PROFILE HEUVER Zet zich in voor honderd procent uptime

16 januari 2019 Nieuws

Profile Heuver behoort tot de grootste spelers in Nederland als het gaat om banden en onderhoud. Heuver levert banden aan consumenten, de transportsector en
de agrarische sector. In de transportwereld is Heuver echter vooral bezig om mobiliteitsoplossingen aan te bieden, betogen Charel Nijhuis en Harry Heersmink. ‘Stilstand kost onze klant geld. Onze missie is dan ook om ervoor te zorgen dat een vrachtwagen altijd kan rijden en dus honderd procent uptime heeft.’

Heuver is al decennialang een grote speler in de bandenwereld. Met dertien vestigingen in Noord- en Oost-Nederland, en sinds 1 september ook één in Venlo, is het concern een grote speler. Het bedrijf verkoopt banden voor auto’s, landbouw, trucks en industrie. Heuver is een vooruitstrevende groep, waar altijd ruimte is voor nieuwe ontwikkelingen. In de Apeldoornse vestiging ligt de focus vrijwel volledig op trucks. Daar werkt ook Harry Heersmink, die al al sinds 1994 in dienst is bij Heuver.

De verkoopleider Truck & Lease weet nog goed dat er in die beginjaren niet werd gekeken naar mobiliteitsoplossingen. ‘We leverden banden. Als je toen had verteld dat je allerlei informatie voor de klant kon bijhouden met gegevens over de vrachtwagen en de banden waarvoor ze moesten betalen, dan werd je voor gek versleten.’

Juiste informatie
Charel Nijhuis, manager filialen, begint te lachen. Samen met Harry Heersmink legt hij uit dat Heuver meer doet dan alleen banden. ‘Onze klant zit niet te wachten op een vrachtwagen. Hij heeft een mobiliteitsprobleem en moet bijvoorbeeld een lading pallets vervoeren. De beste oplossing is een vrachtwagen.’ Die vrachtwagen rijdt op banden die weleens lek kunnen gaan. Om te kunnen rijden is er brandstof nodig om te zorgen dat de vrachtwagen op de plek van bestemming komt. ‘Dan is het fijn als er een partij is die het transportbedrijf bij de hand neemt en voorziet van de juiste informatie, zodat daar op gestuurd kan worden. Wij ontzorgen de klant, zodat het transportbedrijf er maar minimaal werk van heeft’, vertellen Charel en Harry.

Fleetcheck
Bij Heuver kunnen transportbedrijven terecht voor onder meer fleetcheck, het balanceren en uitlijnen van banden en pechhulp. Dankzij de fleetcheck kunnen klanten digitaal inzicht krijgen in hun wagenpark. Hoe staan de banden ervoor, wanneer moeten ze vervangen worden? Harry: ‘Met dit soort informatie kunnen we voorkomen dat vrachtwagens stil staan.’ Met alle beschikbare data kan er geanalyseerd worden. Waarom kan de ene chauffeur met dezelfde vrachtwagen dertig kilometer verder rijden dan een andere chauffeur? ‘Chauffeurs kunnen dan getraind worden op hun rijgedrag.’ Charel: ‘Het liefst hebben we dat onze medewerkers van de pechservice de hele dag koffiedrinken. Dat zou betekenen dat we ons werk goed doen en we onze klanten op tijd van de juiste informatie voorzien.’

Om continu de wagenparken te controleren, zijn er op zaterdag vijf werknemers die de regio in gaan om bij bedrijven de vrachtwagens te controleren. Dit kan op locatie, maar ook op de filialen van Profile Heuver. Daarnaast heeft Heuver ook een werknemer die op locatie banden kan uitlijnen en is er een mobiele werkplaats beschikbaar. ‘Data vraagt om meer dan alleen bandenmanagement’, vindt Charel. ‘De wagenparkbeheerder heeft de informatie nodig en op basis van ons systeem kan hij conclusies trekken.’

Besparen
De stroom aan data biedt niet alleen de mogelijkheid om efficiënter te werken en geld te besparen. ‘Het is ook een stukje duurzaamheid. Banden gaan langer mee, je verbruikt minder brandstof en afval’, legt Charel uit. Harry: ‘Vroeger werden banden gemaakt om zoveel mogelijk kilometers mee te rijden, tegenwoordig om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden.’ De ontwikkelingen op dit vlak gaan snel. Bij Heuver zijn ze klaar voor de toekomst. Charel Nijhuis en Harry Heersmink: ‘Wij verkopen mobiliteit. En banden zijn daar een belangrijk onderdeel van.’

Informatie
Kijk voor meer info op www.profile.nl