heel belangrijk, want zij geven richting aan het team en bepalen daarmee mede het succes van ons werk en merk. Derde onderdeel is het team. Ook dat hebben we in Venlo nu goed staan. Met goede zakelijke monteurs, met kennis van uitlijnen en balanceren van vrachtwagens en tractoren. We zijn ook bezig met het introduceren van een vakschool, waar de kennis van het team blijvend wordt bijgespijkerd. Markt, leiding en team zijn over de hele linie, van Limburg tot Twente in orde. In Twente krijgen onze klanten te maken met het voor hen bekende team, dat we mogelijk wel gaan uitbreiden. Het is een lopende trein, al is het natuurlijk wel een nieuwe locatie. Dus zullen we even moeten landen.”
Bandenmanagement
De opening is eind september, begin oktober gepland. “We willen er qua bandenmanagement dicht op zitten. Wij monitoren de banden digitaal, maar doen dat ook fysiek met onze fleetcheck en visuele controle. Dan bepaalt een monteur de profieldiepte, naast de bandenspanning – en eventueel pompen we bij. Zo zijn we er echt actief mee bezig, al kunnen we natuurlijk niet voorkomen dat een chauffeur door een spijker rijdt. Mocht dit gebeuren, dan hebben we ook 24/7 onze serviceorganisatie paraat staan om direct te helpen.”
“Voorspellender zijn, dat is het streven. Waarbij we steeds meer gebruik maken van data en proactief service kunnen verlenen. En waarbij we onze klanten ook helpen om de chauffeurs te coachen. Het gedrag met rem en gaspedaal is belangrijk, al heeft de ene chauffeur natuurlijk een andere manier van rijden dan een andere. Dat is de variabele ook, waar we maar gedeeltelijk rekening mee kunnen houden. Het gedrag is lastig te beïnvloeden, maar we proberen het wel. Bewustwording kweken. Alles om samen met de klant 100% uptime te garanderen.”