TGN|Fritom: Logische en toekomstgerichte logistieke oplossingen

24 oktober 2018 Logistiek

Als er één branche is die niet stilstaat dan is het de logistiek wel. Bedrijven uit die sector krijgen vrijwel dagelijks te maken met verrassende zaken en nieuwe ontwikkelingen. Een bedrijf dat ook vrijwel iedere dag weer bezig is met het inspelen op die veranderingen is TGN|Fritom uit Zwolle.

Het managementteam en de directie zijn PuitgAerGuktIoNm KAijk 7op1oost nederland te vertellen over de diensten en ambities van het bedrijf. TGN|Fritom is gehuisvest in Zwolle, maar levert logistieke oplossingen over de hele wereld. Dat gebeurt in samenwerking met de andere Fritom- bedrijven, maar ook met strategische partners en allianties. Namens TGN|Fritom zitten managing director Marcel Punselie en de MT-leden Robert Jan Bravenboer (operations), Dennis van den Ham (finance) en Mart Deelman (sales) aan tafel. Eerstgenoemde: ‘We zijn geen zelfstandig, losstaand bedrijf. De Fritom Groep bestaat uit meerdere logistieke dienstverleners, zowel transport- als expeditiebedrijven. Landelijk behoren we tot de top 30. Een mooie positie, zo rond nummer 25. Het is voor ons geen doelstelling om op nummer 1 te komen, dat past niet in ons profiel.’

IT als speerpunt
TGN|Fritom heeft een lange historie (met een oorsprong rond 1850), maar daarover willen de mannen niet teveel uitweiden. Het gaat om het hier en nu, en vooral om de toekomst. Ze zijn immers actief in een branche waar geen dag dezelfde is. Door de samenwerking met de andere Fritom- ondernemingen is er kracht om een brede klantenkring te kunnen bedienen en snel op veranderingen in te kunnen spelen. Naast kennisuitwisseling en toepassing van ‘best practices’ wordt ook capaciteit gedeeld van mensen en materieel waarmee kan worden op- en afgeschaald naar behoefte.

Robert Jan Bravenboer: ‘De Fritom-holding faciliteert de afzonderlijke bedrijven bijvoorbeeld op het gebied van ICT. Dat wordt steeds belangrijker en als je je zaken niet goed voor elkaar hebt, is dat killing. We hebben eigen ontwikkelaars en programmeurs. Zij helpen ons om specifieke zaken te bouwen ter aanvulling op de standaard pakketten die we gebruiken. Dat is heel prettig.’ Ook op het gebied van financiën is de holding faciliterend. ‘Elk Fritom-bedrijf heeft haar eigen boekhouding’, vertelt Dennis van den Ham. Zaken zoals kredietfaciliteiten worden op holdingniveau geregeld maar de Fritom-groep is met een groot deel eigen vermogen ook financieel erg sterk. Daarnaast wordt door Fritom Holding een deel van de PZ-activiteiten, corporate identity en legal affairs verzorgd en bewaakt.’ Punselie: ‘Zo kan ieder bedrijf zich richten op haar kernactiviteiten.’

Gericht op het oosten
En wat houden die kernactiviteiten van TGN|Fritom in? ‘We zijn internationaal dienstverlener’, legt Mart Deelman uit. ‘Topografisch werken we al jaren in de Benelux, Duitsland en Italië. Daarnaast richten we ons ook steeds meer op het oosten: Polen, Baltische Staten en Rusland enerzijds en de Balkan met Griekenland en Turkije anderzijds. We zorgen voor groupage en vervolgens voor de fijnmazige distributie via vaste partners in de landen waarin we gespecialiseerd zijn. Maar door de specialisaties van de andere Fritom-bedrijven kunnen we veel vormen van transport aanbieden aan onze klanten. Tot zeetransport aan toe.’

Punselie vult aan: ‘Het gaat steeds meer om producten en zendingen die meer aandacht nodig hebben dan standaard. Daar waar het vervoer geen abc is: planning, afstemming, douane, tussenopslag of overslag met aanlevering door heel Europa. Ontzorgen
is een modewoord, maar dat is wel wat we doen voor onze opdrachtgevers.’ ‘Bijvoorbeeld bij warehousing gaat het niet alleen om opslag maar juist om meerdere activiteiten die daarbij horen. We verzorgen displaybouw, verpakken producten in krimpfolie en sturen de fijnmazige distributie in Oost-Europa of een deel van Azië aan.

Ons warehouse meet zo’n 25.000 vierkante meter. Voor de Value Added Logistics hebben we een entresol in ons magazijn gebouwd zodat de bewerkingen gescheiden zijn van het gedeelte waar de elektrische heftrucks en palletwagens rijden. Dat maakt het veiliger.’

Automatisering en digitalisering
‘We kunnen verschillende manieren van opslag aan. We werken met dubbele rekken waarin we pallets plaatsen, maar passen
ook blokstapeling toe. Uiteraard wordt alles ondersteund met automatiseringspakketten: WMS, TMS, track & trace. De klant kan zijn zending overal volgen. We digitaliseren zoveel mogelijk, zodat er zo min mogelijk handwerk aan te pas komt. Zo reduceren we de kans op fouten.’

Bij TGN|Fritom in Zwolle werken 35 mensen vast, terwijl het bedrijf een beroep kan doen op een flexibele schil van zo’n 30 mensen. ‘Dat is voor de seizoenpieken, die voor ieder product anders zijn’, stelt Deelman. Een veelvoud van zzp-ers en mkb transportbedrijven die vast voor TGN|Fritom de trailervloot vervoeren vormt de transportpoot. De chauffeurs worden rechtstreeks door de planners van TGN|Fritom ingedeeld en gestuurd. Het bedrijf werkt voor opdrachtgevers als Heineken, Scania, Goliath en Philips. ‘En het gaat om langdurige relaties van vaak al tientallen jaren. Dat vinden we ook belangrijk: duurzame samenwerkingen. We vormen voor dit soort bedrijven eigenlijk een deel van de logistieke organisatie. En dat kunnen we voor hele grote organisaties, maar ook voor kleinere bedrijven zijn.’

Duurzaamheid
Wat in de transportsector een belangrijke factor is: duurzaamheid en CO2-uitstoot. ‘We hebben een Lean- & Green-award, en naast ISO 9001 beschikken we ook over het ISO 14001-certificaat. We rijden met vrachtwagens met Euro 5- en Euro 6-normering. Tevens proberen we ook of andere modaliteiten zoals binnenvaart of het spoor gunstige oplossingen bieden. We kijken naar allerlei alternatieven om zo groen en efficiënt mogelijk te vervoeren. We zijn ook AEO-gecertificeerd om de hiermee verkregen gunstige douanefaciliteiten aan onze klanten door te geven.’

Meer informatie
Kijk voor meer informatie op www.tgnfritom.nl <