Kennisplatform voor Oost Nederland

Passie en kwaliteit belangrijk in de horeca

Geplaatst op 2 februari 2017
Passie en kwaliteit belangrijk in de horeca

In het MBO neemt het aantal studenten die de opleiding gastheer of gastvrouw volgen, drastisch af. In het bedrijfsleven is daarom een tekort aan goed geschoold horecapersoneel ontstaan. Het vak blijkt in de vergetelheid te zijn geraakt terwijl we als consument graag en goed uit eten gaan! Vandaar de oproep vanuit het onderwijs aan het bedrijfsleven om samen met deze problematiek aan de slag te gaan. Vijftien horeca-specialisten namen vandaag in Emmen deel aan een ondernemerspanel om over de meest nijpende vragen na te denken. Dit doen zij onder leiding van Thérèse Boer, eigenaresse en gastvrouw in 3* Restaurant De Librije in Zwolle, en Albert Kooij, Executive Chef in Restaurant Stones en oprichter van de Dutch Cuisine.

Hospitality; the next generation
Studenten die een operationele horeca-opleiding volgen op het Drenthe College, werken onder leiding van studenten van Stenden Hotel Management School in Restaurant Stones. Studenten leren hier hoe ze als toekomstig gastheer/gastvrouw moeten functioneren. Tijdens de opening van Stones vorig jaar oktober, sprak Thérèse Boer haar zorg al uit over de kwaliteit van goed geschoold horecapersoneel. Die uitspraak hebben Stenden en Drenthe College ter harte genomen door de samenwerking met het ondernemerspanel te initiëren.

Passie moet terug
Vragen die centraal staan in het ondernemerspanel zijn: Wat zijn de trends? Wat moet de gastheer/gastvrouw van de toekomst eigenlijk kennen en kunnen? Wat houdt het woord gastvrijheid in? Hoe zorgen we er samen voor dat het vak gastheer/gastvrouw weer sexy en trendy is? En hoe zorgen we ervoor dat de interesse weer aangewakkerd wordt bij de huidige jeugd, zodat deze weer kiest voor dit mooie vak?

Thérèse Boer: “We moeten meer aandacht gaan besteden aan gastpsychologie, ik denk dat we de studenten moeten leren om de gast te lezen”. Stenden en het Drenthe College geven samen met het ondernemerspanel een belangrijke invulling aan de ontwikkeling van de vraagstukken. Daarnaast helpen zij de passie terug te brengen, zodat een nieuwe generatie aan jonge mensen klaar is om te kunnen werken in de dynamische en passievolle gastvrijheidsindustrie.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: