Kennisplatform voor Oost Nederland

Bij Aloys Roemaat Transport is iedereen samen onderweg

Geplaatst op 16 januari 2023
Bij Aloys Roemaat Transport is iedereen samen onderweg

Waar kan een chauffeur bij een transportbedrijf bepalen welk merk vrachtwagen hij wil rijden en hoe hij de cabine inricht? Bij Aloys Roemaat Transport mag dat. Dit voorbeeld geeft aan hoe het uitvoerende personeel actief betrokken wordt bij het beleid en reilen en zeilen van dit familiebedrijf uit Lichtenvoorde. “Wij luisteren goed naar ons personeel om haar talent optimaal te kunnen benutten”, zegt directeur Thomas Kruip.

Ondanks de economische groei van het Achterhoekse transportbedrijf, blijft de medewerker centraal staan in de ontwikkeling van de onderneming. Deze werd in 1964 opgericht door wijlen Aloys Roemaat. Op tal van terreinen wordt het uitvoerend en ondersteunend personeel actief betrokken bij het beleid dan wel gestimuleerd ideeën aan te dragen om de bedrijfsprestaties verder te verbeteren. “Kwaliteit leveren en iedereen daarin meenemen, daar draait het bij ons om”, zegt Kruip. “We vinden het belangrijk dat onze mensen op de juiste plek zitten en geven daarom iedereen vrijheid om zijn werk te doen zoals hij of zij dat het liefste wil. Ook krijgen ze de ruimte om ideeën en suggesties aan te dragen om ieders werkplezier en prestaties te verbeteren. Zo zetten we talent op een juiste manier in.”

App voor het personeel

Kruip geeft aan dat het personeel via een app actief op de hoogte wordt gehouden van de prestaties van het transportbedrijf; bijvoorbeeld de leverperformance, één van de KPI’s waarop Aloys Roemaat Transport uiteraard goed op wil scoren. “Als medewerkers hard hebben gewerkt om een levering tot een goed eind te brengen, dan wil men weten of het bedrijf daar verdiensten aan heeft overgehouden. Dergelijke berichten verstrekken we via die app en dan merk je dat het personeel daar trots op is en extra gemotiveerd raakt.”

Betrouwbaarheid en kwaliteit

Sinds de aandelenovername van Thomas Kruip afgelopen april ligt de focus nog meer op het optimaal tevreden houden van het personeel en de klanten met een hoge servicekwaliteit. Ondanks dat de aanvragen vanuit de industrie, handel en bouw blijven binnenstromen, zorgt Aloys Roemaat Transport er eerst voor dat er voldoende goed opgeleide medewerkers voorhanden zijn om nieuwe orders uit te voeren. “Betrouwbaarheid en kwaliteit van dienstverlening staan voorop en dat bereik je door eerst te investeren in goede mensen. Daarna kun je pas nieuwe klanten aantrekken. Gelukkig is er bij ons weinig verloop en we hebben geen last bij het vinden van nieuw personeel. Er solliciteren genoeg chauffeurs bij ons; ik denk dat dat komt omdat er positieve verhalen worden verteld hoe wij als collega’s met elkaar omgaan en voortdurend investeren in personeel.”

“Betrouwbare dienstverlening bereik je door te investeren in goede mensen”

Directeur Thomas Kruip van Aloys Roemaat Transport

Naast het investeren in HR heeft het bedrijf fors ingezet op vernieuwing van het rijdend materieel en IT-voorzieningen. “Het personeel gaf aan dat we nieuwe, modernere trailers moesten aanschaffen omdat deze minder schades veroorzaken en comfortabeler rijden. Daar hebben we gehoor aan gegeven en in geïnvesteerd. Daarnaast voegen we meer ‘groene’ transportmiddelen aan ons wagenpark toe, zoals laatst een hybride Scania, elektrische meeneemheftrucks en twee jaar geleden een LNG-truck. Maar ook nieuwe bussen om de B2C producten te vervoeren. Deze chauffeurs kunnen we in drie jaar opleiden tot vrachtwagenchauffeur. Die opleiding betalen we zelf.”

Nieuw ritplanningssysteem

Voor een efficiënt en vlot lopend transport zijn een Transport Management Systeem en digitale ritplanner onontbeerlijk. Bij Aloys Roemaat Transport is een nieuw ritplanningssysteem geïntroduceerd die met behulp van relevante data voor meer gemak en overzicht zorgt bij de planners van het transportbedrijf. Het systeem biedt de gewenste ondersteuning bij het optimaal beladen van de trucks en optimaliseren van de ritten. Dat zorgt voor minder brandstofverbruik, CO²-reductie, kostenverlaging en meer rust bij chauffeurs omdat ze minder uren maken door efficiëntere routes.

Daarnaast moet het bedrijf inspelen op het flexibeler wordende orderpatroon waardoor de beladingsgraad van de vrachtwagens verandert. Het ritplanningssysteem houdt daar rekening mee, evenals de diverse tijdsleveringen en voertuigprofielen.

“Het proces verloopt sneller en rustiger en is er nog een belangrijk voordeel: We zijn nu in staat om meer ritten te plannen zonder dat we daardoor meer planners nodig hebben”, schetst Kruip de situatie.

Warehousing en orderverwerking

Steeds meer klanten verwachten van Aloys Roemaat Transport dat niet alleen het product van A naar B wordt vervoerd, maar ook dat hun goederen worden op- of overgeslagen en eventueel verwerkt worden tot een order. “We willen onze klanten indien gewenst logistiek totaal ontzorgen”, licht Kruip toe. Daarom realiseert het bedrijf in Varsseveld een nieuw warehouse, naast het al bestaande distributiecentrum in Lichtenvoorde. Daar zullen onder meer door consument online bestelde bouwproducten via dropshipments worden opgeslagen en verzendklaar gemaakt.

In november is het nieuwe warehouse in Groenlo operationeel gegaan. Dit biedt een grotere opslagcapaciteit met 10.000 extra palletplaatsen. “Warehousing is een groeiende tak bij ons.”

Aloys Roemaat Transport is sinds 1964 gegroeid naar inmiddels 184 man personeel en die rek is er waarschijnlijk nog niet uit. “Maar”, zo benadrukt Kruip, “we willen vooral op een gezonde manier groeien. De kwaliteit verhogen van onze dienstverlening blijft altijd ons speerpunt.”

Vergelijkbare berichten

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuws@kijkopoostnederland.nl. of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: