Kennisplatform voor Oost Nederland

Van Raalte naar ‘grafistad’ Meppel: Veldhuis Media verhuisd en verdubbeld

Geplaatst op 26 mei 2022
Van Raalte naar ‘grafistad’ Meppel: Veldhuis Media verhuisd en verdubbeld

#printisbig. Wie Veldhuis Media volgt op social media ziet regelmatig deze hashtag voorbij komen bij de gedeelde berichten en filmpjes. Wie denkt dat ‘online’ papieren magazines en boeken uit de markt verdringt, heeft het dan ook flink mis. De branche is booming en daardoor had Veldhuis Media een pand nodig, dat dubbel zo groot is als dat in Raalte: in Meppel wordt print nu nog ‘bigger’.

We lopen met eigenaren Erwin de Lange en Oscar Jager door het pand, waar onder andere nieuwe drukpersen, centraal geregelde inkttoevoer en robotarmen laten zien hoe de toekomst van drukken eruit ziet. Hier was voorheen ook een drukkerij gevestigd, maar na een flinke opknapbeurt is het nu volledig naar de wensen en behoefte van Veldhuis Media: een moderne en grote speler in de business, met een duidelijke visie op de toekomst.

Mega-operatie
“Het was een mega-operatie: de verhuizing van Raalte naar Meppel. Per 1 maart waren we ‘over’ met de kantoren, per 1 mei hebben we alles onder één dak. Tijdens het verbouwen hier, werd in Raalte nog volop gewerkt.” De mannen staan er ondanks alle hectiek ontspannen bij: het voelt goed om in Meppel te zijn. Niet alleen wonen ze er beiden, ook hebben ze de grafische industrie teruggebracht naar Meppel. “Hier zaten van oudsher veel drukkerijen. Er zijn zelfs allerlei straatnamen vernoemd naar grafische termen. Voor de stad betekent het veel dat wij hier nu gevestigd zijn.”

Specialisatie en standaardisatie
In Raalte werd het pand van 4500 m2 te klein, de 9000 m2 meter die het bedrijf in Meppel tot zijn beschikking heeft, moet voldoende zijn. Erwin en Oscar namen met z’n tweeën in 2002 Drukkerij Veldhuis over. Ze begonnen met 12 werknemers in Raalte, verhuisden in 2008 naar een ander pand binnen Raalte en zwaaien nu de scepter over 115 mensen, in een enorm pand met een extreem goedgevulde orderportefeuille. Het geheim? Een hele smalle focus. “Wij doen niks anders dan magazines, catalogi en boeken maken. Ons proces is sterk gespecialiseerd, geautomatiseerd en gestandaardiseerd. Dat komt ten goede aan de kwaliteit, de efficiency en onze prijsstelling.”

Quote:
‘Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een blad voor. En er komen nog steeds nieuwe titels bij’

Totdat de ‘boekjes’ gedrukt worden, verloopt het hele proces digitaal. “Klanten leveren hun bestanden aan via een portal op het web. Ons proces is vlot en soepel, we leveren snel. De meeste opdrachten zijn magazines met een oplage tussen de 500 en 7500 exemplaren. Een aantal daarvan ligt in de winkel, andere titels hebben abonnees of worden verspreid onder klanten en belangstellenden.” Veldhuis Media drukt meer dan 600 titels aan periodieken. “Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een blad voor: elke hobby en sport heeft één of meerdere bladen. En er komen nog steeds nieuwe titels bij.”

Forse capaciteitsuitbreiding
De persen van Veldhuis staan 24/7 aan om al die magazines op tijd van de band te kunnen laten rollen. “Toen we begonnen in 2002 deden we niet meer dan dat: drukken. Vrij snel zijn we gaan investeren in machines, ook voor nabewerking. Denk aan het vouwen en lijmen van magazines. Daardoor hadden we in 2008 al meer ruimte nodig en zijn we verhuisd binnen Raalte. Dat pand was in eerste instantie veel te groot, uiteindelijk bleken we alle ruimte nodig te hebben. 2019 was ons beste jaar tot nu toe, toen kregen we echt een ruimte- en capaciteitsprobleem. In coronajaar 2020 konden we even pas op de plaats maken en nadenken over hoe we verder wilden.”

Het pand in Meppel is in 1998 gebouwd voor de familie Giethoorn: zij hadden een uitgeverij en drukkerij. “Er hebben altijd grafische bedrijven in dit pand gezeten. Dat betekent dat bijvoorbeeld de vloeren geschikt zijn voor onze machines: drukpersen hebben door hun gewicht een enorme vloerbelasting. Wij hadden contact met de hoofdhuurder en wisten in het voorjaar van 2021 dat het pand vrij zou komen. Binnen een paar weken bereikten we overeenstemming. Toen kwam alles in versnelling: blijven produceren, verhuizen én investeren in nieuwe machines. We hebben twee persen vervangen en hebben uitgebreid met één machine. We hebben nu vier achtkleurenpersen en één vijfkleurenpers. Daardoor konden we fors uitbreiden met drukcapaciteit.”
De drukkerij wordt volledig benut, wel is er ruimte om de productie nog meer te verhogen en is er veel meer bewegingsruimte dan in Raalte. “De routing en logistiek staat goed: dat levert ook meer efficiency op.”

Kwaliteitsproducten
Intussen leek corona te verdwijnen, maar raakte de wereld in de ban van de oorlog in Oekraïne. “Papier is veel duurder geworden en de levertijden zijn veel langer. Drukdata moeten voor het hele jaar vastgelegd worden. Waar we voorheen nog wel ruimte konden maken voor een spoedklus moeten we nu echt nee zeggen.” De branche maakt dan ook een uitdagende tijd door. “We hebben er vertrouwen in. We zien dat in de hele keten een opwaardering van het product plaatsvindt: mensen hebben geld over voor een mooi magazine. Het vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Bovendien hebben door de jaren heen alle drukkerijen die er toe doen hun processen ISO-gecertificeerd en gestandaardiseerd: er worden kwaliteitsproducten afgeleverd.”

Quote:
‘Mensen hebben geld over voor een mooi magazine. Het vertegenwoordigt een bepaalde waarde’

De uitdaging zit voor Erwin en Oscar nu in het waarborgen van de continuïteit en het managen van de groei. “Niet alleen moeten de persen 24 uur per dag draaien, ook moeten we onze mensen meekrijgen in onze ideeën. De invulling van onze functies is veranderd, evenals onze marktpositie: we zijn de grootste in Nederland wat periodieken betreft. Dat is heel gaaf, daar krijgen we als ondernemers energie van. Maar we zijn nog lang niet klaar: we zetten continu in op groei. Er zijn nog markten waarin we kunnen groeien. Als je onderneemt in de grafische industrie, moet je een bepaalde drive en overtuiging hebben: denken vanuit je eigen kracht en een goed businessmodel creëren.”
Erwin en Oscar hebben beiden de benodigde jarenlange ervaring in de industrie en kennen het hele proces. “Niet alleen het bedrijf, ook wijzelf zijn gegroeid als ondernemers.”
We hebben onze uitgebreide rondleiding voltooid en staan nog even in het magazijn, waar een enorme voorraad aan wit papier ons aanstaart. “Maar liefst 180 verschillende specificaties.” Het is duidelijk: print is hartstikke big.

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: