Op donderdag 8 maart opent in Tetem de tentoonstelling The Fragility of Life van Zwitserse designer en onderzoeker Simone C. Niquille. Met haar studio Technoflesh neemt zij de weergave en representatie van identiteit onder de loep en richt zich op het onderzoeken van antropometrische standaarden, die verwerkt zijn in 3D modeleringstechnieken. Deze technieken worden in allerlei toepassingen verwerkt, van speciale effecten voor films tot forensische onderzoeken en biometrische identificatie. Ze bepalen in belangrijke mate hoe het menselijke lichaam en de identiteit worden weergegeven en beschouwd in de digitale wereld. In de tentoonstelling The Fragility of Life worden door middel van films, voorwerpen en interviews de parametrische waarheden van ‘corporeality’ uitgedaagd.
De tentoonstelling is opgezet rondom drie karakters, zowel fictief als non-fictief: een Hillary Clinton lookalike, ROOT 0082 en Kritios They. Tezamen vormen de personages een onderzoek naar de productie en toepassing van digitale mensen, virtuele identiteit en de authenticiteit van het vervaardigde beeld.
The Fragility of Life (2017) is een korte film, waarin een Hillary Clinton lookalike gevolgd wordt in de laatste dagen voorafgaand aan Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. De film, die vol zit met absurde 3D animaties en digitaal gescande replica’s, is doordrenkt van herhaling en simulatie. Het werk ondervraagt de onderliggende parameters van representatieve technologieën en laat zien hoe deconstructief die kunnen werken.
ROOT 0082 (2017/2018) is een bijna op werkelijke grootte gemaakte 3D versie van de CAESAR database: een anthropometrisch onderzoek gericht op lichaamskenmerken zoals die zijn vastgelegd door de US Air Force. Deze lichaamsmaten spelen een belangrijke rol in hoe virtuele lichamen worden afgebeeld en roepen vragen op over de standaardisatie van lichamen en persoonlijke data. De 3D geprinte sculptuur ROOT 0082 wordt gemaakt in samenwerking met FabLab Enschede. De sculptuur wordt in delen geprint en getoond in de tentoonstelling. Tijdens het Maker Festival Twente op 26 & 27 mei is de volledige sculptuur te zien.
Inflatables (2018): Dit zijn twee opblaasbare figuren van 2,5 meter hoog van de fictieve avatar Kritios They. Ze zijn geproduceerd op twee verschillende locaties (in Nederland en in China) aan de hand van dezelfde specificaties, met als resultaat twee verschillende versies. Inspiratie voor The Inflatables komt uit in de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde misleiding strategieën, waarbij legertroepen groter leken door opblaasbare tanks en vrachtwagens.
De tentoonstelling The Fragility of Life valt onder Tetem’s programmalijn Driving Technology. De tentoonstelling wordt officieel geopend op donderdag 8 maart van 17:00-19:00 uur en is daarna t/m 24 juni dagelijks te zien.