Kennisplatform voor Oost Nederland

Strategische communicatie van belang op krappe arbeidsmarkt

Geplaatst op 25 juli 2017
Strategische communicatie van belang op krappe arbeidsmarkt

Nederland is uit de crisis, maar een groeiende krapte op de arbeidsmarkt is een probleem. ‘We kunnen nu al stellen dat de groei daardoor stagneert’, weet Arjan Mackaay, eigenaar en Creative director van Macknificent uit Lochem; expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. ‘Kijk naar de zorg, waar een acuut tekort van 10.000 mensen is. Kijk naar het onderwijs, naar technische sectoren en naar de IT. Steeds meer sectoren krijgen er mee te maken.’

Marketing
Een strategische arbeidsmarktcommunicatie is daarbij essentieel: ‘Vergelijk het maar met de manier waarop je klanten werft of producten of diensten op de markt zet’ ,aldus Mackaay. ‘Daarbij maak je gebruik van strategie, marketing en daarop toegespitste communicatie. Arbeidsmarktcommunicatie werkt in feite precies zo. Daarmee geef je jezelf als werkgever een gezicht en maak je duidelijk waarom kandidaten voor jouw organisatie moeten kiezen.’

Belofte
Om een juiste boodschap te formuleren moeten organisaties af en toe eens in de spiegel kijken, aldus Mackaay. ‘Je begint met het vinden en vormgeven van een goede werkgeverspropositie. De belofte die je doet moet immers geloofwaardig en betrouwbaar zijn. Of talenten nu actief of latent werkzoekend zijn: het gaat erom dat ze weten waar jij als werkgever voor staat en jouw organisatie uiteindelijk als mogelijke werkgever overwegen.’

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn al lang niet meer het enige dat telt, zo leren we. ‘Tegenwoordig wordt er steeds meer gekeken naar hoe organisaties zich presenteren, welke cultuur er heerst en welke carrièremogelijkheden ze te bieden hebben. Waarom willen mensen graag voor Elon Musk werken? Dat zijn ondernemers met een droom, met een visie. Je moet een fantastische organisatie zijn om voor te werken. Ofwel ‘A great place to work’ zijn, zoals de Engelsen het zo mooi verwoorden.’

Gouden Magneet
Mackaay weet waar hij het over heeft: hij is al meer dan 30 jaar expert op het gebied van arbeidscommunicatie, ontwikkelde arbeidsmarktconcepten voor toonaangevende multinationals en won landelijke prijzen op dit vakgebied (waaronder de felbegeerde Gouden Magneet). In 2011 startte hij met Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie, als zelfstandig onderdeel van de Mackaay Communicatie Groep in Lochem, dat al 23 bestaat.

Met een team van zes specialisten en een flexibele schil van zelfstandige experts, werkt Macknificent voor grote en kleine bedrijven in het hele land en mag onder andere toonaangevende werkgevers als Aviko, CRV, Sogeti, de Jong & Laan, OVO Zaanstad, Vivium Zorggroep, en sinds kort ook Noorderbreedte in Friesland tot z’n klantenkring rekenen. In toenemende mate krijgt het bedrijf opdrachten uit Noord- en Oost-Nederland, waar de krapte op de arbeidsmarkt een groot probleem begint te worden.

‘Dankzij onze kennis en ervaring weten we vrij snel door te dringen tot de kern van het wervingsprobleem, om vervolgens met verrassende creatieve oplossingen te komen’, aldus Mackaay. ‘We zijn een goede sparringpartner voor zowel HR als Communicatie. En wij beseffen heel goed dat employer branding, corporate communicatie en reputatiemanagement heel dicht bij elkaar liggen.’

 

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: