Het is een landelijke verkiezing die ze regionaal bij elkaar bracht: vier leraren uit het Oosten zijn finalist in de Verkiezing Leraar van het Jaar 2025.
Amber Schopman van De Wegwijzer uit Losser (in de categorie primair onderwijs), Lars Knol van het Vechtdal College in Hardenberg (in de categorie voortgezet onderwijs), Heleen Kamphuis van Het Stedelijk in Enschede (in de categorie voortgezet onderwijs) en Mark Vrieze van ROC van Twente (in de categorie middelbaar beroepsonderwijs) hoorden in september dat zij kans maken op de titel Leraar van het Jaar. Het viertal heeft zich sindsdien verenigd onder de appnaam ‘de wijzen uit het Oosten’. Een naam die geen gebrek aan ambitie en zelfvertrouwen verbergt: iets wat het viertal niet alleen in de verkiezing, maar ook graag uitstraalt voor de klas en gunt aan zijn leerlingen. Samen beleven de leraren van de vier verschillende scholen deze bijzondere periode als finalist van de betekenisvolle verkiezing.
De Verkiezing
De vakjury, bestaande uit een aantal (onderwijs)deskundigen uit de sector, koos uit alle genomineerden de finalisten uit het primair, voortgezet, speciaal en middelbaar beroepsonderwijs. De 12 finalisten zijn stuk voor stuk leraren die het verschil maken. In hun klas, op hun school en voor hun leerlingen. De jury kijkt niet alleen hoe kandidaten hun lessen vormgeven en het maximale uit hun leerlingen halen, maar ook hoe zij zichzelf blijven ontwikkelen. Daarnaast speelt mee welke leraar het leraarschap als geen ander kan vertegenwoordigen. In de afgelopen weken kregen de docenten een lesbezoek waarin de jury lette op de didactische en pedagogische vaardigheden van de finalisten. Daarnaast moesten de leraren een persoonlijke motivatie indienen. En ook in die vier verschillende motivaties vormen ‘verbinding, gelijkheid en vertrouwen op je eigen kracht’ de rode draad:
“Ik sta voor kansengelijkheid: alle kinderen in Nederland verdienen dezelfde kansen en mogelijkheden, ongeacht achtergrond, woonplaats of gezinssituatie. Dat leerlingen en ouders mij hebben genomineerd, laat zien dat mijn inzet en kijk op kinderen écht verschil maken.” – Amber Schopman, De Wegwijzer
“Ik vind dat digitale geletterdheid net zo fundamenteel is als lezen en schrijven. Onze leerlingen zijn de klant van nu én morgen, en hebben recht op onderwijs dat hen niet alleen kennis geeft, maar ook het zelfvertrouwen om kritisch en creatief hun weg te vinden in een wereld vol AI, algoritmes en desinformatie. Daarom zet ik me als ambassadeur in om digitale geletterdheid in elk vak terug te laten komen, en wil ik ruimte creëren voor collega’s om daarin mee te groeien. Want wat wij vandaag in de klas doen, bepaalt hoe onze leerlingen morgen functioneren in de maatschappij.” – Lars Knol, Vechtdal College
“Ik geloof heel sterk in eigenaarschap en keuzevrijheid. De eindopdracht is slechts de hoepel; als een leerling op een andere manier de leerdoelen wil behalen, kijken we samen hoe we dat mogelijk kunnen maken. Hiermee probeer ik leerlingen écht te inspireren om buiten de gebaande paden te denken. Mijn visie is dat onderwijs leerlingen de gereedschappen geeft om in hun kracht te staan.” – Heleen Kamphuis, Het Stedelijk
“Vanuit Twentse nuchterheid zet ik mij in voor inclusiviteit in ons beroepsonderwijs. Het contact met mijn studenten probeer ik zodanig te verdiepen dat er ruimte ontstaat voor echte gesprekken, waarin wederzijds vertrouwen en persoonlijke verhalen centraal staan. Door mijn eigen verhaal te vertellen, probeer ik studenten uit te dagen zelf ook hun eigen, unieke verhaal te vertellen. Zo wil ik graag het onderwijs verrijken en elke dag de leraar zijn die mijn studenten verdienen.” – Mark Vrieze, ROC van Twente
De finale
Of alle eretitels ook meegaan met de vier onderwijzers naar het Oosten? Donderdag 2 oktober worden de Leraren van het Jaar 2025 bekend gemaakt. Tijdens deze finaledag gaan de 12 finalisten in gesprek met de vakjury, onder leiding van de huidige Leraren van het Jaar. De winnaars van de vier verschillende categorieën worden bekend gemaakt door Andrew Niemeijer, voorzitter van Stichting Leraar van het Jaar.
Via stories op de socials van de scholen en Verkiezing Leraar van het Jaar zijn de finale en de uitslag te volgen.
*Op de foto: Onderwijzers uit het Oosten beleven samen eindsprint in de Verkiezing Leraar van het Jaar 2025. Van links naar rechts: Heleen Kamphuis (Het Stedelijk), Lars Knol (Vechtdal College), Amber Schopman (De Wegwijzer), Mark Vrieze (ROC van Twente).