Kennisplatform voor Oost Nederland

Transport van een 350 ton zware ‘palendrukker’ in handen van PAX

Geplaatst op 11 september 2017
Transport van een 350 ton zware palendrukker in handen van PAX

Een nieuwe funderingsmachine heeft in Nederland zijn intrede gedaan en is daarmee de eerste in Europa. Deze revolutionaire machine drukt de heipalen geruisloos de grond in. De regie van het transport van deze loodzware machine ligt in handen van PAX Bouw- en Industrieservice.

Geluidsarm en trillingvrij
Er wordt steeds meer gebouwd in binnenstedelijke gebieden. Veel aannemers worden daardoor dagelijks geconfronteerd met de druk om overlast te beperken, bijvoorbeeld als het gaat om het aanbrengen van funderingspalen. Het heien van prefab funderingspalen is daarom eigenlijk geen optie en in bepaalde steden zelfs verboden. Heipaalproducenten IJB-Groep uit Lemmer en Bruil uit Ede vonden de oplossing voor dit probleem in een hydraulisch aangedreven funderingsmachine van het Chinese T-Works. Deze machine drukt de palen simpelweg de grond in waarbij enorme contragewichten voor tegendruk zorgen. Je hoort hierdoor geen zware klappen en voelt de grond niet trillen. Geluidsarm en trillingvrij dus. Het drukken van betonpalen is een bestaande, beproefde én betrouwbare oplossing die in Azië al decennialang wordt gebruikt, maar nieuw is op de Nederlandse markt.

Succesvolle samenwerking
De loodzware palendrukker van 350 ton is onder andere al ingezet in Gouda, Arnhem en Groningen en ging gister weer op transport richting Lemmer. Alle keren had PAX Bouw- en Industrieservice de regie in handen voor het transport. Hierbij wordt een combinatie van eigen en ingehuurd materiaal ingezet, zo stelt Roelof Dijkstra van PAX Bouw- en Industrieservice. “In totaal zijn het elke keer 15 vrachtauto’s. We gebruiken hierbij 4 semidiepladers en een ketelbedtrailer van onszelf. Maar het mooie van deze transportprojecten is dat we ook elke keer 8 á 9 tautliners van NABEK Hoogezand inhuren. Vanuit Hoogezand wordt dit veelal geregisseerd door Daniel Cantineau. Daarnaast huren we nog een dieplader in van Holtrop-Van der Vlist uit Assen.”

Grondige voorbereidingen
Voordat de machine de eerste keer op transport ging, moesten de nodige voorbereidingen getroffen worden. Niet alleen omdat de machine loodzwaar is, maar bovendien uit veel delen bestaat. Een heel gepuzzel volgens Dijkstra. “Vooraf hebben we een heel schema opgesteld met welke delen waarop geladen konden worden. Dit hielt nogal wat in want werkelijk alles is zwaar aan de machine. Zo zijn er bijvoorbeeld 32 ballastblokken van 6,8 ton per stuk.” Als alles van de funderingsmachine is gedemonteerd, blijft de ‘main body’ van 46 ton over. Deze wordt vervoerd met een dieplader.

Nooit hetzelfde
Ondanks dat de machine elke keer hetzelfde is, is de verplaatsing elke keer weer anders. Voor elk transport moet er dan ook weer een nieuw laad- en losschema worden opgesteld. Zo was er bijvoorbeeld op de bouwplaats in Harlingen zeer beperkte ruimte wat leidde tot een zeer strakke planning. Dijkstra: “We hebben de auto’s eerst laten opstellen op een parkeerterrein buiten Harlingen en hebben ze daarna één voor één opgeroepen om te lossen. Op deze manier hebben we alles keurig volgens schema kunnen lossen.”

Kolfje naar onze hand
Gezien de vraag naar deze revolutionaire funderingsmachine laat het zich aanzien dat er meer transportopdrachten voor PAX Bouw- en Industrieservice zullen volgen. Bovendien zijn de opdrachtgevers zeer tevreden over de uitvoering. “Dit zijn mooie projecten, vooral omdat het gezamenlijk wordt uitgevoerd en soepel verloopt. Het transport van zo’n complexe machine ligt ons goed, maar vooral de combinatie met de regiefunctie is een kolfje naar onze hand”,  aldus Dijkstra.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: