Esra 2.0 ‘Wij zijn met niemand te vergelijken’

8 januari 2021 Nieuws

De komst van de nieuwe eigenaar Dennis Grolleman geeft Esra, totaalleverancier voor intern transport en opslag, nieuw elan. Grolleman heeft grote plannen met het bedrijf aan de Lange Amerikaweg in Apeldoorn. Op alle niveaus nog beter worden en in vijf jaar verdubbeling van de omzet. Maar zonder de kernwaarden van Esra uit het oog te verliezen. “Goede service en advies, wij kennen onze klanten. Die boerenmentaliteit, dat zit in het DNA van Esra.”

Esra is al ruim dertig jaar een vertrouwd gezicht in Oost-Nederland als het gaat om een totaalassortiment voor transport en opslag in magazijnen. En, haast belangrijker nog, het bedrijf heeft een hele vaste klantenkring. “Wij doen voor iedere klant, klein of groot, onze stinkende best. We zetten altijd dat extra stapje. Blijkbaar doen we dat goed, want veel van onze klanten komen al meer dan twintig jaar bij ons”, meldt Eric Bras, senior accountmanager bij Esra, met gepaste trots.

Niettemin is Bras zeer in zijn nopjes met de komst en de plannen van Dennis Grolleman, met wie hij samen Kijk op Oost Nederland te woord staat. “We gaan investeren, dat biedt nieuwe mogelijkheden op groei, zowel in mensen als machines. Je merkt dat dat zijn weerslag heeft op alles in het bedrijf, we zitten in een hele goede vibe. Nieuwe energie, dat gaan we vertalen naar onze klanten.”

Assortiment

Grolleman gaat enerzijds sterk inzetten op de voorraad, zowel voor online als directe verkoop. Vandaag besteld is morgen in huis. Online gaat het dan vooral om kleinere producten of machines, denk bijvoorbeeld aan de handgedreven transportmiddelen en standaard elektrisch aangedreven trucks, waarbij de klant zelf gemakkelijk de keuze maakt. Gaat het om grote machines of projecten, dan komt de adviseur om de hoek kijken. Maar ook dan geldt: vandaag gekocht, dan zo snel mogelijk geleverd.

Grolleman: “Het grote spul doen we niet online. Daar hebben we onze deskundige mensen voor, zij kunnen de klant optimaal adviseren. Maar belangrijk is dat wij een compleet assortiment in huis hebben. Heftrucks, pompwagens, stellingen en al het andere wat je in een magazijn nodig hebt. Zodat we dat uit voorraad kunnen leveren. Wij worden sneller en efficiënter en zijn straks niet meer met anderen in de wereld van intralogistiek te vergelijken.”

Oplossingsgericht

Het advies, de service en het met de klant meedenken zijn andere pijlers waar Esra verder stappen in gaat maken. Met name oplossingsgericht denken is iets waar het bedrijf sterk in is. De ogen van Eric Bras beginnen te glimmen als hij daarover praat.

“Als de klant een lastige vraag heeft, dan zijn wij op ons best, dan komt onze expertise van pas. Afwijkende stellingen, een speciale heftruck of een compleet magazijn inrichten; wij vinden voor iedere vraag de juiste oplossing. Ook verzorgen we desgewenst trainingen of heftruckopleidingen. En we zijn merkonafhankelijk. Onze adviseurs en monteurs weten alles van alle merken.”

Daarbij kijkt Esra uiteraard ook naar de producten voor de toekomst. Als voorbeeld noemt Bras de AGV, het automatisch gestuurde voertuig. “Die leveren wij zowel op pallet- als doosformaat. Het voertuig rijdt zelf door het magazijn, zonodig 24 uur per dag. Er komen geen mensenhanden meer aan te pas.”
Kennen

Maar ondanks alle grote plannen blijft de klant nummer één bij Esra. Het bedrijf levert landelijk, maar de regio – in een straal van circa 50 kilometer rond Apeldoorn – heeft prioriteit. “Onze klanten lopen graag bij ons binnen. Een praatje, bakje koffie. Wij kennen elkaar. Dat laagdrempelige verandert nooit.”