Kennisplatform voor Oost Nederland

Slimmer, sneller, veiliger: hoe digitalisering organisaties vooruit helpt

Geplaatst op 6 november 2025

Digitalisering verandert de manier waarop organisaties werken, communiceren en waarde creëren. Van AI en big data tot slimme sensoren en robotisering: technologie biedt kansen voor efficiëntie, betere besluitvorming, nieuwe verdienmodellen en hogere servicekwaliteit. Tegelijkertijd brengt het risico’s mee op het gebied van cybersecurity, veranderbereidheid en dataveiligheid. De ondernemers in deze Themaspecial over digitale bedrijfsvoering vertellen hoe zij digitalisering toepassen, welke kansen zij zien, welke uitdagingen ze tegenkomen. Ook doen ze uit de doeken hoe zij zich voorbereiden op een digitale toekomst waarin processen slimmer, veiliger en meer klantgericht zijn.

Wat maakt de organisatie waar u werkt bijzonder?

Emiel Harbers, oprichter en CTO van Harbers Group: Harbers Group biedt bedrijven en organisaties betrouwbare, op maat gemaakte digitale oplossingen, zoals cloud-computing, cybersecurity en softwareontwikkeling. Harbers ICT, Harbers Solutions en Harbers Security vormen samen één aanspreekpunt voor IT, softwareontwikkeling en cybersecurity. Wij staan bekend om onze innovatieve, efficiënte en toekomstgerichte aanpak.

Joost Ankersmid, directeur-eigenaar van IPA: Het team van IPA helpt organisaties vooruit met praktische managementsystemen, hands-on advies en slimme tools. Wij combineren onze nuchterheid met uitgebreide expertise op het gebied van informatiebeveiliging, kwaliteit, milieu en veiligheid. Met onze no-nonsense aanpak begeleiden we bedrijven bij certificeringstrajecten zoals ISO27001, ISO9001, VCA, of een combinatie van meerdere normen. We helpen ambitieuze organisaties een stabiel fundament aan te leggen waarop ze verder kunnen bouwen. We maken organisaties blijvend beter.

Arwi van der Sluijs, directeur van NFIR: NFIR BV is sinds tien jaar een bekende naam in Nederland op het gebied van cybersecurity met bijzondere disciplines. We bieden Incident Response-diensten om bedrijven bij te staan tijdens cyberincidenten, en daaruit volgend digitaal forensisch onderzoek. Daarnaast voert NFIR pentesten uit en leveren we een 24/7 monitoringdienst op IT- en OT-netwerken. Bovendien bieden we een uitgebreid Awareness-programma aan. Deze combinatie zorgt ervoor dat onze medewerkers in een Champions League IT-omgeving mogen werken.

Joost van Brussel, algemeen directeur van Velco Brandveiligheid: Velco Brandveiligheid ondersteunt organisaties bij het creëren van een veilige werkomgeving. Wij bieden planmatige voorbereiding, leveren en onderhouden brandblusmiddelen en verzorgen praktijkgerichte opleidingen. Onze ervaren adviseurs brengen risico’s in kaart en vertalen deze naar concrete maatregelen. Of het nu gaat om advies, middelen of training: wij staan naast onze klanten. Met kennis, betrokkenheid en daadkracht zorgen wij dat gebouwen én mensen optimaal voorbereid zijn op brandveiligheid.

Edwin Asveld, CEO van TransHeroes Smart Logistics Provider: TransHeroes onderscheidt zich door persoonlijke service, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Met een wereldwijd netwerk en eigen specialisten biedt TransHeroes maatwerk in transport en logistiek: van weg- en luchtvracht tot douane-afhandeling. Het team staat 24/7 klaar, denkt actief mee en zorgt dat elke zending efficiënt en zorgeloos verloopt. Zo combineert TransHeroes snelheid met aandacht, waardoor klanten altijd kunnen rekenen op een heldere, betrouwbare en complete logistieke oplossing.

Kevin Tuin, Business Developer en medeoprichter van Statera Energie: Statera Energie levert maatwerk energiemanagement-oplossingen voor bedrijven en ondernemers. Door slimme hardware en software te koppelen, balanceren wij het energiesysteem binnen een organisatie. Met als doel om netcongestie te voorkomen, kosten te besparen en beter gebruik te maken van het systeem.

Welke kansen ziet u in een steeds digitalere bedrijfsvoering?

Van Brussel (Velco): Digitalisering zie ik als een kans om werk slimmer, sneller en waardevoller te maken. AI en data-analyse kunnen patronen blootleggen die voorheen verborgen bleven, waardoor we betere beslissingen nemen. Processen worden efficiënter, informatie toegankelijker en samenwerking eenvoudiger. Het grote voordeel ligt in maatwerk: precies op het juiste moment de juiste inzichten en ondersteuning bieden. Daarmee wordt digitalisering niet een doel op zich, maar een versterking van menselijk vakmanschap.

Asveld (TransHeroes): De kansen van een steeds digitalere bedrijfsvoering liggen in efficiëntie, transparantie en innovatie. Met de TransPortal van TransHeroes krijgen klanten realtime inzicht in hun zendingen en documenten, wat processen versnelt en fouten vermindert. Door data slim te analyseren ontstaan tevens betere voorspellingen. AI en automatisering verhogen de servicekwaliteit, terwijl digitalisering ruimte schept voor duurzame en klantgerichte oplossingen die het verschil kunnen maken in de logistieke keten.

Tuin (Statera Energie): Wij zien kansen in sneller en effectiever energiemanagement en meer mogelijkheden om elektriciteit te delen met omringende bedrijven. Ook geautomatiseerde en snelle energiecontracten zijn kansen, evenals betere benutting van eigen opgewekte energie.

Van der Sluijs (NFIR): Beveiliging en zelfs actieve verdediging van IT- en OT-omgevingen worden steeds belangrijker. Intellectual property, financials en persoonsinformatie moeten worden beschermd in een steeds digitalere en connected wereld. Dat geeft kansen aan hackers, maar ook een mooie opdracht aan NFIR. Om uitdagingen als AI bij te blijven moeten we opleiden, experimenteren en implementeren. AI is geen bedreiging maar een kans, ook voor NFIR. Dat verhoogt efficiency om betere SIEM/SOC-analyses te doen en rapportages te schrijven, maar ook om ontwerpen beter te maken.

Ankersmid (IPA): Digitalisering speelt voor ons een hele grote rol. Bij onze klanten zorgt vergaande digitalisering voor groeiende risico’s op het gebied van informatiebeveiliging, privacy en ook AI-governance. Daarnaast kunnen wij slimme digitale tools inzetten om het implementeren en onderhouden van managementsystemen éénvoudiger en leuker te maken, terwijl de kwaliteit omhoog gaat. Door technologie in te zetten voor het monnikenwerk houden wij meer tijd over om onze klanten écht te helpen verbeteren.

Harbers (Harbers Group): Elk bedrijf moet meer leveren om klanten te winnen en te behouden. Service en support zijn de nieuwe marketing: goed klantcontact en bereikbaarheid via telefonie en digitale kanalen zijn essentieel. Daarnaast is inzicht in eigen processen en databronnen cruciaal, en moeten deze veilig beschikbaar zijn voor optimalisatie met AI. AI en big data verbeteren de besluitvorming en bieden inzicht in klantgedrag en markttrends. Bovendien is inzicht nodig in het gebruik van eindproducten bij klanten wereldwijd en in eigen productiemiddelen. Realtime monitoring wordt ingezet om de voorspelbaarheid van onderhoud te verbeteren en inzicht te krijgen in gebruik en vervangingsvraag.

Tegen welke knelpunten loopt u aan bij digitalisering?

Van der Sluijs (NFIR): Voor NFIR zijn er geen knelpunten. Wij zijn het IT-kenniscentrum van de regio voor cyberveiligheid. Voor ons zijn het uitdagingen. Qua kosten roept men vaak dat cyberbeveiliging duur is. Er zijn twee argumenten om hier toch in mee te gaan. Ten eerste: IT is je belangrijkste productieproces, ofwel: hoe lang kan je zonder? Ten tweede is IT vaak al jarenlang een ondergeschoven kindje. Het mocht niets kosten, dus als je nu een inhaalslag moet maken doet dat pijn.

Tuin (Statera Energie): Ondernemers zien energie nog steeds als altijd aanwezig, op elk moment en in elke hoeveelheid. Dat is niet meer zo. De bedrijven die investeren in het digitaal meten en aansturen van hun energiesysteem, ervaren dat er veel te winnen is. Omdat de energiemarkt in beweging is, helpt Statera Energie de ondernemers naar resultaten.

Asveld (TransHeroes): Een belangrijk knelpunt bij digitalisering is cyberveiligheid. Het waarborgen van veilige systemen vraagt om forse investeringen in technologie, training en continue monitoring. Deze kosten zijn noodzakelijk, maar vormen een uitdaging voor de balans tussen innovatie en budget. Daarnaast speelt kennis een rol: specialistische expertise is schaars. Ook vraagt digitalisering om veranderbereidheid binnen de organisatie, omdat processen en werkwijzen moeten worden aangepast, daar staat niet iedereen om te springen.

Ankersmid (IPA): Er zijn ideeën genoeg voor de verdere digitalisering van ons bedrijfsproces. Omdat we afhankelijk zijn van externe partijen voor de ontwikkeling van de systemen is de doorlooptijd soms langer dan we zouden willen.

Harbers (Harbers Group): De grootste uitdagingen zijn de snelheid van veranderingen en de beschikbaarheid van data voor AI-oplossingen. Er is ook een ‘Fear of missing AI’, waardoor bedrijven experimenteren met publieke en private AI-oplossingen. Cyberveiligheid en het beschermen van domeinkennis zijn cruciaal. Naast de publieke AI-oplossingen heeft Harbers Group ook eigen AI-oplossingen in onze datacenters. Zo kunnen we in een veilige omgeving gebruikmaken van deze technologie. Vooral de domeinkennis van bedrijven – juist datgene wat hen uniek maakt – wil je niet publiek toegankelijk maken.

Van Brussel (Velco): Digitalisering maakt processen sneller en eenvoudiger. Het risico ontstaat wanneer men systemen blind vertrouwt en aannames niet meer toetst. Technologie is waardevol als hulpmiddel, maar mag nooit het eigen oordeel vervangen. Voor een adviseur blijft het essentieel kritisch te blijven, bronnen te controleren en zelfstandig te denken. Digitalisering ondersteunt, maar menselijk inzicht en verantwoordelijkheid bepalen de kwaliteit en betrouwbaarheid.

Wat doet u op dit moment al met digitalisering, AI of slimme technologie?

Tuin (Statera Energie): Wij verzorgen energiemanagement in bedrijfspanden en terreinen. Door de energie in een bedrijf te meten en beter te regelen, kan er meer met een netaansluiting en worden energiestromen inzichtelijk. Dat kan door slimme technologie toe te passen in het statische energiesysteem en het om te zetten in een digitaal stuurbaar managementsysteem. Dit combineert opwek, opslag en verbruik en is in staat om op basis van data-analyse de beste keuzes te maken voor het systeem. Als systeemintegrator hebben wij kennis van veel installaties en apparatuur. Ons systeem is inzetbaar bij bestaande bouw en nieuwbouw.

Harbers (Harbers Group): Harbers Solutions biedt de klantcontactoplossing TriniCo, die alle digitale kanalen ondersteunt: van e-mail, chat, WhatsApp en andere socialmedia-kanalen, tot een chatbot. Dankzij een geïntegreerde kennisbank krijgen klanten snel correcte en volledige antwoorden. De Agent Assist-aanvulling, gecombineerd met onze AI Engine vanuit de private cloud, zorgt voor nog vollediger en persoonlijker antwoord, ondersteunt de klantcontactmedewerker en vormt de basis voor de Virtual Agent. Hierdoor wordt klantcontact sneller en efficiënter afgehandeld, waardoor het verandert van een kostenpost in een groeimotor.

Van Brussel (Velco): Digitalisering is voor ons geen toekomstmuziek, maar dagelijkse praktijk. Met slimme systemen en AI-toepassingen versnellen we processen, benutten we data beter en automatiseren we repetitieve taken. Zo ontstaat er ruimte om samen met klanten te werken aan oplossingen die er écht toe doen. Voor hen betekent dit: sneller inzicht, innovatieve toepassingen en brandveiligheid die slimmer en toekomstgericht is ingericht.

Asveld (TransHeroes): De door ons ontwikkelde TransPortal is hét voorbeeld van digitalisering. Klanten berekenen direct hun transportkosten zonder te hoeven mailen. Bovendien zetten we AI in om repeterende taken te automatiseren, zoals het uitlezen en invullen van gegevens uit een CMR, paklijst of ander document. AI wordt in onze tak van sport een ontzettend belangrijk onderdeel. Het zal zorgen voor meer efficiëntie, gemak en foutloze verwerking van gegevens.

Van der Sluijs (NFIR): Bij NFIR zijn we gewend om met grote hoeveelheden data te werken. Bij forensische onderzoeken doorzoeken we vele TB’s aan data. Dat kan alleen maar geautomatiseerd. AI speelt daarbij een steeds grotere rol. Hiermee komen we sneller tot resultaat, met kostenbesparing voor onze klanten. Zo ook bij diensten als MDR. Door inzet van AI worden deze diensten door de jaren heen goedkoper.

Ankersmid (IPA): Wij zijn in 2018 gestart met de ontwikkeling van ons eigen softwareplatform ControlBee. Deze slimme bedrijfssoftware zorgt ervoor dat de administratieve last rondom certificeringen en managementsystemen wordt beperkt en ondersteunt de blijvende verbetering van klantorganisaties. Het is onze ambitie om ControlBee op korte termijn te koppelen met AI-systemen, om onze klanten nóg beter te kunnen ondersteunen.

Wat zou u willen doen of versnellen als alles mogelijk was?

Asveld (TransHeroes): Als ik hardop zou dromen zou dat het volgende zijn: volledig ‘touchless’ expeditie. Alle vervoerders gekoppeld via API’s met realtime capaciteit, prijzen en CO2-data. Eén-kliks-boekingen, automatische douane-afhandeling en voorspellende ETA’s. Een AI-copiloot die uitzonderingen vroegtijdig signaleert en oplost, en klanten proactief adviseert. Voor MKB-klanten: selfservice én persoonlijke service ineen. Hierdoor kunnen we sneller, foutloos en goedkoper leveren.

Van der Sluijs (NFIR): Als er geen belemmering was in de vorm van budget, zouden we nog meer mensen inzetten om deelprocessen van ons vakgebied te automatiseren met gebruik van AI.

Ankersmid (IPA): Als we onbeperkt middelen beschikbaar hadden zouden we zeker versnellen op het gebied van onze digitale productontwikkeling en de inzet van AI, in zowel onze klantprojecten als onze interne bedrijfsvoering. Een belangrijke kanttekening hierbij is de menselijke maat in onze dienstverlening. Onze specialisten blijven in de lead en werken aan lange termijnrelaties met onze klanten.

Tuin (Statera Energie): Wij zouden de energietransitie willen versnellen, netcongestie verhelpen en lokaal energie delen stimuleren. De techniek is er klaar voor. Als de netbeheerders het maar faciliteren met contractvorming en prijsstimulering met lage netwerkkosten bij weinig netwerkgebruik: ‘rekeningrijden’.

Van Brussel (Velco): Als alles mogelijk was, zou ik versnellen op het volledig datagedreven werken binnen brandveiligheid. Denk aan realtime risicodata, AI die patronen herkent en predictive maintenance die problemen voorkomt vóór ze ontstaan. Maar minstens zo belangrijk: medewerkers en klanten meenemen, zodat digitalisering gedragen wordt en echt leidt tot innovatie, veiligheid en vertrouwen.

Harbers (Harbers Group): We willen bedrijven met innovatieve AI-ondersteunen bij hun start en groei. Met onze eigen cloudoplossingen en intellectueel eigendom, zoals TriniCo klantcontactsoftware, streven we ernaar om relevant te blijven in de snel veranderende wereld. Volledig datagedreven werken en digitale productontwikkeling staan hoog op onze agenda.

Hoe ziet uw organisatie eruit over 5 of 10 jaar?

Ankersmid (IPA): Over 5 tot 10 jaar is er voor iedere klant, in aanvulling op ons projectteam, een AI-agent die over alle informatie beschikt uit het managementsysteem van de klant, onze interne kennisbank en alle gespreksnotities. Deze klantagent beantwoordt eenvoudige vragen, kan documentatie helpen uitwerken en kwalitatieve verbeteringen voorstellen. Zo kunnen onze specialisten zich nog meer bezighouden met kwalitatief hoogwaardige ondersteuning.

Harbers (Harbers Group): Met de nieuwste technieken ligt de focus op het automatiseren van processen en taken die digitale agents even goed of beter kunnen uitvoeren. Dit stelt ons team – en zeker ook onze klanten – in staat om sneller, efficiënter en beter te werken, waardoor Harbers Group tijd en aandacht kan besteden aan toekomstige uitdagingen die de groei van klanten bevorderen. Wij streven naar een veilige, betrouwbare, schaalbare en betaalbare omgeving die samenwerking bevordert en gezamenlijk bijdraagt aan groei.

Tuin (Statera Energie): Al onze opdrachtgevers hebben dan 24 uur per dag inzicht in hun energieverbruik en weten zeker dat digitale systemen ervoor zorgen dat het maximale uit de aansluiting wordt gehaald. Het combineren van slimme opwek, opslag en gebalanceerd verbruik zorgt voor een bloeiende Nederlandse economie, waar onze opdrachtgevers geen tekorten meer ervaren.

Van der Sluijs (NFIR): NFIR zal over 5 jaar verdubbeld zijn in omvang, met IT-beveiligingsoplossingen voor het hele MKB: betaalbaar en betrouwbaar. SOC-medewerkers zijn dan alleen nog maar bezig met het oplossen van echte incidenten. 99,9% van de meldingen kunnen dan geautomatiseerd worden verklaard en afgedaan middels een automatische handeling. Steeds meer aandacht gaat uit naar de verantwoordelijkheid van de hele keten: klant, leverancier, subleveranciers en toeleveranciers. Regievoering wordt steeds belangrijker en NFIR zal een grote rol gaan vervullen op het vertalen van wetgeving (zoals BIO, NIS2, AVG, etc.) naar uitvoering.

Van Brussel (Velco): Velco Brandveiligheid ziet er over 5 tot 10 jaar uit als een organisatie die expertise combineert met slimme technologie. AI analyseert bouwtekeningen, sensordata en wetgeving realtime, terwijl predictive maintenance problemen voorkomt. Digital twins maken brandscenario’s inzichtelijk. Zo ontwikkelt de adviseur zich tot strategische partner, die met digitale tools én menselijk inzicht veiligheid en continuïteit borgt.

Asveld (TransHeroes): TransHeroes is dan een AI-gedreven orchestrator: 90% van de zendingen verloopt ‘touchless’, medewerkers werken alleen op uitzonderingen. Klanten hebben een control tower met realtime status, ETA, CO2-footprint en kosten. Alle partners zijn via API’s verbonden; pricing en capaciteitskeuze zijn dynamisch en duurzaam. ISO-gecertificeerde security en digitale douane zijn standaard. We groeien als platformbedrijf: TransPortal is het centrale klant- en partnerplatform, met onze eigen logistieke helden voor complexe cases.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: