We zijn inmiddels dol op online shoppen. Vooral sinds de coronapandemie tussen 2020 en 2022 nam het online winkelen spectaculair toe. Veel mensen zijn dit blijven doen, ook toen de winkels weer open gingen. Het is te zien aan het aantal bestelbussen van pakketdiensten dat dagelijks door de straten rijdt. Wil je jouw klanten ook op de juiste manier bedienen? Dat begint al bij het uitkiezen van het verpakkingsmateriaal.
Het juiste formaat dozen bestellen
Het is belangrijk om een passend formaat dozen te bestellen. Nu lukt dat natuurlijk niet altijd, zeker als je producten aanbiedt van verschillende formaten en je klanten vaak meerdere producten tegelijk bestellen. Maar soms kun je wel verzenddozen kopen die goed passend zijn. Denk aan smartphones of sieraden, waarvan je klanten doorgaans niet meer dan 1 exemplaar per keer bestellen. Dan is het heel goed mogelijk om dar een verzenddoos voor te gebruiken die zo goed mogelijk passend is. Dit voorkomt ook ergernis, want een smartphone geleverd krijgen in een doos waar ook een stofzuiger in past valt vaak niet erg in de smaak bij je klanten.
Dozen met je eigen logo
Sommige grote online shops kiezen ervoor om verzenddozen te gebruiken met hun eigen logo erop. Dit doet natuurlijk veel voor de herkenbaarheid van je merk en je bedrijf. Dozen met logo zijn natuurlijk wel duurder dan dozen met een neutraal uiterlijk. Dat geldt ook voor gekleurde dozen tegen gewone standaard bruine dozen. Je kunt ook sluitplakband gebruiken met je logo. Dat is goedkoper dan de dozen van een logo laten voorzien. Daarnaast kun je op de doos een etiket plakken waar behalve verzendgegevens ook je logo op staat. Het is een kwestie van het afwegen van belangen. Ook maakt het natuurlijk verschil of je 100 pakketten per dag of 5 per week verstuurt.
Hoeveel dozen heb je nodig?
Als je verzenddozen bestelt bij de Dozencentrale dan geldt natuurlijk het volumevoordeel. Je bent per stuk goedkoper uit als je in één keer 500 dozen bestelt dan wanneer je er 50 inkoopt. Maar ook hier geldt weer de vraag hoeveel je verzendt. Heb je een kleine webwinkel die als leuke hobby c.q. bijverdienste geldt dan wil je niet opgescheept zitten met stapels dozen op zolder of in je garage. Gaat het om een webwinkel die groeit dan is het soms lastig om in te schatten hoeveel verpakkingsmateriaal je nodig hebt. Stel dat een influencer je ontdekt en aandacht aan je besteedt, dan kan dat ineens leiden tot een stormloop op je winkel. Zorg er dan voor dat je bij je vaste leverancier direct een bestelling kunt doen voor extra verzenddozen zodat je alle bestellingen tijdig kunt wegwerken. Te laat leveren is vaak funest voor je klandizie en levert vrijwel altijd negatieve reviews op. Die blijven vaak ‘eeuwig’ online staan en kunnen je dus behoorlijk opbreken als je nog volop aan de weg timmert met je bedrijf.