Kennisplatform voor Oost Nederland

Samen Veilig Vooruit met klanten en medewerkers: Ronden Banden is volop in beweging

Geplaatst op 13 januari 2023
Samen Veilig Vooruit met klanten en medewerkers: Ronden Banden is volop in beweging

“De groei en ontwikkeling die wij doormaken is ongekend. Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen een juist beeld krijgt van wat Ronden Banden allemaal doet.” Aan het woord is operationeel directeur Sander Keuper. De groothandel en bandenspecialist uit Doetinchem opende in 2021 vestigingen in Goor en Nijmegen. Sindsdien gaat het héél hard met de organisatie. 

Keuper vertelt: “Maurice Kock nam in 2004 Ronden Banden over. In 2021 is de directie uitgebreid met Pim Nass en ikzelf. Ik werk hier sinds mei 2020, daarvoor was ik directeur van een transportbedrijf en klant van Ronden Banden. We zijn nu volop bezig onze groeiambities te realiseren.”

Nieuwe vestigingen
“Onze groothandelstak is aangesloten bij Tyrenet, een landelijke verkooporganisatie. Wij zagen een groot onbenut potentieel in Overijssel en regio Nijmegen, dat hebben we met de opening van twee nieuwe vestigingen in Goor en Nijmegen in 2021 succesvol ingevuld. Deze vestigingen hebben beide een groothandelsfunctie. In totaal hebben we daardoor nu ruim 20.000 banden op voorraad. Beschikbaarheid is in onze branche heel belangrijk, daarom moet onze voorraad up-to-date zijn. We hebben altijd de juiste banden liggen, ook voor de nieuwste auto’s.” Keuper voegt hieraan toe: “In Doetinchem hebben we een eigen werkplaats met bandenspecialisten voor zowel personenwagens als trucks.”

Efficiënter samenwerken
De operationeel directeur vervolgt: “Wij werken samen met veel universele garages, maar ook met dealerorganisaties. Wij ontzorgen onze klanten daarbij graag. Dat betekent dat we met de dealer meekijken hoe we samen processen kunnen optimaliseren, zodat we nog efficiënter gaan samenwerken. We zitten met onze drie vestigingen altijd dichtbij de klant en kunnen vier keer per dag leveren.” Als een klant de bestelling niet per se vandaag geleverd hoeft te hebben, hoort Ronden Banden dat graag. “Als wij een levering beter kunnen combineren met andere routes besparen we op CO2-uitstoot. Dat noemen we ‘de groene route’, daarvoor gaan we klanten ook belonen.” Met het bezorgen van productlijnen van RMC (additieven) en Dynac (accu’s) wordt nóg efficiënter gebruikgemaakt van de leveringsritten.

Bandenhotel
Het Bandenhotel van Ronden Banden is eveneens uniek. “Als zomerbanden plaatsmaken voor winterbanden of andersom, wordt de set die dat seizoen niet nodig is, opgeslagen. Dat ontlast met name grotere dealerorganisaties enorm. We hebben nu 12.500 sets in opslag. In Nijmegen moesten we daardoor dit jaar opnieuw verhuizen: het pand was alweer te klein.”

Familiair karakter
Ronden Banden groeide in 2021, ten opzichte van 2020, met bijna 45 procent. Voor dit jaar wordt zo’n 25 procent groei verwacht. Keuper: “Onze binnendienst verwerkt met hetzelfde aantal mensen tweemaal zoveel orders, doordat deze nu automatisch door het systeem gaan en voorraden automatisch aangevuld worden.” Hij vervolgt: “We hebben nu zestig medewerkers, bij drukte zijn soms wel zeventig mensen aan de slag. Het familiaire karakter dat ons bedrijf kenmerkt willen we behouden. De betrokkenheid en bevlogenheid is enorm groot.”

Ervaring geen must
Keuper vertelt dat er bewust wordt inzet op de ontwikkeling van medewerkers. “Iemand die begon met het wassen van wielen is dankzij een intern traject nu bandenmonteur. We leiden graag mensen op. We zoeken altijd monteurs, die hoeven geen ervaring te hebben: dat hebben we wel in huis en delen we graag. We vinden werkgeluk heel belangrijk, ons motto is: Samen Veilig Vooruit. Dat geldt net zozeer voor klanten als medewerkers. Wij zijn letterlijk en figuurlijk volop in beweging!”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: