Kennisplatform voor Oost Nederland

Ronald en Co bestrijdt groeikramp bij bedrijven

Geplaatst op 28 oktober 2016
Ronald en Co

“De verkeerde kostprijs, onnodige groei van werkkapitaal, vervelende verassingen bij de verkoopafdeling of in de planning van de productie. Het zijn van die typische knelpunten waar snelgroeiende bedrijven mee worden geconfronteerd’’ Nu de economie weer is aangetrokken hebben veel bedrijven te maken met groei. Dat voelt als succesvol ondernemen, maar Ronald en Co weet uit ervaring dat die groei vaak samengaat met heel typische uitdagingen. ‘Leg je een vergrootglas op delen van je bedrijf dan zien de prestaties er vaak heel anders uit.’

Ronald en Co is gestart door Ronald de Vries MSc BA en voerde diverse succesvolle opdrachten uit voor bedrijven in de maritieme industrie, dienstverlening, ICT en techniek. “Al die opdrachtgevers kregen te maken met groei. En hoewel de werkzaamheden van al die bedrijven verschillen, viel het me op dat de knelpunten die met groei gepaard gingen overal hetzelfde waren. Ik zag overeenkomsten en ben me in het onderwerp gaan specialiseren”, vertelt Ronald de Vries.   Top 5 van oorzaken voor groeikramp  Op basis van zijn ervaring benoemt De Vries een top 5 van knelpunten die typisch zijn voor bedrijven die snelle groei ervaren. Deze gaan over de moeizame ontwikkeling naar een meer professionele cultuur waar niet langer de DGA zelf centraal staat zoals overal in het begin, maar juist steeds meer de taken van de medewerkers centraal staan. Een ander punt is verliesgevende klant- of productgroepen die onder invloed van de illusie van de optelsom niet wordt opgemerkt. Of het feit dat functie-eisen sneller veranderen dan de mensen die deze functies bekleden, omdat daar onvoldoende regie op is. Ook het sturen op winstgevendheid boven liquiditeit en het verlies van focus en prioriteiten door de veelheid van activiteiten komt in de top 5 voor.

Eigen onderzoek: verlies van grip  Ronald de Vries legt op dit moment de laatste hand aan een onderzoek dat hij doet aan de Rijksuniversiteit Groningen over groei bij bedrijven in de maakindustrie. Het onderzoek laat zien dat meer analytische prestatie-informatie nodig en gewenst is, maar meestal niet aanwezig. Hierdoor blijft de aansturing van de onderneming door de DGA vaak persoonlijk en intuïtief van aard. Dit houdt belangrijke ontwikkelingen in de organisatiegraad tegen zoals de opkomst van een effectief middenmanagement, concrete beheersmaatregelen en strategie-implementatie evenals het echt ontwikkelen van lerend vermogen. Wat allemaal leidt tot verlies van grip op de onderneming door de DGA.

Herkenbaar? Aan de hand van de vijf groeikrampen en ontwikkelde inzichten heeft De Vries een pakket maatregelen samengesteld die uniek is.

Delen via

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: