De KLM gaat zijn nieuwe personeelsblad weer op papier uitbrengen. Binding met je lezer bereik je toch meer met papier dan met digitaal, ondervond het bedrijf. Terug naar papier is een trend. Meer bladen brengen naast een onlineversie ook een printeditie uit. Print is terug van weggeweest.
Print is nog steeds koning in media. Ook al verschijnen steeds meer bladen digitaal en worden ze ook door veel mensen graag digitaal gelezen op de iPad of smartphone, het papieren blad blijft immens populair. Bladen als Linda en Jan verheugen zich in recordoplages. Kranten sluiten steeds meer digitale abonnementen af, maar veel lezers hechten nog erg aan de papieren editie. Zeker op zaterdag, als ze de tijd hebben om de weekendkrant uitgebreid te lezen in bed, op de keukentafel bij het ontbijt of op de bank. Dan voelt een papieren krant letterlijk en figuurlijk warmer aan.
Afhaalchinees
Ook bij de kapper, de wachtkamer bij de dokter of tandarts, bij de afhaalchinees en in het café liggen nog papieren magazines en kranten. Boardingpassen worden dan wel steeds vaker niet uitgeprint en bij de security en de gate via de telefoon gescand. In het vliegtuig vind je, in het stoelvak voor je, nog steeds een papieren in flight-magazine. Zelfs als je met een budgetmaatschappij als EasyJet vliegt. Opmerkelijk is dat de KLM nu terugkeert naar papier met zijn nieuwe personeelsmagazine.
Deurmat
Dit voorjaar ontvangen alle medewerkers van de KLM een nieuw personeelsblad. Het is de opvolger van het bekende ‘De Wolkenridder’. Dat personeelsmagazine verscheen in 2015 voor het laatst in druk en werd destijds opgevolgd door een digitaal magazine, de KLM NewsApp. Voor het nieuwe personeelsblad grijpt de luchtvaartmaatschappij weer naar papier. Een magazine dat weer echt thuis op de deurmat ploft dus.
Betere verbinding
De communicatieafdeling van KLM is ervan overtuigd dat een papieren blad het personeel en de mensen om hen heen beter verbindt met het bedrijf. Het is immers niet alleen het personeelslid zelf dat het blad leest, maar ook andere leden van het gezin en familieleden en vrienden. Bedrijfstrots kun je beter via papier communiceren, verklaart KLM in het vakblad Communicatie. De KLM-nieuwsapp blijft in de lucht voor actualiteiten en urgent nieuws. Maar zo’n app creëert niet de gewenste verbinding. Alleen de medewerker leest en ziet dat, want het staat immers op haar of zijn telefoon. Een blad op papier wordt door iedereen in het gezin gelezen.
Amayzine
Er zijn meer bladen die online inruilen voor print, of in ieder geval naast de online-editie ook een gedrukte vorm aanbieden. Sinds begin 2017 stapte het online lifestyle magazine Amayzine over naar een printeditie. Hoofdredacteur/oprichter May-Britt Mobach verklaarde destijds in Adformatie dat je in een printmagazine veel meer en beter kunt uitpakken met lay-out, design en uitstraling. Als je dan toch veel geld en aandacht besteedt aan goede fotografen, modellen en stylisten kun je hun werk maar beter optimaal tot hun recht laten komen. Mobach, die eerder werkte voor La Vie en Rose, Pink Ribbon Magazine en Marie Claire, ziet een gedrukt magazine als een couture-jurk, een pronkstuk dat het leven leuker maakt. Bovendien maakt het haar aanbod van online, video, social media en offline events compleet. Amayzine verschijnt zes keer per jaar.
Saar
In november 2017 verscheen ook Saar, een kersvers en meteen erg succesvol online magazine voor 50+-vrouwen, in een print-editie. De uitgever, Snippet Media, financierde de uitgave via crowdfunding: het vroeg de lezers in juli of zij geld (€ 5,95) wilden betalen voor een papieren editie (preciezer gezegd een machtiging wilden afgeven, alleen als het echt door ging zou het bedrag afgeschreven worden). Dat leverde de eerste dag, in juli, al 700 bestellingen op. De uiteindelijke oplage was 40.000 exemplaren.
Bij uitgever Snippet Media zijn er ook printplannen voor de andere titels, zoals Me-to-We en Mynd.nl.
Print is beter te lezen
Uit recent onderzoek blijkt dat 88% van de mensen de voorkeur geeft aan print. Gedrukte teksten zijn beter te begrijpen en lezers onthouden de informatie beter. Een grote meerderheid (83%) geeft ook aan dat lezen van papier meer ontspannend is dan online lezen. Bovendien is het bereik van print groter en de kans op meelezers is groter. Precies de reden van KLM om zijn personeelsmagazine weer op papier uit te geven. Mensen hoeven zich ook geen zorgen te maken over beeldschermtijd, die slecht is voor je ogen en je nachtrust.
Natuurlijk is er voor uitgever, bedrijf of adverteerder een extra kostenpost bij print: het drukwerk en de verzendkosten. Maar er zijn talloze voordelen te behalen, zeker in de binding van je lezers aan je blad en dus je boodschap. En daar draait tenslotte alles om in marketingcommunicatie.