Denkend aan….

18 september 2017 Jacco Vonhof | Voorzitter VNO-NCW Midden | Netwerken

Denkend aan de economie van Oost-Nederland, legt menigeen al snel de verbinding met ‘het achterland van de Randstad’. Dat kun je verwarren met het Calimero-syndroom – de regio legt het af tegen de Randstad –  maar zo zie ik dat niet. Je kunt het tenslotte ook omdraaien: was er zonder achterland wel een economisch bloeiende Randstad?

De Randstad heeft de infrastructuur van Oost-Nederland nodig voor het vervoer van mensen en goederen van en naar Duitsland en Noord- en Oost-Europa. Het is dan ook in het belang van zowel het westen als het oosten dat deze infrastructuur beantwoordt aan de behoeften van de toekomst. Dat geldt niet alleen voor het water en de weg, maar ook voor het spoor.

Laten we inzoomen op de spoorverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. De huidige ICE rijdt eens per twee uur en bereikt pas in Duitsland snelheden tussen 160 en 300 kilometer per uur. Vertragingen opgelopen van Amsterdam tot Keulen worden vanaf Keulen goedgemaakt. Richting Amsterdam verstoren de vertraagde ICE-treinen de dienstregeling van het binnenlandse treinverkeer. Op zijn zachtst gezegd geen wenselijke situatie en toch loopt het aantal reizigers al jaren op.

VNO-NCW Midden, de provincie Gelderland en de gemeente Arnhem maken zich gezamenlijk hard voor een snellere en frequentere treinverbinding tussen Amsterdam en Frankfurt. Er valt economische winst te behalen in oost en west. De corridor Amsterdam-Arnhem-Frankfurt verbindt 22 miljoen mensen en 11 miljoen arbeidsplaatsen. Tot 2030 groeien de regio’s langs de corridor met twee tot vijf procent en de stationsomgevingen met vijf tot tien procent. Een trapsgewijze aanpak zorgt voor verbeterstappen tegen overzichtelijke kosten.

De voordelen van een betere treinverbinding zijn legio. Het biedt een groener alternatief voor de auto en het vliegtuig. Het levert geld op: minder files, meer treinpassagiers. De verbinding tussen de Zuidas en de ECB in Frankfurt verbetert: extra interessant met het oog op de Brexit. Hoe beter en sneller de verbinding, hoe aantrekkelijker de regio Arnhem-Nijmegen als vestigingsplaats voor mensen en bedrijven. Forenzen vinden een reistijd van 52 minuten acceptabel. Die tussen Amsterdam en Arnhem kan worden teruggebracht tot 45 minuten in 2030.

Laten we de rol van Oost-Nederland verstevigen, als achterland van de Randstad én als voorland van Duitsland. Waar wachten we nog op?

Jacco Vonhof
Voorzitter VNO-NCW Midden

Wilt u in contact komen met Jacco Vonhof of wilt u zijn overige columns lezen? Kijk dan op zijn eigen columnisten pagina.