Oost Nederland: op eigen kracht groeien als toeristische bestemming

16 augustus 2018 Economie

Meer bezoekers in Zwolle. Evenementen in Deventer zorgen voor topdrukte. Giethoorn is een must-see voor internationale bezoekers. Best Campings in Vechtdal, Salland en Twente rijgen prijzen aaneen. Het kan niet op in Overijssel, zo lijkt het. Waar Amsterdam gebukt gaat onder de immer toenemende stroom van toeristen, is in Overijssel – voorlopig – voldoende ruimte. Kan de vrijetijdssector rustig achterover leunen tot de toerist Amsterdam zat is en deze kant op waait? Of moet de provincie uitgaan van eigen kracht en zelf (nieuwe) kansen aanboren? We voelen Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, aan de tand over deze actuele kwestie.

Henk, de statistieken van de afgelopen jaren zijn indrukwekkend: meer bezoekers in Overijssel, bestedingen en werkgelegenheid nemen toe. Je zult ongetwijfeld tevreden zijn.
“Het gaat inderdaad goed met de vrijetijdssector in Overijssel. Afgelopen jaar vonden liefst 7.18 miljoen overnachtingen plaats in onze provincie. Dat is een stijging van 16.6% ten opzichte van drie jaar geleden. En ook de werkgelegenheid is het afgelopen decennium tegen de conjunctuur in toegenomen. Inmiddels is de sector goed voor zo’n 35.000 directe banen. Wat dat betreft kunnen we niet anders dan tevreden zijn.”

Wat is de rol van MarketingOost in deze ontwikkelingen?
“We hebben ons in de laatste tien jaar ontwikkeld van een ouderwetse VVV-organisatie tot een professionele regio- en stadsmarketing organisatie. We zijn verantwoordelijk voor de toeristische vermarkting van alle Overijsselse regio’s en dat doen we inmiddels niet alleen in Nederland, ook in onze ’noaber’-landen België en Duitsland. Dat gezegd hebbende, ons succes is voor een groot deel afhankelijk van onze ondernemers. We kunnen de boodschap nog zo mooi verpakken, als de kwaliteit van het recreatieve aanbod niet overeenkomt met wat wij beloven, gaan ook wij nat.”

Wat beloof je de potentiële gasten van Overijssel?
“Zeker als je kijkt naar de toeristische ontwikkelingen in Amsterdam en over het algemeen de drukte van de Randstad, kun je stellen dat een toerist bij ons kan genieten van ruimte en aandacht. Een plek om op adem te komen en je op te laden. We horen regelmatig terug dat de mensen in Overijssel veel relaxter zijn dan in de Randstad en dat er voor jou als gast meer tijd wordt gemaakt. Dat gevoel, die gastvrijheid, gecombineerd met onderscheidend aanbod en een vijfsterren routenetwerk voor fietsers en wandelaars, willen wij overbrengen in binnen- en buitenland.”

Dat gevoel ervaar je niet op de Veluwe of in Drenthe?
“Een toerist denkt niet in grenzen. Dat geldt voor de Nederlandse gast en nog meer voor de buitenlandse toeristen. We verwijzen met onze (inter)nationale campagne niet voor niets naar onze website visitoost.nl. Mijn verwachting is dat het aanbod richting de gast de komende jaren steeds meer de provinciegrenzen gaat overstijgen. Vooral op internationaal niveau zie je dat gebeuren en werken we al samen met o.a. Visit Veluwe en Marketing Drenthe om de toerist te verleiden tot een bezoek aan Oost Nederland. Samen met Toerisme Achterhoek en Visit Veluwe hebben we een zeer succesvolle Hanzesteden campagne en vrijwel niemand weet dat het hier om vijf Gelderse en vier Overijsselse Hanzesteden gaat.”

Regelmatig wordt genoemd dat ‘het Oosten’ zich moet richten op de overloop van toeristen uit Amsterdam. Wat is jouw mening?
“Enkele maanden terug stuurde gedeputeerde Eddy van Hijum een brief naar ‘Den Haag’ met als boodschap dat Overijssel niet het overloopputje van Amsterdam moet worden. Dat is niet wenselijk en bovendien niet haalbaar. Vooral voor toeristen uit Azië en Amerika is Amsterdam de must-see. Dat is het verhaal waarmee ze terug naar huis willen. Kortom, wij vinden dat we moeten uitgaan van eigen kracht. Op twee tot drie uur reistijd wonen ruim 20 miljoen Duitsers en meer dan zes miljoen Vlamingen. Daar ligt wat ons betreft de aankomende jaren onze focus. Deze doelgroep is dichtbij, goed bereikbaar qua communicatie en kent veel overeenkomsten in cultuur. Maar, hiervoor geldt dat er kapers op de kust zijn en dat er nog het nodige werk verzet moet worden.”

Zoals?
“Op het gebied van gastvrijheid en communicatie is het nodige te winnen. Denk aan het vertalen van websites van ondernemers, de menukaart, personeel dat de taal spreekt en het beter afstemmen van het productaanbod op deze buitenlandse gast. Zo bieden wij in samenwerking met Euregio trainingen aan gericht op de Duitse gast. En ook qua productaanbod en de zogenaamde guest journey is het goed om te weten hoe de Duitse en Vlaamse gast zich oriënteert en wat tijdens hun verblijf belangrijk is.”

Tot slot, op 10 oktober vindt in Deventer de eerste Nationale Toerismetop plaats, op initiatief van provincie Overijssel. Wat verwacht je hiervan?
“Het is belangrijk dat er op nationaal niveau een duidelijke visie is hoe we de balans bewaken en toerisme niet leidt tot structurele overlast. Spreiding is goed, maar zoals gezegd is het niet alleen een kwestie van het doorsluizen van toeristen vanuit Amsterdam. Wij gaan uit van eigen kracht, zodat we ook de komende jaren de stijgende lijn weten door te trekken.”

 

Henk van Voornveld, MarketingOost