Kennisplatform voor Oost Nederland

Veld Koeltechniek: Procesoptimalisatie en sociale innovatie

Geplaatst op 21 december 2020
Veld Koeltechniek

Van oudsher heeft Veld Koeltechniek uit Groenlo een sterke positie op de markt van koudetechniek. Het bedrijf, dat dit jaar zestig jaar bestaat, beschikt over veel kennis en data en levert hightechoplossingen van toevoegde waarde en op maat. Vanwege de groeiende business besloot Veld Koeltechniek te investeren in de ontwikkeling van mensen en in ‘slimmer werken’. Technologische en sociale innovatie gaan er nu hand in hand.

Veld Koeltechniek ontwerpt, installeert en levert installaties van elke gewenste omvang. Van een koel-/vriescel in een bakkerij, een complete versstraat in een supermarkt, de totale ontwikkeling en levering van warmte, koude, ventilatie én luchtbehandeling in een industrieel pand, tot luxe dry aged-kasten in de horeca. “We denken klein en groot en leveren toegevoegde waarde”, vertelt directeur Marco Klein Falckenborg. “Zo bieden we onder de naam One Cool Process extra diensten. We kunnen meubels voorzien van de gewenste uitstraling en producten. Ook denken we mee in speciale concepten en verzorgen we de integratie van systemen. Dit alles wordt ondersteund met preventief en correctief onderhoud door monitoring van alle installaties op afstand.”

Kruisbestuiving
Sinds vorig jaar bestaat de organisatie uit vijf businessunits die elkaar aanvullen, ieder vanuit hun eigen specialisatie: retail, industrie, groothandel, foodservice en service. “Het aantal markten en de diversiteit van de vraagstukken nam toe”, licht Marco Klein Falckenborg toe. “Het gevolg van de groeiende business was dat iedereen meer werk moest verzetten. We wilden de processen en slagvaardigheid verbeteren overeenkomstig de verschillende klantbehoeften en onze medewerkers inzetten op hun talenten. Koudetechniek is de gemene deler in alle werkzaamheden. De kennis die onze medewerkers hebben, wordt versterkt door de kruisbestuiving van de verschillende businessunits. Samen realiseren we synergievoordelen.”

Sociale innovatie
Door meer te investeren in sociale innovatie en de ontwikkeling van ‘slimmer denken’ is een basis gelegd voor een hogere arbeidsproductiviteit, een betere benutting van technologische innovaties, meer rust en plezier in het werk, klantwaarde en een goedlopend proces. “Veld Koeltechniek is inmiddels een bedrijf met ruim 220 medewerkers, maar nog steeds een 100% zelfstandig familiebedrijf met drie aandeelhouders”, vertelt directeur Michel Berends. “Onze werkwijze is altijd al gericht op de lange termijn, op het belang van de sociale kracht in een organisatie en op klantfocus. We vinden het belangrijk dat medewerkers werken in een prettige werksfeer waarin ze zichzelf thuis voelen en zich kunnen ontplooien. Onze competente gepassioneerde medewerkers maken het verschil als het gaat om klantbeleving. Daarom starten we in januari met een eigen geaccrediteerde Academy, in eerste instantie voor onze eigen medewerkers. In de toekomst willen we onze kennis ook aanbieden voor relaties. We innoveren immers samen met klanten.”

Standaardisatie en datamanagement
Het gevolg van de organisatieverandering die inmiddels een jaar geleden is ingezet, is dat processen efficiënter en sneller verlopen en er meer tijd is voor innovatie, duurzaamheid en datamanagement. Ontwikkelingen als het uitfaseren van synthetische koudemiddelen, een groeiende wereldbevolking en de opwarming van de aarde vragen structureel om betere oplossingen. Het bedrijf loopt voorop met CO2 als koelmiddel in retail- en industriële installaties. “Steeds vaker echter passen we dit systeem toe in de sector foodservice”, aldus Michel Berends. “Het is een milieuvriendelijk en energiezuinig alternatief. Waar we voorheen voor elke opdracht opnieuw de complete engineering verzorgden, zetten we nu meer in op standaardisatie. Dit helpt ons om een kwaliteitsslag te maken op techniek, organisatie en duurzaamheid. Zo willen we meer inzetten op datamanagement om de performance van de installaties te verbeteren. De businessunit service richt zich steeds meer op service op afstand en predictive maintenance. De volgende stap is remote control, waarmee we proactief de prestaties van de installatie bekijken. Zo kunnen we problemen vroegtijdig opmerken en sturen op efficiency.”

Overname en groei
Van alles zelf doen, is het bedrijf gegroeid naar een organisatie die steeds meer werkzaamheden uitbesteedt die niet tot de corebusiness behoren. Met het oog op groei en het ontzorgen van klanten, breidt het bedrijf andere diensten uit. Per 1 januari 2021 neemt Veld Koeltechniek Jannink in Nijverdal over, dat gespecialiseerd is in klimaatbeheersing en grootkeukens. Michel Berends: “Jannink is reeds een partner als het gaat om de bouw van grootkeukens en blijft onder de eigen vlag regionaal opereren. Door de overname verbreden we onze activiteiten en kunnen we inspelen op de toenemende groei van onder andere fastfoodrestaurants en online supermarkten en tankshops. Door te blijven ontwikkelen en innoveren, kunnen we klanten efficiënt en effectief helpen bij alle vraagstukken!”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: